NicklasO
Passat 5 Ort: Göteborg |
| Sön 10 jan 2016 4:04 |
|
Hejsan!
Jag har en passat 1.9 tdi 2005,a 130hk. Jag var ute och körde som vanligt på en 80 väg, då det slog till i ratten helt plötsligt, som att något brast i framvagnen? Sedan efter detta så kan man känna rätt som det är kraftiga slag i ratten, fram å tillbaka och att bilen vill dra åt höger under denna företeelse. Min drivknut har varit dålig en kortare tid, men jag vet inte om det är den inre drivknuten som gav vika eller vad som kan ha hänt? Det låter även illa under tiden detta sker. Det kan gå helt fin i några kilometer, men så hoppar det till å kan hålla på några sekunder då och då, men så kan den bli bra i några kilometer till.. Känns precis som att hjulet är löst, men det är det ej tyvärr.
Någon med vetskap om detta tro
Med vänlig hälsning/Nicke
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 10 jan 2016 11:18 |
|
| NicklasO skrev: | Hejsan!
Jag har en passat 1.9 tdi 2005,a 130hk. Jag var ute och körde som vanligt på en 80 väg, då det slog till i ratten helt plötsligt, som att något brast i framvagnen? Sedan efter detta så kan man känna rätt som det är kraftiga slag i ratten, fram å tillbaka och att bilen vill dra åt höger under denna företeelse. Min drivknut har varit dålig en kortare tid, men jag vet inte om det är den inre drivknuten som gav vika eller vad som kan ha hänt? Det låter även illa under tiden detta sker. Det kan gå helt fin i några kilometer, men så hoppar det till å kan hålla på några sekunder då och då, men så kan den bli bra i några kilometer till.. Känns precis som att hjulet är löst, men det är det ej tyvärr.
Någon med vetskap om detta tro
Med vänlig hälsning/Nicke |
säkerligen en drivknut som är i princip totalhavererad. om enstaka metrar eller kilometer så bryter den säkert sönder något mer i hjulupphängningen eller slutar driva....
|
|
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö |
| Sön 10 jan 2016 13:02 |
|
Jag blir mörkrädd av att läsa detta! Köra omkring och undra om eller när det ska hända igen!
Har du inte möjlighet eller kunskaper att åtgärda felet, lämna in bilen på en verkstad.
|
|
NicklasO
| Sön 10 jan 2016 16:15 |
|
| r o l l e skrev: | | säkerligen en drivknut som är i princip totalhavererad. om enstaka metrar eller kilometer så bryter den säkert sönder något mer i hjulupphängningen eller slutar driva.... |
Tack Rolle!
Bilen skall in på Verkstad på Onsdag, och ny inre och yttre drivknut är inhandlad. Detta hände på väg hem från sommarstugan i urskogen, och då får man chansa lite för att komma hem när det är 10- och kolsvart.
Tack
|
|
NicklasO
| Sön 10 jan 2016 16:22 |
|
| pudas skrev: | Jag blir mörkrädd av att läsa detta! Köra omkring och undra om eller när det ska hända igen!
Har du inte möjlighet eller kunskaper att åtgärda felet, lämna in bilen på en verkstad. |
Du behöver inte vara mörkrädd. Det var jag som fick uppleva hemfärden mitt i natten .
Du vet inte min situation vart jag befann mig och vid vilken tidpunkt, då hade du garanterat chansat den sträckan på grusvägen hem mitt i natten i snöstorm. Ingen sate vill bli ståendes på det sättet. Gissa vad, det gick så fint så.
Tack för att du sympatiserar med din rädsla/Nicke
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 10 jan 2016 18:13 |
|
| NicklasO skrev: | Du behöver inte vara mörkrädd. Det var jag som fick uppleva hemfärden mitt i natten .
Du vet inte min situation vart jag befann mig och vid vilken tidpunkt, då hade du garanterat chansat den sträckan på grusvägen hem mitt i natten i snöstorm. Ingen sate vill bli ståendes på det sättet. Gissa vad, det gick så fint så.
Tack för att du sympatiserar med din rädsla/Nicke |
Då du själv inte visste riktigt vad felet var, kanske du inte heller riktigt vet följderna av felet.
Och jag tror det är där pudas blir mörkrädd.
Nu kanske du bara körde på en enslig grusväg i lägre farter, då blir det värsta att din bil kanske kanar ner i diket...
Men kör du på landsväg och farter +70km/h och knuten totalhavererar kan din bil tex svänga över i motsatt körfält, utan att du kan påverka.
Att veta att folk åker runt i mordvapen som kan hoppa fram och frontkrocka dig kan ge mardrömmar
|
|
pudas
| Sön 10 jan 2016 18:18 |
|
| Tack Rolle! Kunde inte formulerat mig bättre!
|
|
NicklasO
| Sön 10 jan 2016 18:25 |
|
| r o l l e skrev: | Då du själv inte visste riktigt vad felet var, kanske du inte heller riktigt vet följderna av felet.
Och jag tror det är där pudas blir mörkrädd.
Nu kanske du bara körde på en enslig grusväg i lägre farter, då blir det värsta att din bil kanske kanar ner i diket...
Men kör du på landsväg och farter +70km/h och knuten totalhavererar kan din bil tex svänga över i motsatt körfält, utan att du kan påverka.
Att veta att folk åker runt i mordvapen som kan hoppa fram och frontkrocka dig kan ge mardrömmar |
Jo det förstår jag, men jag har inte nämnt att jag körde mot mötande trafik och jag har inte nämnt att jag åker runt med en söndrig drivknut dag efter dag som han tycks poängtera. Jag skrev att jag körde på en 80 väg när det hände, och efter det åkte jag hem till torpet och kollade däck bultarna, och sedan åkte jag sakta hem på en grus väg. Skulle jag kana av vägen så har jag varningsblinkers å trianglar å Hela paketet.
Innan man skriver att man blir mörkrädd kan man ta reda på storyn först är min mening.
Men jag tackar som vanligt för hjälpen och hoppas era bilar håller.
/Nicklas
|
|
pudas
| Sön 10 jan 2016 19:32 |
|
Nu är ju inte detta "Facebook" el dyl sociala medium, utan en sajt för VW Golf ägare där målet är att dela med sig av sina
kunskaper rörande tekniken i dessa fordon, vilket betyder att inte allt är illa menat om man inte ge det svar som man önskar!
Jag beklagar att du tog illa vid dig av formuleringen "man blir mörkrädd" , men jag vill inte möta en bil vars ägare vet att han har dom symptom på sin bil som du beskrev!
Det kan komma situationer då även den mest bilkunnige måste ringa efter bärgaren!
|
|
NicklasO
| Sön 10 jan 2016 19:35 |
|
Då är vi helt med i vad vi menar, Absolut inget ont mot dig Pudas. Hoppas du får en fin kväll
|
|