Forum - Golf 7 (13-19) - Bränsleförbrukning Golf Alltrack 1,8 TSI 180

Helmut.K
Kör: Ingen VW Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Lör 02 jan 2016 11:47 Svara med citat
I väntan på att min bil ska levereras så tänkte jag kolla om det är någon på detta utmärkta forum som har egen erfarenhet och relevant information om bränsleförbrukningen på Golf Alltrack 1,8 TSI 180. Jag är fullt medveten om att förbrukningen skiljer sig åt beroende på förare, last och körprofil men det skulle ändå vara intressant att få ta del av siffror från er ägare av denna bilmodell och hur stor andel landsväg/stad ni i så fall har kört. (Jag läste något om förbrukning i en tråd som handlade om något helt annat men då var det frågan om en provkörning och det kan man ju inte dra några större slutsatser av.)

Att man kommer ner i 0,65 i blandad körning är ju självklart bara att glömma pga en helt orealistisk körcykel som värdera bygger på. Det går nog knappast att ens komma ner i 0,65 på landsväg... Frågan är om även denna modell överförbrukar upp till 50% mer bränsle som en del dieselvarianter verkar göra. Det verkar även skilja en del mellan helt nya bilar och bilar som har gått ett tag, om jag har uppfattat det hela rätt.
orjanc
Kör: Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala Medlem: 15 april 2015
Lör 02 jan 2016 12:51 Svara med citat
Helmut.K skrev:
I väntan på att min bil ska levereras så tänkte jag kolla om det är någon på detta utmärkta forum som har egen erfarenhet och relevant information om bränsleförbrukningen på Golf Alltrack 1,8 TSI 180. Jag är fullt medveten om att förbrukningen skiljer sig åt beroende på förare, last och körprofil men det skulle ändå vara intressant att få ta del av siffror från er ägare av denna bilmodell och hur stor andel landsväg/stad ni i så fall har kört. (Jag läste något om förbrukning i en tråd som handlade om något helt annat men då var det frågan om en provkörning och det kan man ju inte dra några större slutsatser av.)

Att man kommer ner i 0,65 i blandad körning är ju självklart bara att glömma pga en helt orealistisk körcykel som värdera bygger på. Det går nog knappast att ens komma ner i 0,65 på landsväg... Frågan är om även denna modell överförbrukar upp till 50% mer bränsle som en del dieselvarianter verkar göra. Det verkar även skilja en del mellan helt nya bilar och bilar som har gått ett tag, om jag har uppfattat det hela rätt.

Du kan se verkliga förbrukningen på min bil under de första ~1000 milen här: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/708362.html

Den höga förbrukningen i början var med cyklar på taket i motorvägsfart. Sommartid med ca 80-90% långsammare landsväg (50/70/80) och resten stad ligger på drygt 0.70. Landsväg har jag hamnat på 0.70-0.75 beroende på hastighet (90 eller 110/120). Nu på vintern med bensinvärmare knappt 0.80.
Helmut.K
Lör 02 jan 2016 14:42 Svara med citat
orjanc skrev:
Du kan se verkliga förbrukningen på min bil under de första ~1000 milen här: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/708362.html

Den höga förbrukningen i början var med cyklar på taket i motorvägsfart. Sommartid med ca 80-90% långsammare landsväg (50/70/80) och resten stad ligger på drygt 0.70. Landsväg har jag hamnat på 0.70-0.75 beroende på hastighet (90 eller 110/120). Nu på vintern med bensinvärmare knappt 0.80.

Tack för informationen! En bättre underbyggd statistik än din är nog svår att hitta Thumbs up
Jag förväntar mig att min bil borde dra ca 0,8 med min körprofil och det verkar stämma ganska bra om jag jämför med din statistik
2stroke
Kör: Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna Medlem: 12 augusti 2010
Fre 12 feb 2016 14:06 Svara med citat
Helmut.K skrev:
I väntan på att min bil ska levereras så tänkte jag kolla om det är någon på detta utmärkta forum som har egen erfarenhet och relevant information om bränsleförbrukningen på Golf Alltrack 1,8 TSI 180.
Frågan är om även denna modell överförbrukar upp till 50% mer bränsle som en del dieselvarianter verkar göra.
Har också en ( 2016 ) Golf ALLTRACK 1.8 TSI som nu har gått 1000 Mil.
Bilen förbrukar ganska konstant 25 % mer än angiven förbrukning.
orjanc
Fre 12 feb 2016 14:09 Svara med citat
2stroke skrev:
Har också en ( 2016 ) Golf ALLTRACK 1.8 TSI som nu har gått 1000 Mil.
Bilen förbrukar ganska konstant 25 % mer än angiven förbrukning.

