Forum - Golf 7 (13-19) - Handbromsstrul

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Tis 29 nov 2016 13:48 Svara med citat
Hej!
Häromda'n var jag på den första riktiga besiktningen. Besiktiningsmannen "drog" i handbromsen som man brukar göra, men bilen vägrade bromsa på testrullarna. Istället kom ett felmeddelande upp på displayen "Handboms fel", men det visste vi redan... Handbromsspaken/knappens indikeringslampa började blinka i ilsket orange färg och en lätt plingande ljud förkunnade också att någonting är galet.
Killen provade ett par gånger till med samma resultat.
Sen hissades bilen upp för en inspektion men jag testade ändå igen när bakhjulen var sas i luften. Det hördes lite vinande och "handbromsen" slog till. Jag tryckte återigen på knappen så lossades bromsarna och testmeddelanden samt blinkninge upphörde. Hmmm.
Ok, sa besiktningsmannen, vi provar igen på rullarna. På första försöket hände ingenting, dvs ingen bromsverkan men inga felmeddelande heller!
Vid det andra försöket och de följade funkade allt som skulle och bilen gick genom med blankt papper.
Vad i hela fridens namn har hänt? Min bil var inne på en vanlig (oljebytar)service bara för knappt två månader sen.
Någon som kan förklara? Tilläggas bör att jag använder både AutoHold och AutoStop funktionen alltid, samt att jag brukar då och då motionera just "hadbromsen" i vårt lutande garageuppfart.
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tis 29 nov 2016 14:27 Svara med citat
Vad trist!

Jag vet att passat 3C, dvs. 2006-2010 hade ett typfel med den elektriska handbromsen. I dessa satt problemet oftast i själva knappen. Låter dock inte som du har det problemet med din eftersom det brukade uppenbara sig genom att det inte gick att lätta på handbromsen. Skulle kunna vara ställmotorn till parkeringensbromsen som är på väg att ge upp.

Pröva nollställa genom att göra bilen strömlös en stund och se om det hjälper är mitt råd.
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tis 29 nov 2016 14:36 Svara med citat
Kan det inte vara så att rullarna gick för fort. det går ej att lägga i handbroms över 15km/h eller något sånt.
Jag har testat det på min alltrack och den går ej att lägga i efter en viss hastighet!
Mike
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tis 29 nov 2016 14:44 Svara med citat
mikecab skrev:
Kan det inte vara så att rullarna gick för fort. det går ej att lägga i handbroms över 15km/h eller något sånt.
Jag har testat det på min alltrack och den går ej att lägga i efter en viss hastighet!
Mike

Så skulle det absolut kunna vara, men känns märkligt att den indikerar handbromsfel isåfall kan man tycka.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 29 nov 2016 15:15 Svara med citat
LaszloG skrev:
Hej!
Häromda'n var jag på den första riktiga besiktningen. Besiktiningsmannen "drog" i handbromsen som man brukar göra, men bilen vägrade bromsa på testrullarna. Istället kom ett felmeddelande upp på displayen "Handboms fel", men det visste vi redan... Handbromsspaken/knappens indikeringslampa började blinka i ilsket orange färg och en lätt plingande ljud förkunnade också att någonting är galet.
Killen provade ett par gånger till med samma resultat.
Sen hissades bilen upp för en inspektion men jag testade ändå igen när bakhjulen var sas i luften. Det hördes lite vinande och "handbromsen" slog till. Jag tryckte återigen på knappen så lossades bromsarna och testmeddelanden samt blinkninge upphörde. Hmmm.
Ok, sa besiktningsmannen, vi provar igen på rullarna. På första försöket hände ingenting, dvs ingen bromsverkan men inga felmeddelande heller!
Vid det andra försöket och de följade funkade allt som skulle och bilen gick genom med blankt papper.
Vad i hela fridens namn har hänt? Min bil var inne på en vanlig (oljebytar)service bara för knappt två månader sen.
Någon som kan förklara? Tilläggas bör att jag använder både AutoHold och AutoStop funktionen alltid, samt att jag brukar då och då motionera just "hadbromsen" i vårt lutande garageuppfart.
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo

Två saker jag tänker på:

För nödbromsning ska knappen hållas upptryckt, det räcker inte att bara "dra" i den en gång.

Dessutom: håller man den uppdragen för länge (mer än 10 sek) får man ett felmeddelande varefter bilen släpper handbromsen automatiskt.

