Framdörren
Golf 5 1,6 -06 Ort: Utomlands |
| Ons 27 jan 2010 10:25 |
|
För andra året i följd har framdörrarna frusit fast och knäckts i nedre hörnet mot framskärmen. Detta måste vara ett konstruktionsfel, men VW vägrar att hantera detta som en reklamation. Någon mer som har råkat ut för samma problem?
[/gallery]
|
|
lindahl_hakan
Golf 5 1.6FSI Ort: Jönköping |
|
Framdörren
| Ons 27 jan 2010 18:43 |
|
OK! Jag mailar nedanstående till VW kundservice få höra vad dom säger. "Sönderfrysta dörrar beror uppenbarligen på en konstruktionsmiss på Golf V -06.
Förra året trodde jag att det berodde på sällsynt olämplig väderlek och reparerade
dörrarna för dyra pengar. I år hände det igen. Smältvatten från framrutan rinner invändigt
ner till hörnet mellan framdörr och framskärm där det fryser till is. När dörren öppnas
knäcks den allt för veka dörrpanelen. Vid förfrågan på en VW-verkstad säger man att
problemet är väl känt, men att man inte påtar sig detta som reklamation.
Är det verkligen Volkswagen Group Sveriges inställning att detta inte är ett
garantiärende?"
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Ons 27 jan 2010 22:05 |
|
Vad gör dessa plastbiter för nytta? måste inte smältvattnet ledas bort så att isklumparna inte bildas där, finns det dränering där och hjälper plastbitarna att leda smältvattnet rätt väg ut?
mvh Uffe/bildock
|
|
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå |
| Fre 29 jan 2010 13:22 |
|
<Framdörren>Du får återkomma med vad VAG svarar. Skall bli intressant.
<bildock>Jag är också mycket nyfiken hur dessa plastbitar fungerar.
Är detta problem löst på nyare bilar? Vissa påstår att det skall vara fixat på sena 05:or, medans "Framdörren" på sin 06:a fortfarande har detta problem. Måste hem och titta hur det ser ut på min 08:a.
|
|
bildock
| Fre 29 jan 2010 17:17 |
|
Jag har funderat och tittat lite hur det ser ut vid framskärmens baksida eller om vi kallar det gaveln, och längst ner finns ett "snedskuret" hål och det får man inte täcka då jag förmodar att det är utsläpp för genomluftning av fartvinden för undvikande av fukt med rost dom följd.
Men åter till problemet med isen, jag förstår om vatten rinner ner och stannar där och fryser, sedan kommer ännu mer vatten och till sist denna isklump som när man öppnar dörren får dessa skador.
Jag tänkte lägga en silikonläpp omedelbart ovanför det snedskurna hålet med en lutning nedåt från motorrummet till dörrens nedre vänstra hörn och på så sätt avleda det nedkommande vattnet så att det aldrig stannar innanför dörrhörnet, jag har sett vissa yttre rostfärgningar där så jag förstår att stället är lätt för rostangrepp.
Då jag köpte min bil i somras sprayade jag mycket lithiumfett-rostskydd där då jag förstod att stället är utsatt och det det långt före innan denna tråd behandlade ämnet
mvh Uffe/bildock
|
|
ponka
Golf 5 1,6 -07 Ort: Stockholm |
|
bildock
| Ons 10 feb 2010 16:12 |
|
Har idag varit och studerat dessa "plastbitar" och hur de fungerar samt beställt h.o v. sida för 45:- per styck.
De fungerar så att utrymmet där vattnet stannar och fryser till is och skadar dörren vid öppnandet, fyller utrymmet mer eller mindre samt att plastens övre del är formad som en tratt och tar emot vattnet och leder in det i skärmens nedre hål för där finns väl en dränering, jag trodde hålet var ett utsläpp för ventilationen av innerskärmen
Förresten det kanske fortfarande har den funktionen, ni som ännu inte har monterat dessa bitar och har läst den här tråden verkar denna lösning vara en både billig och enkel lösning
mvh Uffe/bildock
|
|
Jonas83
Golf 5 2,0 FSI Sportline Ort: Köping |
| Tor 11 feb 2010 10:55 |
|
Gäller de här någon särskilld årsmodell eller är de alla mk5:or? Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tor 11 feb 2010 18:50 |
|
| Det är till dom flesta kan jag tala om.
|
|
bildock
| Tor 11 feb 2010 22:02 |
|
Jonas83
jag förstår inte din frågeställning, alla mk5 ser väl lika ut med samma konstruktion vid dörren, antingen har man monterat dessa plastbitar eller inte så man måste titta efter
mvh Uffe/bildock
|
|
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå |
| Fre 12 feb 2010 11:43 |
|
Frågan är väl befogad, det har antytts att dessa problem skulle vara löst på senare årsmodeller, medans vissa tydligen även har problem på dessa. Så frågan är originalmonterades dessa plastbitar på senare MK5:or eller inte? Eller är det vissa återförsäljare som har varit förutseende och satt dit dessa själva på eget bevåg?