Jag fick en betydligt högre förbrukning när det var kallt (0,8 när det var -10 eller kallare), men nu är jag tillbaka på runt 0,7 igen när det ligger runt 0-gradigt. +25% är runt 0,8 då?
Krille84
Kör: Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm Medlem: 12 februari 2016
Fre 12 feb 2016 17:55 Svara med citat
Ställer mig i samma skara. Min har rullat ca. 1000 mil och ligger väl runt 0.8 jag med. Har prövat ligga en hel tank på körprofil eco och låta frirullningsfunktionen jobba mycket, samt mestadels landsväg. Då kom jag ned i 0,58. Tråkigare bilkörning får man dock leta efter...
orjanc
Sön 14 feb 2016 7:57 Svara med citat
Krille84 skrev:
Ställer mig i samma skara. Min har rullat ca. 1000 mil och ligger väl runt 0.8 jag med. Har prövat ligga en hel tank på körprofil eco och låta frirullningsfunktionen jobba mycket, samt mestadels landsväg. Då kom jag ned i 0,58. Tråkigare bilkörning får man dock leta efter...

Imponerad att du kommit ned så långt! Har själv aldrig sett under 0,64 på förbrukningsmätaren, och inte kommit mkt under 0,7 i snitt på en tank trots mycket försiktig körning...
Helmut.K
Sön 14 feb 2016 12:20 Svara med citat
Krille84 skrev:

Ja, det måste vara en bedrift att komma ner i 0,58 Thumbs up

En liten Off topic-fråga: Har DSG-lådan i Golf Alltrack frirullningsfunktion? Jag trodde att det bara var den nyaste 7-växlade lådan som sitter i Passat m.fl som har den finessen
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 14 feb 2016 13:24 Svara med citat
--raderas--

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
mikecab
Kör: Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås Medlem: 10 januari 2016
Sön 14 feb 2016 21:36 Svara med citat
Min har slickat i sig 0,86 sen den plockades ut 64mil var av 30 landsväg och 34 ren statskörning. Nästa helg blir det jämtland sen ska den vara inkörd och klar. Men det tar säkert upp åt 500mil innan den gått till sig.
Krille84
Sön 14 feb 2016 23:31 Svara med citat
Ja, jag var oerhört lätt på foten. Mestadels 90-vägar vid tillfället och långresa. AC avstängd, Eco-körprofil och frirull så fort det sluttade nedåt tillräckligt. Bilen håller hastigheten förvånansvärt länge i det läget om det sluttar. Jag hade dock aldrig stått ut att köra bilen såhär i det långa hela. Den drar ca. 0,8 till vardags och det anser jag ändå vara helt okej. Är inte den som ligger och fiskör direkt.

Frågan angående frirullningsfunktionen så fungerar den enbart i kombination med körprofil eco. (Ingen aning om det finns på TDI dock)
Helmut.K
Mån 15 feb 2016 15:43 Svara med citat
Krille84 skrev:
Ja, jag var oerhört lätt på foten. Mestadels 90-vägar vid tillfället och långresa. AC avstängd, Eco-körprofil och frirull så fort det sluttade nedåt tillräckligt. Bilen håller hastigheten förvånansvärt länge i det läget om det sluttar. Jag hade dock aldrig stått ut att köra bilen såhär i det långa hela. Den drar ca. 0,8 till vardags och det anser jag ändå vara helt okej. Är inte den som ligger och fiskör direkt.

Frågan angående frirullningsfunktionen så fungerar den enbart i kombination med körprofil eco. (Ingen aning om det finns på TDI dock)

Där ser man! Jag har också beställt en Alltrack med TSI-motorn (som ska tillverkas nu på torsdag) men det stod inget i specifikationerna om att den skulle ha frirullningsfunktionen. Däremot stod det om den funktionen på bilarna med den senaste 7-växlade DSG-lådan.

