Forum - Golf 7 (13-19) - Bagagerumsbelysning

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Sön 20 dec 2015 7:37 Svara med citat
Hejsan alla!
Min Golf7 har ett svart bagagerum med en svaaaaag lampa som lyser från den ena sidan med ett otroligt svagt sken. Försöker man se någonting i dessa julhandelstider så är man hänvisad till en starkare... ficklampa.
Finns det någon här som har gjort bagageutrymmet ljusare?
Gärna med lampor som lyser från åtminstone bägge sidor, evt även från bakkanten också och som inte sticker ut.
Allra helst med led (canbus). Gärna bilder och inkoppling så att datorn inte flippar ut.
Ha en god helg!
Mvh Laszlo
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Sön 20 dec 2015 10:18 Svara med citat
Jag använder en sån här. Den har suttit sen i somras och funkar kanon, inga felkoder och lysser mycket bättre än Orginal. Jag har en kombi och min lampa sitter i taket, men gör den det på den vanliga Golfen?
LaszloG
Mån 21 dec 2015 10:12 Svara med citat
Hej! >S319
Nej, det gör det inte. Vanlig taklampa hjälper inte ty hatthyllan åker upp och skymmer uppåt-framåt. Den "vanliga" Golfen har en svag lampa vinklad och infälld i högerpanelen, som är den fasta delen av hatthyllan. På den vänstra finns inget utag, bara en galler. Mvh Laszlo
S319
Mån 21 dec 2015 11:30 Svara med citat
Okej, men den lampan jag länkade till är iallafall betydligt starkare.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 21 dec 2015 12:40 Svara med citat
@S319
Du har missat länken.

@LaszloG
Med tanke på vad du skriver i tråden om backljus - vill du verkligen sätta in diodlampor i skuffen..? Jag tror inte bagerumsbelysningen är övervakad så att välja en canbuslampa kommer ge onödig värmeutveckling.

· · · – – – · · ·
S319
Mån 21 dec 2015 12:53 Svara med citat
Här kommer länken som jag missat http://www.hypercolor.de/navi.php?a=1757&lang=eng
LaszloG
Mån 21 dec 2015 14:05 Svara med citat
Oki tackar!
Jag gick genom aliexpress:s alla över 200 sidor och hittade även dessa:
http://www.aliexpress.com/item/2014-high-power-car-LED-Boot-Trunk-Lugg age-Compartment-Light-for-VW-Golf-Jetta-Passat-CC/1965214094.html?spm= 2114.01020208.3.30.BtQfZ1&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201644 _1_79_78_77_82_80_62,searchweb201560_8
Där finns det även kompletta uppsättningar led-interiörbelysningspaket också.
@tur-ture Jag är inte fäst vid någon typ av belysning, bara det gör att jag inte famlar i mörkret. Mao tillräckligt upplyst.
Fö inget samband mellan backljus och bagagerumsbelysning.
Mvh LaszloG
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 21 dec 2015 23:02 Svara med citat
tur-ture skrev:
@S319
Du har missat länken.

@LaszloG
Med tanke på vad du skriver i tråden om backljus - vill du verkligen sätta in diodlampor i skuffen..? Jag tror inte bagerumsbelysningen är övervakad så att välja en canbuslampa kommer ge onödig värmeutveckling.

Har du larm på bilen är kretsen med bagagerumslampan övervakad!, byter du bara lampa i originalsockeln, ska det inte vara något problem. Problemet brukar dyka upp om du försöka koppla in fler lampor i bagageutrymmet ifrån originalet.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tis 22 dec 2015 9:06 Svara med citat
Har bytt samtiga icke LED (innerbelysning) i min GT. Köpte de på hypercolor.de som S319 länkade ovan. De har/hade paket för att byta ut samtliga icke LED i en GT. Bagageutrymme blir bättre upplyst, men en lampa påvä sidan skulle inte skada. Såg på nåt forum där någon monterade en LED stripe längs nedre öppnings kanten. Det lyste upp bagageutrymme mkt bra. Frågan är bara hur det funkar när bagageutrymme är lastad med saker. Så S319 länkar till en bättre lampa än orig, men då placering på sockel är som det är så går det inte göra så mkt bättre, om man inte vill montera in en sockel även på andra sidan.
Har kört med det i ett år och är nöjd..
LaszloG
Tis 22 dec 2015 12:22 Svara med citat
Tackar för infot!
@Olof Vad händer då? Kommer ett felmeddelande eller går larmet? Går det att sas nollställa, eller går det att få datorn att godkänna extralampor? En följdfråga: Jag saknar både fot/golvbelysning (uttagningsplats finns för lampor) och dörrbelysning vid öppet dörr/öppna dörrar (där kan man ersätta de röda reflexerna med lampor som lyser neråt i dörrarnas nederkant). Sådana kompletta satser finns för överkommliga priser hos bla aliexpress. Skall man köra till en VW verkstad för att programmera om datorn, eller "godkänns" det direkt?
@ludde28 Det finns kompletta led-satser även hos aliexpress med och utan canbus. Spollampan (tor att den heter så) som sitter i skuffen finns i en massa olika led-bestyckningar, frågan är bara hur stora får plats bakom glaset i originalsockeln.
Jag kan mycket väl tänka mig en rörelsesensorstyrd starkare 12V lampa som är direktinkopplad/pluggad i cigguttaget i bagageutrymmet. Kan det va nå't? Mvh Laszlo
Sbuddz
Golf 7 1.4TSI 150 SC DSG Ort: Göteborg
Tis 22 dec 2015 15:45 Svara med citat
Hej Laszlo!

Jag hittade denna ypperliga lösning hos våra vänner på " andra sidan pölen "

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=15182

En mycket bra lösning skulle jag vilja påstå. Dessa dioder finns på bland annat AD Bildelar, Ebay och troligtvis flera tusen andra ställen på nätet.

Jag är inte dum i huvet, har bara otur när jag tänker Smile
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tis 22 dec 2015 21:38 Svara med citat
LaszloG skrev:
Tackar för infot!
@Olof Vad händer då? Kommer ett felmeddelande eller går larmet? Går det att sas nollställa, eller går det att få datorn att godkänna extralampor? En följdfråga: Jag saknar både fot/golvbelysning (uttagningsplats finns för lampor) och dörrbelysning vid öppet dörr/öppna dörrar (där kan man ersätta de röda reflexerna med lampor som lyser neråt i dörrarnas nederkant). Sådana kompletta satser finns för överkommliga priser hos bla aliexpress. Skall man köra till en VW verkstad för att programmera om datorn, eller "godkänns" det direkt?

Kopplar man in extra lampor på fel sätt, så kan bilen tro att du öppnat bakluckan, så stämmer inte värdet i kretsen när datorn mäter. Gör man det på rätt sätt, så märker inte bilen något.
Efter tester och modifieringar på en annan VW modell med originallarm under dagen, så är det inte säkert att den larmar för detta, dock om du har ett eftermonterat larm typ DEFA, så larmar detta direkt i dessa fallen