Jag håller just på att tina upp min MK5:a i jobbets garage så jag får väl se hur det ser ut på min om några timmar. Isen har då lagts sig så högt så att dörren precis gnager i den, så nå mer får det inte bli. Och då är ju detta ändå en skonsam vinter med inte en endaste blida hittils. Kan ju bara tänka vilka problem det kan bli när det växlar mellan plus och minus grader... Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
bildock
| Fre 12 feb 2010 15:06 |
|
Nu börjar det bli klurigt i den här frågan. Jag besökte försälj.hallen här på min bostdsort och jag nämnde detta problem där, men ingen kände till något inte ens killen bakom reservdelsdisken och svårt var det att få fram dessa bitar på datan.
Vi var tvungna att titta på några bilar, och en sprillans ny mk.6 hade dessa monterade och två mk5 tittade vi på och bara den ena bilen hade dessa bitar monterade.
Alltså tycks inte finnas någon regel vilka bilar som har dessa monterade från fabrik, de jag såg kanske hade monterats i efterskott.
Alltså ett råd till alla mk5-ägare titta efter före det händer!!!! lita inte på att den eller den bilen ska ha dessa bitar utan gardera dig genom att titta efter
mvh Uffe/bildock
|
|
Jonas83
| Fre 12 feb 2010 16:18 |
|
| bildock skrev: | Jonas83
jag förstår inte din frågeställning, alla mk5 ser väl lika ut med samma konstruktion vid dörren, antingen har man monterat dessa plastbitar eller inte så man måste titta efter
mvh Uffe/bildock |
Fan jag gillar dessa dryga svar!
Fattar väl att alla ser lika ut men någon påstår ju de är åtgärdat på vissa årsm. därav min fråga....
Hur ser dessa plastbitar ut?
Svårt eftermontera?
Mvh Jonas Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
larssson
Golf 5 20dti Ort: Tranemo |
| Lör 13 feb 2010 14:00 |
|
| Framdörren skrev: | För andra året i följd har framdörrarna frusit fast och knäckts i nedre hörnet mot framskärmen. Detta måste vara ett konstruktionsfel, men VW vägrar att hantera detta som en reklamation. Någon mer som har råkat ut för samma problem?
[/gallery] |
|
|
BasiC
Golf 5 1.6 -07 Ort: Stockholm |
| Mån 15 feb 2010 15:13 |
|
Hej!
Jag råkade ut för exakt samma sak! Gjorde lite efterforskningar innan jag tog upp diskussion!
----
"Om säljaren hävdar att det inte är något fel på varan måste konsumenten komma med bevisning som stöder hans uppfattning. " /ARN (Allmäna Reklamations Nämnden)
Jag bevisade att det uppenbarligen är ett konstruktionsfel då en del Golf har en skummgummi detalj som sitter innan precis där din dörr är skadad också! Slutsats? Säljaren vet UPPENBARLIGEN om problemet och skall även därför stå för detta!
----
"25 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av att varan är felaktig." /Konsumentköplagen
Hota med detta om du betalar av på bilen!
-------
"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §."
Om dom inte lagar bilen inom skälig tid så hotar du med domstol och att du vill häva köpet!
"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."
Väsentlig? ja du kan ju inte öppna dörren för att sätta dig i bilen så ja, uppenbarligen!!!
----
"16 § Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller," /Konsumentköplagen
De visste om felet, säkert fått in massa sånna!? Pröva med några av dessa!
Jag fick mitt godkänt häromdagen! VW Södertälje står för hela kostnaden!
Gå in dit och "fråga" om dom kan stå för det, gå dit och GÅ UT HÅRT! Säg att du kräver skadestånd för förlorad arbetstid då du inte kunde komma in i bilen, åkt från jobbet dit, bensin kostnad samt att du vill reklamera eller häva köpet!
Såvida jag förstod så ska VW Södertälje börja ta på sig detta från och med nu för nyare bilar (max 3-4 år skulle jag tro) eller "stammisar" som servar etc hos VW!
LYCKA TILL och ge dig inte så lätt! Hota med olika lagar paragrafer etc, även om det verkar totalt ologiskt så vill inte VW krångla med detta, de pröjsar hellre!
MVH VW Golf 1.6,Trendline, Style, 2007
|
|
Jonas83
| Ons 17 feb 2010 19:56 |
|
Var de någon som såg nyhetrna nyss??
VW har gått ut med detta som ett konstruktionsfel och ska ta på sig att åtgärda felet.
Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Ons 17 feb 2010 20:03 |
|
| Jonas83 skrev: | Var de någon som såg nyhetrna nyss??
