Forum - Golf 3 (92-99) - Hittar inte fläktmotståndet

jgrund
Golf 3 CL 1.8 -93 Ort: Arboga
Tis 26 okt 2010 14:30 Svara med citat
Hej!

När jag köpte min Golf III för ett år sedan funkade kupéfläkten endast på högsta nivån. Jag googlade mig klok och insåg att det var fläktmotståndet som förmodligen avlidit. Okej, låt gå, den fungerar ju åtminstone. Men nu har kupéfläkten lagt av helt och hållet. I natt blev jag varse om att man inte gärna åker i vinterväder utan kupéfläkt (nåja, det kommer ju varmluft av bara draget om jag kör fort, men jag hinner köra på både två och tre hundägare innan jag har fått klar sikt).

Är det fortfarande bara fläktmotståndet som är trasigt, eller har hela fläktmotorn avlidit nu tror ni? Har kollat säkringar och så, dom ser friska ut.

Om det nu är fläktmotståndet, vart hittar jag det? Under handskfacket, ja. Har plockat bort plasten och isoleringen. Jag ser fläktmotorn nu. Det finns ett par kablar där också... två går in i fläktmotorn, två andra går in i en liten svart dosa (med klickkontakter, bara att koppla ur). På andra sidan dosan går kablarna ut igen, men där sitter dom fast. Dom kablarna går upp bakom fläktmotorn. Men inte är det väl den svarta dosan som är fläktmotståndet?

Motståndet ska väl se ut såhär?
Bild

Någon som vet? Jag är förmodligen blind och/eller dum, för i dom forumtrådar där folk fått tips om fläktmotstånd har trådskaparen hittat skiten direkt..

Tacksam för hjälp Confused
jgrund
Golf 3 CL 1.8 -93 Ort: Arboga
Sön 31 okt 2010 16:29 Svara med citat
Okej.. nu har jag grävt och grävt.. Inget fläktmotstånd syns.. Så den kanske sitter bakom fläkten, okej. Fläktmotorn ska ju vara fäst med någon slags snabbkoppling á la bajonett.. Men den går inte att rubba. Finns ingen skruv som håller fast den heller.

Någon som fått loss fläkten? -.-
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 31 okt 2010 16:47 Svara med citat
Ja är väl inte rätt person att ge råd då ja äger en Golf 2 inte 3, men Golf 2:ans fläkt sitter med bajonett fattning. De finns en liten plast flärp (stopp) som man får trycka ner sen vrida.
Om de är samma konstruktion på Golf 3:an vet ja alltså inte.

Svårighetsgraden på att ta ner fläkten på Golf 2:an är: Kompisen satt med bälte i passagerarstolen, vi åkte på en guppig å krokig grusväg, han böjde sej fram å lyckades ta ner fläkten inom 30 sekunder Razz

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Johniiiee
Golf 3 Ort: Gislaved
Tor 18 okt 2012 8:28 Svara med citat
Uppar denna Smile Vart sitter den på en Golf 3 ? :O
lhcputte
Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona
Tor 18 okt 2012 22:41 Svara med citat
Den sitter under Handskfacket/airbagen till vänster om fläkten. Du ser kablar som går in där som är från fläkten. Man behöver inte ta bort facket under handskfacket/airbagen men är betydligt lättare att komma åt om man skruvar bort det. Fläktmotståndet sitter bara med två klips in i "fläktkanalen" så är bara ta ut den o byta om du behöver det. Smile
__AleXx_
Moderator Donator 150 Golf MK2 / Bora MK4 Ort: Linköping
Fre 19 okt 2012 8:03 Svara med citat
Nr24

Bild

Artnr: 1H0959263[/img]
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 19 okt 2012 9:24 Svara med citat
Evt. kan det vara termosäkringen som löst ut finns hos kjell c/o, värdet bör stå på säkringen

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/sakringar/termosakringar/ termosakring-120-grader-p41194

den som sitter där nu är evt. punktsvestsad på plats, men den nya bör kunna lödas fast om man löder den utanpå den gamla

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Kattenbus
Golf 3 2.0 -97 Ort: Hultsfred
Sön 21 okt 2012 10:45 Svara med citat
Har du kollat vredet till fläkten drar man ut knappen så kan man böja till kopparbläcken så kanske det funkar på alla lägen om det inte är motståndet.
Birken
Golf 3 GTI 8V -95 Ort: Vänersborg
Fre 11 dec 2015 12:15 Svara med citat
Rätt termosäkring ska vara 216 C och finns att köpa här för 12 kr plus moms
http://www.conrad.se/TEMPERATURS%c4KRING-216-C.htm?websale8=conrad-swe &pi=534099&ci=SHOP_AREA_17392_0216010