EagleRacing
Golf 6 BMT105 -11 Ort: Karlstad |
| Tis 11 sep 2012 22:16 |
|
Hej!
Jag tänker montera in en motorvärmare(el) i min golf 1,6tdi. Har kollat upp priser på Defa och Calix. Calix är ca 1000:- billigare (samma effekt, slangvärmare). Har ni några erfarenheter bra/dåliga på dessa? Varför är Calix så mycket billigare?
Det som jag sett skiljer är monteringsanvisningarna. Defas är ganska bra och lätt att följa, Calix är värdelös.
Kom gärna med tips som underlättar monteringen.
|
|
Dubbas
Polo 3 1.4 -96 Ort: Avesta |
| Ons 12 sep 2012 7:16 |
|
| Jag fick en motorvärmare + kupéfläkt eftermonterade i min bil. Blev en Defa eftersom det är vad Volkswagen i Göteborg monterar. I det stora hela tror jag inte det är någon direkt skillnad på de. Har tyvärr inga tips gällande monteringen då jag istället valde att lämna in den för det.
|
|
ecce911
Golf 6 1.6 BMT -11 Ort: Gävle |
| Ons 12 sep 2012 20:13 |
|
Jag satt i en Defa slangvärmare i min 1.6BMT i somras. Det är jäkligt trångt att komma åt där slangarna och värmaren ska monteras!!
Ett stort bekymmer jag hade var att få loss automat-slangklämmorna som originalslangen sitter monterad med(slangen tas bort men återanvänds längre ner vid värmaren). Om det finns plats är det bara att ta en polygrip och lossa dessa... men när det inte finns plats är de inte roliga. Efter att jag provat med 10 olika tänger och kastat bort en halv dag, blev det att köpa en specialtång på biltema med vajer som gör att själva tången hamnar utanför det trånga.
Mitt tips är att räkna med att det tar ganska lång tid att installera pga att det är såpass trångt.
|
|
EagleRacing
Golf 6 BMT105 -11 Ort: Karlstad |
| Ons 12 sep 2012 22:05 |
|
Jag läste att det skulle ta 1.5 till 2h, men jag räknar med en dag.
Vad var det för tång du köpte på biltema? Är ju riktigt trångt vid slangen där värmaren monteras.
Jag skulle beställa Calix-värmaren idag, men då har monteringssatsen utgått. Blir väl att punga ut med en extra tusenlapp för Defa istället.
|
|
ecce911
Golf 6 1.6 BMT -11 Ort: Gävle |
| Lör 15 sep 2012 10:16 |
|
1,5-2h är extremt snabbt. Om jag hade gjort om det hade det nog fortfarande tagit minst en hel dag och då är det bara att installera själva värmaren och ingen kabeldragning inräknad(iofs utan billyft och inget riktigt garage). Ett tips kan vara att köpa hem glykol, jag spillde ur en hel del eftersom jag inte hittade någon avtappningsplugg.
Tången jag använde var "Slangklämtång med vajer" art. nr: 20346.
|
|
Helleman
Golf 6 1.6 TDI Ort: Trosa |
| Sön 13 dec 2015 17:03 |
|
| ecce911 skrev: | Jag satt i en Defa slangvärmare i min 1.6BMT i somras. Det är jäkligt trångt att komma åt där slangarna och värmaren ska monteras!!
Ett stort bekymmer jag hade var att få loss automat-slangklämmorna som originalslangen sitter monterad med(slangen tas bort men återanvänds längre ner vid värmaren). Om det finns plats är det bara att ta en polygrip och lossa dessa... men när det inte finns plats är de inte roliga. Efter att jag provat med 10 olika tänger och kastat bort en halv dag, blev det att köpa en specialtång på biltema med vajer som gör att själva tången hamnar utanför det trånga.
Mitt tips är att räkna med att det tar ganska lång tid att installera pga att det är såpass trångt. |
Gjorde som du och köpte den där tången för det var helt omöjligt att komma åt med polygrip och andra tänger.
Men jag får fortfarande inte loss klämmorna, hur bar du dig åt? Monterade du bort mycket grejer runt i kring för att komma åt?
Jag lyckas inte få plats med själva klämdelen av tången på den övre klamman på det berömda röret som ska lossas.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|