Forum - Golf 7 (13-19) - Erfarenhet med 18 tums hjul?

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Sön 03 jan 2016 6:31 Svara med citat
Halloj alla trevliga!
God fortsättning!
Jag funderar redan på vilka hjul min TDI skall rulla på i sommar. Trevligt ämne när vintern har slagit till även här i "söder".
Alltså jag har hittat ursnygga fälgar (och bra kompletta priser) hos molway. Grejen är att de fälgarna jag vill ha finns inte i original 16 tum, bara uppåt. Jag har sätt häromda'n en j*ligt snygg -visserligen GTI- i bilhallen med 19 tums hjul och tänkte 18 hm.
Den tänkta fälgen har inga problem med varken mått 18x8,0 eller ET 45 och inte heller sulan 225/40 fö tysta GoodYear Efficient Grip Performance.
Frågan är alltså:
- Kommer det att bullra mer än min (fabriks)original 16 tums Dunlop? Iofs tror jag det knappast...
- Blir det någon markant bränsleförbrukningshöjning? Nu kör jag på ca 0,35 l/mil på mina vinterhjul (GoodYear Ultragrip9 205/55 16) men på sommaren brukar jag köra kring 0,3 +/- 0,02 (finns bildbevis här i Gallerian).
Ha en fortsatt fin 2016!
Mvh Laszlo
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 03 jan 2016 11:31 Svara med citat
Jag har 225/40-18 på min Golf, men min är en GTI så det är verkligen att jämföra äpplen och päron.

Men i alla fall så upplever jag inte bullret som särskilt störande med 18 tum. Bilen bullrar ungefär lika mycket med 18 tummarna på sommarn som den gör med vinterdäcken på vintern, Hakka 7 225/45-17. Och bilen går tystare än Skodan som jag hade innan gjorde (Octavia 2 RS med 225/45-17).

Men bränsleförbrukningen. Min bil drar ungefär det dubbla mot vad din gör. Som sagt så är min bil en bensinare och din en diesel, men jag ligger i alla fall kring 0,73-0,75 på både sommaren och vintern. Så det skulle förvåna mig mycket om du inte fick en markant högre förbrukning om du går upp till min däckdimension.
Blåbäret
Sön 03 jan 2016 13:31 Svara med citat
Jag sitter här och kollar på Teknikens Världs andra vinterdäckstest den här vintern, ett test där de jämför samma däck i olika storlekar.

De har testat Nokia Hakkapeliitta 8 i storlek 205/55R16, 225/45R17 och 225/40 R18. På ronden bränsleförbrukning så drog 16” 0,4564 , 17” drog 0,4757 och 18” drog 0,4855 l/mil under exakt samma förhållanden. Där har du svart på vitt om hur mycket mer bränsle just det däcket drar i olika storlekar.
LaszloG
Sön 03 jan 2016 18:25 Svara med citat
En sak glömde jag tillägga.
Jag har motor och kupevärmare ansluten hemma och på jobbet. Förutom att det är så j*a skönt att sätta sig i en varm bil, slipper skrapa rutan både innan och efter jobbet så spar det bränsle också. Idag glömde jag ansluta hemma och hade stressigt till jobbet så det stod utan inkoppling där också. Förbrukningen steg med 0,1 l/mil! Och så har jag ca 3 mil till jobbet, kör ca 150 mil/månad plus lte privat me'. Det blir slantar av besparingen.
Utgår jag ifrån tv:s test så är skillnaden ca 0,03 l/mil, dvs 0,3 l/100km. Med dagens preempris på dieseln 11,11Kr så blir det ca 3,7 kr dyrare per 100km. Alltså lite dryggt 1 kr mer per resa.
Vet inte om jag har räknat fel eller resonerat fel, men det kan vara värt ändå. Att jag får bättre väggrepp och snyggare bil jämfört med originalet tar jag som ett plus. Jag vet. det är svårt med olika värderingar men min diesel är ganska svårslagen ekonomiskt hemma hos oss. Får man bättre väghållning och förhoppningsvis tystare gång då vet jag svaret redan. De kronorna är väl investerade.
Jag fick lite perspektiv i frågan. Tack alla! Jag trodde att fördyringarna var större. Klart glad!
Mvh Laszlo
Blåbäret
Sön 03 jan 2016 19:07 Svara med citat
För att sätta lite perspektiv på bränsleförbrukningen så jämför TV också förbrukningen med den förbrukning som de mätte upp i det vanliga vinterdäckstestet i tidningen innan där de testade 16 tums hjul. Hakka 8 var det allra mest lättrullande dubbade däcket, 17 tum hjulets förbrukning hade placerat det i mitten och 18 tum hjulet hade placerat det på den nedre halvan. Ett bra 18 tums hjul kan alltså ha lägre förbrukning än ett dåligt 16 tums hjul. De konstaterar också att under en förmodad livslängd på 3000 mil så kommer 18 tum hjulet dra ungefär 90 liter mer bränsle.