Annars så trodde jag att man åkte snålare om man bara släppte gasen med motorbroms eftersom alla moderna bilar har bränsleavstängning då. Frikopplar man så rullar ju självklart bilen mycket bättre och den lilla mängd som motorn drar på tomgång är tydligen försumbar med andra ord
mikecab
Mån 15 feb 2016 19:57 Svara med citat
Testa eco läget idag och upplevelsen är precis som man frikopplar varvräknaren går ner på tomgång och det rullar på fint i lätt medlut.
Men som sagt tidigare det är inte speciellt roligt kör val men på långkörning kan man ju testa detta val för då spelar det inte så stor roll när man är uppe i fart!
Dock får man planera avfarter och korsningar i tid då man ej har motorbroms. jag brukar dra spaken bakåt vid motorbroms för den jobbar bättre i s läget och möter upp med en lägre växel tidigare.
Sen petar jag i D igen när man motor bromsat klart.
hzsigo
Kör: Golf 7 Alltrack-16 Ort: Karlstad Medlem: 08 februari 2016
Tis 16 feb 2016 8:02 Svara med citat
Har beställt en alltrack TSI180, hur känns motorn är det bra drag? Bra respons vid kickdown?
Krille84
Tis 16 feb 2016 9:40 Svara med citat
hzsigo skrev:
Har beställt en alltrack TSI180, hur känns motorn är det bra drag? Bra respons vid kickdown?

Det beror väl på vad du anser vara bra drag. Jag tycker bilen känns genomgående väldigt pigg och det finns kraft att göra säkra omkörningar utan problem.
hzsigo
Tis 16 feb 2016 10:03 Svara med citat
Ja det förstår jag, ska byta den emot minTiguan TSI160 så hoppas på att få lite mer respons.
Krille84
Tis 16 feb 2016 10:08 Svara med citat
Ja, då kommer den här upplevas som betydligt bättre..
ergo
Kör: Ingen VW Ort: Helsingborg Medlem: 11 juli 2013
Tis 16 feb 2016 15:44 Svara med citat
Vibilägare lade ut en test på Alltrack TSI idag. http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-subaru-levorg- volkswagen-golf-alltrack-volvo-v60-cc-2016 där dem har en Alltrack TSI med 18 tum hjulen. Den drog i snitt 0,82 under deras test. Har beställd en Alltrack som jag kommer köra för det mesta på motor- och landsväg och 17 tum. Så kanske går att få ned i 0,75 på milen, det var runt där det hamnade vid testkörningen. Att någon har fått en Alltrack TSI ned i 0,6 och under lovar ju bra också.
hzsigo
Tis 16 feb 2016 16:16 Svara med citat
Har du hela testet Smile ??
hzsigo
Tis 16 feb 2016 16:29 Svara med citat
Har du hela testet Smile ??
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 16 feb 2016 16:37 Svara med citat
ergo skrev:
Vibilägare lade ut en test på Alltrack TSI idag. http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-subaru-levorg- volkswagen-golf-alltrack-volvo-v60-cc-2016 där dem har en Alltrack TSI med 18 tum hjulen. Den drog i snitt 0,82 under deras test. Har beställd en Alltrack som jag kommer köra för det mesta på motor- och landsväg och 17 tum. Så kanske går att få ned i 0,75 på milen, det var runt där det hamnade vid testkörningen. Att någon har fått en Alltrack TSI ned i 0,6 och under lovar ju bra också.

Varför tror du att du ska sänka bränsleförbrukningen för att du går från 18 till 17 tum, och dessutom med över 0.5 dl milen?
Helmut.K
Tis 16 feb 2016 17:21 Svara med citat
candyweiss skrev:
Varför tror du att du ska sänka bränsleförbrukningen för att du går från 18 till 17 tum, och dessutom med över 0.5 dl milen?

Genom att han kommer köra för det mesta på motor- och landsväg jämfört med Vi Bilägare, precis som han skriver

Jag läste testet i Vi bilägare och Golf Alltrack vann tack vare att den var mer prisvärd än Volvon. Golfen fick fint betyg för sin motor och transmission.

Herregud, vilka kommentarer det fanns att läsa i kommentarsfältet på Vi bilägare Shocked
Undrar om det är 13-åringar som skriver där... Lite högre nivå i det här forumet Thumbs up
ergo
Kör: Ingen VW Ort: Helsingborg Medlem: 11 juli 2013
Ons 17 feb 2016 15:02 Svara med citat
candyweiss skrev:

