Forum - Golf 7 (13-19) - 4 byts till 7

wallani
Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad
Tor 26 nov 2015 18:56 Svara med citat
I morgon klockan 16 kommer min fru att hämta ut sin nya Golf TSI 110 med DSG och ECC, med vinterhjul och motor/kupevärmare. Är det något speciellt när det gäller bilens hantering hon bör tänka på?.

Mannen kommer att sakna 4, den övertas av ett barnbarn, den trevligaste bil vi har haft av de 22 stycken vi har ägt.

pelle
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala
Tor 26 nov 2015 19:47 Svara med citat
Hon bör tänka på att nya bilen saknar koppling 😊
wallani
Tor 26 nov 2015 21:08 Svara med citat
Koppling, det har den väl, t.o.m. två stycken.
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Tor 26 nov 2015 21:56 Svara med citat
Helt rätt, men dom har snålat med kopplingspedal...
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Fre 27 nov 2015 14:00 Svara med citat
Hoppas inte för sent, men se till att du får en yttre anslutningskabel till motor/kupévärmaren. Jag fick tjata till. Helst en längre variant. Jag brukar ha en timer till den och ca 3 timmar innan jag skall iväg kopplas strömmen till. Se till att kupévärmarfläkten blåser snett uppåt i hytten, dvs inte mot tex stolen. Varmt o gott på morgonen och så slipper jag skrapa rutan. Ett tips till. Speciellt på vintern har dörrtrösklarna en benägenhet att bli lortiga. Saltslask och olika sorters geggamojjor brukar älska att lägga sig just på trösklarna. Lacken gillar det inte heller. Skydda den med en skyddsfolie. Finns skräddarsydd just till din/er bil i tillbehörskatalogen. Täcker från gummilisten till den nedersta plåtvecket. Set för 4 dörrar. Enkelt att montera men var väldigt noga med rengöringen innan! Väl värda pengar.
Grattis till den nya bilen! /Laszlo
wallani
Sön 29 nov 2015 20:28 Svara med citat
Tack för svar och speciellt till Laszlo för Din omtänksamhet. Kabel och navkapslar till vinterhjulen följde med och kupevärmaren är rätt monterad med hane och hona på kabeln Har inte tidigare haft problem med trösklarna.

De största problemen med 4 är att dörrarna fryser fast och att alla glas invändigt immar igen vid viss väderlek. Att dörrarna fryser beror på en mycket dålig konstruktion, imman torde delvis bero på att jag slarvat med friskluftfiltret Upplever annars att 4 går mjukare och hade automatlåda med converter funnits hade jag valt det alternativet till den nya bilen. Men nu är det inte jag som kommer att använda den, det är i huvudsak min fru, hon tycker att den är läcker, och då är det nog främst färgen hos gillar.

.
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Mån 30 nov 2015 15:18 Svara med citat
wallani skrev:
Tack för svar och speciellt till Laszlo för Din omtänksamhet. Kabel och navkapslar till vinterhjulen följde med och kupevärmaren är rätt monterad med hane och hona på kabeln Har inte tidigare haft problem med trösklarna.

De största problemen med 4 är att dörrarna fryser fast och att alla glas invändigt immar igen vid viss väderlek. Att dörrarna fryser beror på en mycket dålig konstruktion, imman torde delvis bero på att jag slarvat med friskluftfiltret Upplever annars att 4 går mjukare och hade automatlåda med converter funnits hade jag valt det alternativet till den nya bilen. Men nu är det inte jag som kommer att använda den, det är i huvudsak min fru, hon tycker att den är läcker, och då är det nog främst färgen hos gillar.

.

Har inte haft golf innan men min 7 SC 2015 immar riktigt mycket invändigt just nu. Irriterande men det gjorde min hyundai med. Tråkigt när det bildas is på insidan av bilen av all fukt som är på insidan av rutan. Svårskrapat inifrån.
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Mån 30 nov 2015 20:24 Svara med citat
Citat:
Svårskrapat inifrån.

Använd en CD-skiva. Vikingarna eller nått annat dåligt. Den flexar bra och den runda formen funkar fint för insidan av rutan.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg
Tis 01 dec 2015 20:05 Svara med citat
Ett tips för att slippa kondens och isbildning på insidan av rutan är att fylla en socka med kattsand och knyta åt och låta den ligga i bilen. Kattsanden suger åt sig fukten i luften vilket förhindrar kondens/imma/is.