Men det här testet var ju ett vinterdäckstest och det skulle inte förvåna mig om det är större skillnader i förbrukningen mellan sommardäck i olika fabrikat och storlekar.
LaszloG
Mån 04 jan 2016 18:01 Svara med citat
Oki tack! Följdfråga: Om vi åter tänker sommarhjul så vad kan ett komplett 16tummare väga jämfört med en 18tummare? Den ofjädrade vikten är jo viktig också.
Blåbäret
Tis 05 jan 2016 14:20 Svara med citat
Det var en intressant fråga.

Jag har försökt hitta viktuppgifter på olika däck men det har gått trögt för inte ens på tillverkarnas hemsidor finns vikten med bland teknisk data, och tidningarna jämför ju bara däck i samma storlek i sina tester. Det närmaste jag har kommit var på Amazon där vikten för ett löst däck gick att få fram och det verkar skilja mindre än ett kilo mellan 16 och 18 tum för samma däcksmodell.

Däremot så skiljer det mycket i vikt på olika fälgar viket också är min egen erfarenhet. Små plåtfälgar väger minst, stora gjutna lättmetall fälgar väger mest. Sen så finns det ju fälgar i exotiska material och så vidare. Här finns i alla fall några exempel på vikter. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70540&sid=01862e62f452e90de8ddb7 2d170df1f7

Jag skulle i alla fall bortse från däcket och koncentrera mig på fälgens vikt i första hand när jag jämför.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 05 jan 2016 14:43 Svara med citat
Sen behöver man ju inte åka så brett som 225 heller.
Kan ju gå ner till 215 eller som mina 18 tummare till golfen. 205.

Inte aktiv längre.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 05 jan 2016 20:49 Svara med citat
Det har gjorts antaganden avseende vikt på 17/18 ” sommarhjul (däck+fälg) i denna tråd.

När jag såg det slog det mig att jag tycker olika dimensioner (diameter) är lika tunga när de ska bäras vid det årliga hjulskiftet oavhängigt dimension. Är hjulet stort är det svårare att bära men är det tyngre? Gummi väger mycket så det ska absolut vara med i uppskattningen.

Idag har jag kollat. Använde mig av badrumsvågen.

Metod - Först ställde jag mig på vågen – 75.1 kg. Därefter tog jag och lyfte upp olika sommarhjul och vägde mig själv + hjulet.

Samtliga fälgar är VAG standardfälgar alum. från fabrik, som bilarna levererats med.

17” 225/45 - 19,7 kg – Använt däcken c:a 1600 mil.----------------------Golf Sportscombi -14
18” 225/40 - 21,2 kg – Vet ej hur långt däcken gått, säg 70 % kvar.--Seat Leon Linea R -09.
19” 235/35 - 19,6 kg – Använt däcken 300 mil (nya i Aug).--------------Golf R -14.

Det lättaste är 19” hjulet. Jag drar slutsatsen att trots att 19” hjulen som är bredare än de andra och har nästan nya däck så hamnar de fördelaktigast till i denna enkla jämförelse. Blev lite förvånad över utfallet.

Mao det skiljer inte så mycket att det ens är lönt att fundera över vikt kopplat till tum storlek (förutsatt att det att liknande bredd).

PS Har inga 16" sommarhjul att jmfr med som efterfrågats i tråden.

Har dock dubbade vinterhjul ståendes i 16" men det är ju missvisande i denna "test". Dessa 16" 205/55 vägde 18,2 kg ganska slitna med många saknade dubb samt "pirat" fälg.

Dessutom bör det vara samma bredd som övriga annars blir det helt fel. Man kan ju inte jämför en 195 dimension med 235 - vad ger det??

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
LaszloG
Ons 06 jan 2016 7:55 Svara med citat
Det var jo intressant Peter_senior! Tack för att du tog besväret och hjälpte till.
Om vi går vidare med tanken att större hjul - det är jo inte större, bara storleksförhållanden ändras mellan metall/gummi till metallens fördel - väger mindre (!) som här högst troligt. Alltså det handlar om den ofjädrade vikten som har större betydelse med en mindre, motorsvagare bil. Jag har googlat lite i ämnet och alla är rörande överens om att hjulens "vikt" 10faldigas när det är i rörelse, dvs är i rullning. Säg att det finns en viktskillnad på ca 2kg/däck. Då ökar "vikten" plötsligt med 80 kg! I en större/starkare bil märks det kanske inte så mycket, men delarna, typ bussningar, bromsar slits ändå mindre under tiden. Skruvar jag åt resonemanget till litet grand, då kan man lasta lite mer. Och så kommer bilen dra lite mindre bränsle också som iofs äts upp kanske av den större bredden. Men då får man å andra sidan en snyggare bil med bättre väghållning. Här gäller även att man får vad man betalar för. Man kan få en BROCK, en BBS eller en O.Z för ca 2500-3500:- eller så kan man köpa en för kring tusenlappen. Jag misstänker starkt att de dyrare även lättare för att de flesta i den övre prisklassen gjorda av härdad/smidd aluminium eller magnesium(legering).
Spännande ämne!
Ha en jättefin dag! Mvh Laszlo