Forum - Golf 5 (04-08) - Luftmassemätare.. blir tokig HJÄLP

waltor1
Golf 5 1,6 Ort: Munkedal
Tis 19 jan 2016 14:48 Svara med citat
Hej alla. Jag har en golf 1,6 2008. bilen orkar ock går normalt för det mesta men ibland tappar den orken å rycker lite, känns som att den inte får bensin eller nåt liknande. Motorlampan tänder sig oxå. Får felkod på lamda men är tydligen ett typiskt meddelande när luftmassemätaren är kass. Har googlat och sökt. ser hur den ser ut på nätet och när man ska beställa en ny. På min bil finns det ingen sån. på bilderna ska den sitta på insugs slangen mellan insugningsröret och luftrenare.. Det finns ingen sådan på min bil. har även sett något om att den kan sitta i luftrenaren under filtret men det gör det inte... Kan någon förklara? Har letat flera ggr så det är ingen synvilla. ska tilläggas att jag har inte tummen mitt i handen när de gäller att skruva men här slog det stopp.. HJÄLP
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 20 jan 2016 13:33 Svara med citat
Om det inte är MAP itstället för MAF
http://www.bildelaronline24.se/facet/2178135

man kan koppla bort den och köra en provrunda för att se om den går bättre

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
waltor1
Ons 20 jan 2016 13:41 Svara med citat
Ok, förklara gärna map/maf. Kollade delen på bildelaronline, sitter den på insuget då alltså? sitter de ingen vanlig luftmassemätare på min bil eller? Jag tar gärna ett kort så man kan se hur det ser ut. När man söker efter luftmassemätare på t.ex bildelaronline så får man ju fram en som ska sitta mellan insug och luftrenare men så ser de inte ut..
a128
Ons 20 jan 2016 15:08 Svara med citat
MAP= Manifold Air Presssure (grenrörstryckgivare)
MAF= Manifold Air Flow (luftmassamätare)

waltor1
Ons 20 jan 2016 15:16 Svara med citat
Tack! ska gå ut och se om jag kan se vilket de är.
waltor1
Tor 21 jan 2016 11:34 Svara med citat
Är det den som sitter mitt på insuget? är ju ett ganska vanligt problem med luftmassemätaren, Är det även ett vanligt återkommande fel med den här oxå?

[/gallery]
waltor1
Tor 21 jan 2016 11:38 Svara med citat
: Bild
a128
Tor 21 jan 2016 11:52 Svara med citat
waltor1 skrev:
: Bild

där hard du MAP-en

Smile

waltor1
Tor 21 jan 2016 11:56 Svara med citat
Ok, Du skrev att jag kan koppla ur den å sedan testa. Jag kan oftast köra bilen 1-2 dgr innan den bluddrar å blir orkeslös. släpper jag då gasen å sen gasar på så går den riktigt igen. men lampan tänder sig direkt... Är det ok att koppla ur den å köra flera dagar utan för att se om den går riktigt? Tack för snabbt svar förresten... härligt med hjälpsamma människor.
waltor1
Sön 24 jan 2016 11:41 Svara med citat
är det samma problem med en grenrörstryckgivare som med en luftmassamätare? Och är symtomen samma?