GolfRSweden
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kungsbacka |
| Tor 21 maj 2015 13:45 |
|
Hejsan!
Jag har varit besatt av BMW/Mercedes, men för 2 år sen så kände jag att jag ville testa Golf, så tog en lagerbil, Golf GT 140hk med det som är standard.
Även idag är blir jag förvånad över hur nöjd jag är?!
Bara 2 saker som fattades... Automatlåda och större motor..
Så ja, någon gång i mars/april så beställde jag en Golf R!
Pure white
DSG
DCC
Panoramatak
Dynadio
Backkamera
Elektriskt-infällbara backspeglar
Svartlackerade backspeglar
Mörkare tonade rutor
19" Svarta Pretoriafälgar
Förlängd garanti
Tydligen lyckades den hoppa före i kön, med 4-5veckor så den ska börja tillverkas redan vecka 22 (nästa vecka)
Jäkla jobbigt att vänta
Beställt 18" BBS SR (mörkgråa) vinterfälgar med Nokian WR A3 däck också!
Det här blir en perfekt bil för mig att pendla med! (Avstånd mellan jobb och hem: 4.3km)
|
|
swerunner
Golf 4 Ort: Stockholm |
| Tor 21 maj 2015 15:00 |
|
Grattis!!!
Tycker ändå att 1.4 motorn på 140hk är tillräckligt pigg åtminstone för mina behov
Undra om du får modellår 2015 eller 2016, har för mig att skiftet sker runt v22.
|
|
GolfRSweden
| Tor 21 maj 2015 15:43 |
|
| swerunner skrev: | Grattis!!!
Tycker ändå att 1.4 motorn på 140hk är tillräckligt pigg åtminstone för mina behov
Undra om du får modellår 2015 eller 2016, har för mig att skiftet sker runt v22. |
Tackar ^.^
Jorå, 140hästarn är piggare än man tror, men jag är girig!
Infon jag fick från säljaren var: "Dom skiftar alla beställda 2015års modeller till 2016 och på så vis "råkade" den hoppa före i kö"
Blir det något nytt för 2016? Hittar inget om det.. Bara att USA får mer utrustning som standard..
|
|
swerunner
| Tor 21 maj 2015 18:37 |
|
Har inte kollat så mycket på förändringarna men Audi A3 får en ny design på den inre backspegeln
Jo nu kom jag på att man uppgraderat 1.4 maskien till EU6 norm villket innebar att den fick 10hk mer. Dessutom Discovery Pro har support för Google Earth och Street view + lite nya online services.
|
|
M Ödmar
Golf 7 R -14/TSI SC 122 -14 Ort: Lidköping |
| Tor 21 maj 2015 20:22 |
|
Hej
Grattis till valet av en R
Har haft min R i ett år nu å jag är grymt nöjd
Med vänlig hälsning, Martin.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 21 maj 2015 22:02 |
|
Man får gratulera till ett klokt bilval.
Är också nöjd efter 14 månaders glädjefullt brukande av R. R:en är fortfarande ganska ovanlig på vägarna.
Tror också att specen är samma för 2016 utom för USA / Canada som får mer av det som redan finns i EU . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
GolfRSweden
| Fre 22 maj 2015 10:04 |
|
Tackar!
Jag har bara sett 1 eller 2 här i Kungsbacka faktiskt.. Men sen när jag väl har min så kanske jag ser den överallt..
Vad kör ni för vinterfälgar/däck ?
En till fråga, provkörde ni R innan ni köpte? Jag har bara testat GTI innan så det ska bli spännande
|
|
Peter_senior
| Fre 22 maj 2015 12:00 |
|
Vinterdäck
Jag har 18" vinterfälgar med Nokian WR A3. Funkade kanon hela vintern. Väldigt stabila, man kan köra "på riktigt" med dessa däck. Körde mest på barmark detta året.
Provköra - behövs inte
Eftersom jag beställde R:en samma vecka som den blev beställningsbar i Sverige kunde man varken provtitta eller provköra . Då hade jag just provat Golf 7GTI. Tyckte det skilde för lite jmfr min dåvarande Golf 6 GTI därför gick jag på R.
Den ligger i en annan division jämfört med GTI, min personliga åsikt...... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
M Ödmar
| Fre 22 maj 2015 16:48 |
|
| Du får exakt samma svar från mig på båda frågorna som Peter_senior skrev 😄
|
|
Peter_senior
| Fre 22 maj 2015 21:32 |
|
| M Ödmar skrev: | | Du får exakt samma svar från mig på båda frågorna som Peter_senior skrev 😄 |
Kuslig överensstämmelse, till och med SC 122 TSI Masters innehav matchar , Den sistnämnda är i sig en kanonvagn, dock helt olik R i karaktären. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
M Ödmar
| Fre 22 maj 2015 22:10 |
|
| Visst är det kusligt Peter_Senior. Men vi har valt två enormt bra bilar. Jag är lika nöjd med R:en som jag är med TSI 122. Som du säger. Helt olika "inte så konstigt " men ändå lika bra på sitt sätt.. 😄
|
|
swerunner
| Lör 23 maj 2015 8:48 |
|
| Lite OT - Ni skriver att era 122 TSI är bra, kan ni beskriva lite mer om karaktären, t.ex. är dem tillräckligt pigga som bruksbil eller irriterar man sig på något?
|
|
Peter_senior
| Lör 23 maj 2015 13:57 |
|
| swerunner skrev: | | Lite OT - Ni skriver att era 122 TSI är bra, kan ni beskriva lite mer om karaktären, t.ex. är dem tillräckligt pigga som bruksbil eller irriterar man sig på något? |
Ursäkta OT...