VW har gått ut med detta som ett konstruktionsfel och ska ta på sig att åtgärda felet.
 |
Stämmer bra
|
|
BasiC
|
Jonas83
| Ons 17 feb 2010 20:29 |
|
| Jonas83 skrev: | Var de någon som såg nyhetrna nyss??
 |
Förtydligande av mig, dom ska ersätta dom som har fått skador pga detta. Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
ponka
Golf 5 1,6 -07 Ort: Stockholm |
| Ons 17 feb 2010 23:55 |
|
Jädra ormar som försökte så långt de kunde. De erbjöd mig 50% i GoodWill. Tur att man inte ger sig i första taget. Nu ska de få stå för sina fel.
Vi får se om VW kan återskapa ett gott rykte i mina ögon. Intressant hur de nu ska svara på felanmälan jag gör för andra gången.
|
|
Qvarna
Golf 5 tdi 140 sportline Ort: Ockelbo |
| Tor 18 feb 2010 21:42 |
|
Hej, jag har också råkat ut för detta. Jag som trodde att jag var ensam...
Visade idag upp bilen hos min lokala handlare som inte verkade förvånad alls.
Nu är det bara att vänta och se.
|
|
Framdörren
| Fre 19 feb 2010 12:05 |
|
| Svaret jag fick från VW var att vi skulle återkomma med chassinummer och uppgift om verkstad vi hade kontaktat. Nu har det vilat eftersom det är fråga om min särbos bil, men efter Rapport-inslaget borde det väl inte vara någon tvekan om 100% ersättning. Bra jobbat av er som tryckt på VW i den här frågan inkl grabben i TV-inslaget!
|
|
BasiC
| Fre 19 feb 2010 16:34 |
|
| Framdörren skrev: | | Svaret jag fick från VW var att vi skulle återkomma med chassinummer och uppgift om verkstad vi hade kontaktat. Nu har det vilat eftersom det är fråga om min särbos bil, men efter Rapport-inslaget borde det väl inte vara någon tvekan om 100% ersättning. Bra jobbat av er som tryckt på VW i den här frågan inkl grabben i TV-inslaget! |
Hej!
Fick tillbaka min bil idag som de hadde lagat! Förjävligt dåligt jobb! Gjorde direkt en reklamation på deras jobb och de ska ta in den igen och laga!
Ska även kontakta VW Södertälje som sköter reklamationer och garantifrågor på måndag och hänvisa till konsumentköplagen och säga att de skall ersätta mig för skadan jag lidit, d.v.s, bensin fram o tillbaka till verkstad x 2 + hyrbilen som jag betalade 25% av kostnaden för!
Jag tänker inte ge mig VW Golf 1.6,Trendline, Style, 2007
|
|
matte_d
Golf 4 Ort: Kalmar |
|
Framdörren
| Ons 24 feb 2010 12:03 |
|
| Nu har den aktuella VW-verkstaden gett klartecken för en kostnadsfri reparation. Nu får vi bara hoppas att det inte blir ett lika dåligt jobb som för BasiC! Hoppas det ordnar sig för alla andra Golf-ägare också!
|
|
Framdörren
| Ons 24 feb 2010 12:06 |
|
| Fråga till BasiC: Fick du hyrbil i samband med reparationen? Det säger "vår" verkstad nej till!
|
|
seke
Golf 5 1.6 FSI Ort: Gagnef |
| Tor 04 mar 2010 11:53 |
|
Någon uppdatering på detta? Jag drabbats själv av detta fel på min 05:ans MK5 tidigare i vinter.. Gäller denna reparation alla MK5 oavsett årsmodell? Tänkte ringa mig lokala säljare idag, men väntar till efter lunch när de fått upp blodsockret lite...
|
|
GTI-fälgen
VW Polo 1.4 Masters 2010 Ort: Kalix |
| Lör 06 mar 2010 21:45 |
|
| Hej alla glada! Kollade på min (uttagen 2008) ser ut som att det sitter någe skumplastmaterial i hörnet! Å andra sidan har jag alltid hållt efter o petat bort is o snö på olika bilar jag haft! öppnar alltid dörrarna sakta å försiktigt på vintern! Tyvärr kan ju en passagerare "vräka" upp en dörr för att sen säga, ojdå! grrrr...
|
|
Bmptsi
Golf 5 -08 Ort: Mölndal |
| Sön 18 jul 2010 19:50 |
|
Råkade ut för detta i vintras, kontaktade försäkringsbolaget som genast sa det var ett konstruktionsfel. Gick vidare till återförsäljaren som genast tog in bilen och kunde konstatera att mina dörrsidor visserligen hade modifierats. Men de där gummiplattorna inte satt fast ordentligt. De tog bilen utan att bråka, skall ha byggt om så vatten inte leds in i dörrsidorna utan in i hjulhusen fattade jag som? De bytte även ytterplåten och lackade om en hel del. Ser perfekt ut men får väl se om det funkar nästa vinter då.
Jag hade visst lite tur då eftersom inga problem uppstod när jag kom in med bilen(Mölndal).
|
|