Forum - Golf 7 (13-19) - Trasig elektronisk handbromsknapp

Blomsternisse
Golf 7 GT 140 TSI (DSG) Ort: Örnsköldsvik
Mån 25 jan 2016 20:15 Svara med citat
Hej!

Den elektroniska handbromsknappen har slutat fungera på min Golf 7:a, så jag funderar på om det finns något någorlunda enkelt sätt att byta ut den själv? I övrigt fungerar handbromsen vid stopp och när jag sätter i säkerhetsbältet, men jag kan inte använda själva knappen. Så länge som knapp-f**et strular så kan jag heller inte använda ACC (vilket jag tycker är rätt surt).

Jag skulle vara hemskt tacksam om någon har en guide eller instruktioner till hur man byter ut knappen/switchen.

Tack på förhand,
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 25 jan 2016 20:37 Svara med citat
Blomsternisse skrev:
Hej!

Den elektroniska handbromsknappen har slutat fungera på min Golf 7:a, så jag funderar på om det finns något någorlunda enkelt sätt att byta ut den själv? I övrigt fungerar handbromsen vid stopp och när jag sätter i säkerhetsbältet, men jag kan inte använda själva knappen. Så länge som knapp-f**et strular så kan jag heller inte använda ACC (vilket jag tycker är rätt surt).

Jag skulle vara hemskt tacksam om någon har en guide eller instruktioner till hur man byter ut knappen/switchen.

Tack på förhand,

Garanti kvar? Prova annars ändå med din VAG-verkstad.
AndersLj
Golf 7 TSI 140 GT -15 Ort: Stockholm
Tis 26 jan 2016 8:39 Svara med citat
Den elektroniska handbromsen är inte lätt att förstå sig på. Men jag har "the hard way" lärt mig att om jag inte har säkerhetsbältet på så måste jag trampa på bromsen för att handbromsknappen ska fungera.
Överhuvudtaget verkar det vara en universallösning, när man får problem, att trampa på bromsen.

Ett annat tips om handbromsen är, att när man står stilla och ska köra iväg först lossa handbromsen om den är i. Då blir det mindre risk att man får det förtretliga start-rycket som är så vanligt
Blomsternisse
Golf 7 GT 140 TSI (DSG) Ort: Örnsköldsvik
Fre 29 jan 2016 12:52 Svara med citat
Sent svar, men garantin gäller nog inte längre. Den börjar närma sig tre år nu (om en månad). Jag har bokat in en tid för att kolla på problemet hos VW Täby. Det är bara lite trist att behöva lägga ut pengar för att bara kolla på något när jag själv säkert skulle kunna fixa det om jag bara visste hur jag skulle få av kåpan/panelen vid handbromsen.

Jag har läst lite om att vissa har lyckats trolla bort handbromsknappproblem genom att helt enkelt koppla bort bilbatteriet under en kort tid. Jag ska testa ett par tips under helgen så får jag se hur det går.