TSI 122 - Den räcker till som bruksbil. Vi ha gjort 2 resor till fjällen med 4 personer, bilen fullastad inklusive skidbox. Det gick fint. Man får ju planera eventuella omkörningar under sådana förhållande men det får man med många andra bilar med. I daglig drift tycker jag den är pigg för sina 122 hk. Den har överträffat förväntningarna. Dessutom är den väldigt snål trots att det inte är en diesel.
Har drag på den. Några ggr om året har vi ett fullhöjds ”Cargo” släp efter bilen (stort vindfång). Det klara den. Man kan ju ha DSG lådan i Sport mode om släpet är tungt, då varvar den mer på växlarna. Känns bättre på något vis, vill inte segdra förmycket med tung last .
R:n hade ju varit perfekt som dragbil men det finns ingen möjlighet att ha krok på dem.
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
swerunner
| Lör 23 maj 2015 14:21 |
|
Tack för omdömet Peter. Ska byta ut en 17 år gammal Golf 1.6 och står i valet och kvalet mellan 1.4 125 eller 150hk. Har kört den mindre under en vecka och tyckte den fungerade bra. Ska testa den större motorn en gång till för att slutligen avgöra.
//Lars
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Sön 24 maj 2015 16:01 |
|
| swerunner skrev: | Tack för omdömet Peter. Ska byta ut en 17 år gammal Golf 1.6 och står i valet och kvalet mellan 1.4 125 eller 150hk. Har kört den mindre under en vecka och tyckte den fungerade bra. Ska testa den större motorn en gång till för att slutligen avgöra.
//Lars |
Det jag kan tycka är att om man vill ha och väljer till mycket av den utrustning till Masters som är standard på GT så kommer 125:an så nära 150 i pris att det inte är motiverat att välja lilla motorn. Så räkna och jämför . En snabb koll ger att det skiljer 1800 kr på att välja en 125 med Pluspaket, Dragpaket och Sportpaket och tonade rutor mot att välja en GT med Pluspaket, Dragpaket, ErgoActivestolar och Mode select (Med den specen är de alltså helt likvärdiga utrustningsmässigt).
|
|
swerunner
| Sön 24 maj 2015 17:30 |
|
| Tack - Bra observation.
|
|
Peter_senior
| Sön 24 maj 2015 20:52 |
|
Helt rätt! Ska man köpa en TSI 125 Master så bör man inte överdriva utrustningen - som Johan påpekar så blir den plötsligt dyr.....jmfr TSI 150.
Man åker bra i en "snik" Masters med . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
GolfRSweden
| Sön 31 maj 2015 19:50 |
|
OT: Fick mail om att bilen är tillverkad och testad! Nu ska jag bara vänta på att den ska komma hit också....ish!!
Mina BBS SR 18" med nokian WR A3 har kommit i alla fall, står fint i vardagsrummet och luktar! Satan vad snygga dom är IRL!
|
|
Marwin88
Golf 7 R SC Ort: Hallstahammar |
| Mån 07 dec 2015 21:33 |
|
| Jag har nyss beställt en Golf 7 R SC och är ute efter vinterfälgar, äre värt o gå på 18" eller ska man ta 17"
|
|
GolfRSweden
| Mån 07 dec 2015 21:35 |
|
| Marwin88 skrev: | | Jag har nyss beställt en Golf 7 R SC och är ute efter vinterfälgar, äre värt o gå på 18" eller ska man ta 17" |
Grattis!
Jag tycker 18" och inget annat. Förlorar all sportkänsla med 17
Jag gick på bbs sr med nokian wr a3 18". 16k kr typ
|
|
Marwin88
| Mån 07 dec 2015 21:36 |
|
| GolfRSweden skrev: | Grattis!
Jag tycker 18" och inget annat. Förlorar all sportkänsla med 17
Jag gick på bbs sr med nokian wr a3 18". 16k kr typ |
Tack! Kan knappt vänta, lev i slutet av ferbruari!
Okej men är sportkänslan så "sportig" även på vintern?
|
|
GolfRSweden
| Mån 07 dec 2015 21:43 |
|
| Marwin88 skrev: | Tack! Kan knappt vänta, lev i slutet av ferbruari!
Okej men är sportkänslan så "sportig" även på vintern? |
Var bor du?
Här i Göteborg/kungsbacka så har vi snö cirka 1-2 veckor... Sen regn
Så jag tycker allt det!
Sen äre inte så kul att titta på en R med 17" , så slutar man tvätta like ofta blablabla haha!
Men kanske bara är jag:)
Har du valt DCC? Sådana fall så äre ju skönt med comfortläget +18/19"
Bra att veta också.. Alla 17" får inte plats
|
|
Marwin88
| Mån 07 dec 2015 21:45 |
|
Västerås, så vi får lite snö men kommer bli ett par resor till sälen, japp vart DCC.
Haha nej man tittar ju mer på bilen om den har större fälgar
|
|