Jag är ganska säker på att gå från 18 till 17 tum inte har någon negativ påverkan på bränleförbrukningen. Det är nog en marginal skillnad och har nog mer med bredden på däcken att göra. Den störra skillnaden vill vara i hur jag kör jamfört med hur dem körde i testen.
mikecab
Sön 28 feb 2016 16:51 Svara med citat
Hemma från en helg i jämtland. På vägen upp tog den 0,75 med 89km/h i snitt på 48 mil
Hemresan idag blev 0,72 med 90km/h i snitt fart på 48 mil. Det går lättare hemåt alltså hahaha
Körde helt normalt inget överdrivet eco tänk men med så mycket motorbromsning och planerad körning som trafiken tillåt.
Bilen har nu rullat ca 235mil och vid detta tillfälle va vi bara 2 vuxna med packning!
I morgon blir det garantibyte av kombi instrumentet.
Mike
Krille84
Sön 28 feb 2016 21:01 Svara med citat
mikecab skrev:
Hemma från en helg i jämtland. På vägen upp tog den 0,75 med 89km/h i snitt på 48 mil
Hemresan idag blev 0,72 med 90km/h i snitt fart på 48 mil. Det går lättare hemåt alltså hahaha
Körde helt normalt inget överdrivet eco tänk men med så mycket motorbromsning och planerad körning som trafiken tillåt.
Bilen har nu rullat ca 235mil och vid detta tillfälle va vi bara 2 vuxna med packning!
I morgon blir det garantibyte av kombi instrumentet.
Mike

Helt okej förbrukning tycker jag. Samtidigt så tycker jag att VW borde kunna få ned en 1,8 liters motor på 180hk till vad de faktiskt uppger, runt 0,65 blandad körning. Bilen är ju trots allt framhjulsdriven till vardags och lugn körning. BMW har ju lyckats väldigt bra med sina bensinmotorer t.ex. Verklig förbrukning på en nyare 328 med automatlåda och 245 hk ligger runt 0,65-0,7
mikecab
Sön 28 feb 2016 21:41 Svara med citat
Man glömmer lätt bort att bilen väger 1650kg och det kostar soppa att släpa runt på dessa kilo. Det går ju att köra snålt men då blir det så tråkigt så man lika gärna kunde köpa en 1,2tsi
Krille84
Sön 28 feb 2016 22:36 Svara med citat
mikecab skrev:
Man glömmer lätt bort att bilen väger 1650kg och det kostar soppa att släpa runt på dessa kilo. Det går ju att köra snålt men då blir det så tråkigt så man lika gärna kunde köpa en 1,2tsi

1610 kg väger min enl. bilregistret, men 40 kg hit eller dit. Det är ju egentligen ingen hög vikt för bilstorleken. En motsvarande BMW 3-serien vägar strax över 1700 kg, har betydligt mer effekt, men är ändå betydligt snålare. Så det är klart det finns utrymme för förbättringen..
Kalle68
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Borås Medlem: 26 augusti 2015
Mån 29 feb 2016 10:46 Svara med citat
Min 328 med automat drog 0,72 med fullstor takbox och full packning på resan Borås-Falun och snittade +10-15 km/h över tillåtna hastigheten.
Samma resa med takbox och full packning med min Alltrack TDI blev 0,61, men hoppas förbrukningen kommer att gå ner efter ett tag då bilen ännu inte har gått så många mil.
Krille84
Mån 29 feb 2016 11:36 Svara med citat
Kalle68 skrev:
Min 328 med automat drog 0,72 med fullstor takbox och full packning på resan Borås-Falun och snittade +10-15 km/h över tillåtna hastigheten.
Samma resa med takbox och full packning med min Alltrack TDI blev 0,61, men hoppas förbrukningen kommer att gå ner efter ett tag då bilen ännu inte har gått så många mil.

Med andra ord Fördel för BMW. Det är ju inte direkt rättvist att jämföra en bensin mot en diesel trots att det inte skiljer mycket i förbrukning mellan dessa.
Lastrada 1960
Kör: Golf 7 1,8 TSI Alltrack Ort: Vimmerby Medlem: 25 september 2015
Lör 05 mar 2016 20:02 Svara med citat
mikecab skrev:
Testa eco läget idag och upplevelsen är precis som man frikopplar varvräknaren går ner på tomgång och det rullar på fint i lätt medlut.
Men som sagt tidigare det är inte speciellt roligt kör val men på långkörning kan man ju testa detta val för då spelar det inte så stor roll när man är uppe i fart!
Dock får man planera avfarter och korsningar i tid då man ej har motorbroms. jag brukar dra spaken bakåt vid motorbroms för den jobbar bättre i s läget och möter upp med en lägre växel tidigare.
Sen petar jag i D igen när man motor bromsat klart.

När eco läget är aktivt och du frirullar, ett lätt tryck på bromsen så har du motorbroms.

Min Alltrack 1,8 TSI-16
Sida 1, 2  >