Kanske detta bringar klarhet?
Mranderz
Tis 29 nov 2016 15:31 Svara med citat
Kan också nämna att min autohold knapp fastnat i halvt läge ibland...klla
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Sön 04 dec 2016 7:24 Svara med citat
Halloj!
Tack för era tips och förklaringar!
Jag lutar mest åt "mikecab"-s förklaring, fast då skulle besiktningen vara medveten om det och inte köra rullarna för fort. VW å andra sidan skulle inte begränsa handbromsverkan till så låga maxhastigheter. En vanlig handbroms kan stoppa en bil även från bra mycket högre hastigheter. Låt det vara så att det tar tid och kräver en förarnärvaro utöver det vanliga, men det går. Jag kan å andra sidan mycket väl tänka mig att även om VW skulle det göra möjligt (dvs bromsa med knappen från låt säga 100 km/H) så skulle inte bilens (hand)bromskonstruktion hålla.
Kan man glömma snygga handbromssvängar nu när väglaget börjar bli av med friktion? Eller funkar det som Mranderz beskriver härovan?
Skulle vara skönt att få höra en VW-mekaniker ifrågan.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Sön 04 dec 2016 9:48 Svara med citat
LaszloG skrev:
Halloj!
Tack för era tips och förklaringar!
Jag lutar mest åt "mikecab"-s förklaring, fast då skulle besiktningen vara medveten om det och inte köra rullarna för fort. VW å andra sidan skulle inte begränsa handbromsverkan till så låga maxhastigheter. En vanlig handbroms kan stoppa en bil även från bra mycket högre hastigheter. Låt det vara så att det tar tid och kräver en förarnärvaro utöver det vanliga, men det går. Jag kan å andra sidan mycket väl tänka mig att även om VW skulle det göra möjligt (dvs bromsa med knappen från låt säga 100 km/H) så skulle inte bilens (hand)bromskonstruktion hålla.
Kan man glömma snygga handbromssvängar nu när väglaget börjar bli av med friktion? Eller funkar det som Mranderz beskriver härovan?
Skulle vara skönt att få höra en VW-mekaniker ifrågan.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo

Hej
Jag besiktade min golf 7a för första gången i veckan och inga problem med handbromsen, min går att dra i i farten men då verkar det som alla hjul bromsar så det går inte göra handbromsvändningar
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 04 dec 2016 11:09 Svara med citat
Mranderz skrev:
Kan också nämna att min autohold knapp fastnat i halvt läge ibland...klla

Ursäkta för offtopic, men du som har koll, hur fungerar det med elektronisk parkeringsbroms vid privat övningskörning?
Mranderz
Sön 04 dec 2016 13:44 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ursäkta för offtopic, men du som har koll, hur fungerar det med elektronisk parkeringsbroms vid privat övningskörning?

Haha jaaa, jag skulle aldrig ge mig ut och övningsköra i en bil utan dubbelkommando med elektronisk handbroms! Rent livsfarligt! Smile

I en del bilar sitter ju handbromsknappen så man inte ens når den från förarplatsen. Finns ju inget krav på att den ska kunna nås från passagerarplats vid övningskörning. Handbromsen använder ju inte heller Abs:en vilket ger ordentliga sladdar även i låg fart om man tvingas använda den...
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Sön 04 dec 2016 18:20 Svara med citat
Mranderz skrev:
Haha jaaa, jag skulle aldrig ge mig ut och övningsköra i en bil utan dubbelkommando med elektronisk handbroms! Rent livsfarligt! Smile

I en del bilar sitter ju handbromsknappen så man inte ens når den från förarplatsen. Finns ju inget krav på att den ska kunna nås från passagerarplats vid övningskörning. Handbromsen använder ju inte heller Abs:en vilket ger ordentliga sladdar även i låg fart om man tvingas använda den...

Stämmer bra, varken 1982 eller nu så krävs det att handbromsen ska vara åtkomlig för handledaren. Övningskörde med en Volvo Amazon med handbroms till vänster om förarstolen. Gjorde nog inte så mycket att den satt där, det var effektivare för farsan att skrika stopp den enstaka gång jag missat att se något fordon i en korsning... Very Happy

Verkar väl som om handbromsen på Golf 7 enbart fungerar upp till en viss hastighet? (Ska se om det står något i handboken) och reglaget bör ju gå nås av en handledare, men det går nog snabbare om handledaren skriker stopp Smile

/B