Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Tor 25 dec 2014 9:56 |
|
Funderar på att byta min hyundai diesel mot en 1.2 tsi. Då jag bytt körvanor och kör 90% stadskörning så känns inte dieseln optimalt.
Undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter kring motortemp och hur fort värmen kommer i kupén. På min nuvarande bil så händer inte mycket på ett bra tag. Sällan att man ens ser tempmätaren röra sig uppåt vintertid vid stadskörning=)
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 25 dec 2014 10:02 |
|
| Guza skrev: | Funderar på att byta min hyundai diesel mot en 1.2 tsi. Då jag bytt körvanor och kör 90% stadskörning så känns inte dieseln optimalt.
Undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter kring motortemp och hur fort värmen kommer i kupén. På min nuvarande bil så händer inte mycket på ett bra tag. Sällan att man ens ser tempmätaren röra sig uppåt vintertid vid stadskörning=) |
Det "problemet" har tyvärr alla nyare bilar
|
|
Guza
| Tor 25 dec 2014 10:08 |
|
| Ja det är väl priset för att bilen ska dra så lite så möjligt.
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
| Tor 25 dec 2014 10:25 |
|
| Finns väl bensin driven tillsattsvärmare även till 1,2 modellen? Det är helt suveränt även på sommaren ventilerar den ur bilen på ett effektivt sätt också. Jag kommer aldrig mer köpa en bil utan värmare efter att ha provat det under ett halvår.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tor 25 dec 2014 12:16 |
|
| GodSpeed skrev: | | Finns väl bensin driven tillsattsvärmare även till 1,2 modellen? Det är helt suveränt även på sommaren ventilerar den ur bilen på ett effektivt sätt också. Jag kommer aldrig mer köpa en bil utan värmare efter att ha provat det under ett halvår. |
JA, men hinner du ladda upp batteri vid stadskörning/korta körsträckor och vid vintertemperatur?
|
|
Guza
| Tor 25 dec 2014 12:20 |
|
| ludde28 skrev: | | JA, men hinner du ladda upp batteri vid stadskörning/korta körsträckor och vid vintertemperatur? |
Detta blir ett problem för mig då jag har ca 10-15min till jobbet. Cykel är inget alternativ så jag måste köra. Har läst att värmaren inte funkar så bra på korta sträckor. Enl webastos ktj så är det fläkten i bilen som drar ur batteriet om den går på för högt läge. Ett alternativ enl han var att ta en större värmare så tiden kortas ner.
Då bilen står på gatan har jag ingen möjlighet till el värmare eller garage. Inget roligt nu på vintern (i-landsproblem)
|
|
ludde28
| Tor 25 dec 2014 12:45 |
|
Har besinvärmare i min, men använder den väldigt sparsamt just pga batteriförbrukning. Vill inte sätta mig i bilen o bilen är död.
Även min står på gatan, men har skaffat ctek polar laddare. Kan ibland stå på jobbet o ladda några timmar. (har monterat cteks snabbkoppling på batteriet (plusspol och jordningspkt).
Kör endast korta sträckor som tar 10-20min beroende på trafik inne i stan.
Värme kommer ändå hyffsat fort vid temp ovanför minusgrader, utan värmare på.
HAr 1,4 TSI GT.
|
|
ludde28
| Tor 25 dec 2014 13:00 |
|
En sak till:
Man kan enkelt kolla batteristatus genom att:
1 nyckel är inte i tändningslåset
2 tryck o håll knappen till trippmätarnollställning.
Efter nån sekund visas ändra tiden, håll knappen intryckt lite till så visas "batteristaus".
3 släpp knappen, så visas batteristatus i hela tiotals %.
Vet ej hur exakt statusen är men en liten hint borde det ge.
|
|
Guza
| Tor 25 dec 2014 13:55 |
|
| ludde28 skrev: | En sak till:
Man kan enkelt kolla batteristatus genom att:
1 nyckel är inte i tändningslåset
2 tryck o håll knappen till trippmätarnollställning.
Efter nån sekund visas ändra tiden, håll knappen intryckt lite till så visas "batteristaus".
3 släpp knappen, så visas batteristatus i hela tiotals %.
Vet ej hur exakt statusen är men en liten hint borde det ge. |
Bra tips! Undrar om tempen kommer fortare i en 1.2 bensin vs 1.6 diesel?
|
|
GodSpeed
| Tor 25 dec 2014 13:58 |
|
Okej kanske inte optimalt för ert användningsområde då, men det bör kanske påpekas att man kan ställa vilken klimatprofil värmare ska använda + drifttiden = du bör kunna reglera batterianvändningen på ett bra sätt.
Jag har använt min värmare 2-3 gånger om dagen, 40minuter varje gång och jag har aldrig upplevt några problem med batteriet. Jag har 30min till jobbet. Jag har också en C-tec snabbkoppling på batteriet men har inte behövt använda detta än.
|
|
ludde28
| Tor 25 dec 2014 15:23 |
|
| GodSpeed skrev: | Okej kanske inte optimalt för ert användningsområde då, men det bör kanske påpekas att man kan ställa vilken klimatprofil värmare ska använda + drifttiden = du bör kunna reglera batterianvändningen på ett bra sätt.
Jag har använt min värmare 2-3 gånger om dagen, 40minuter varje gång och jag har aldrig upplevt några problem med batteriet. Jag har 30min till jobbet. Jag har också en C-tec snabbkoppling på batteriet men har inte behövt använda detta än. |
HAde värmaren på i 30min i morse (-6grader ute) o batteristatus=80% (altså nånstans mellan 75-84% om den avrundar till tiotal)
Klimatprofil= låg
drifttid=30min
värme/ventilation= värme.
rent allmänt
bensianre borde komma snabbare upp i värme än diesel,
Hörde nånstans att man ska köra minst lika länge som man använde värmare (tidsmässigt), för att gå +/- = i batteriförlust
|
|
GodSpeed
| Tor 25 dec 2014 19:38 |
|
| Lite tvetydligt om man läser manualen, där står det att bilen automatiskt justerar drifttiden beroende på yttertemperaturen OM man har Climatronic. Lite märkligt är det då det borde innebära att inställningen av drifttid inte spelar någon roll i realiteten.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Tor 25 dec 2014 20:50 |
|
Har med efter installerat flertalet eftermarknads bränslevärmare som visst är en kanon grej om man inte har tillgång till elstolpe.
Det är den generella regeln att man med dessa typer av värmare köra lika lång körtid som tiden värmare i fråga varit i drift, men i regel kan detta tummas rätt bra.
Har i flera år tex kört en Micra vars ynkliga 50Ah batteri ledigt fixar normal drift av bränslevärmaren, men det viktigast är att ha ett fräscht batteri.
Gällande detta med justeringen av driftstiden är det värmarens termostat som hela tiden justerar hur länge värmaren behöver vara igång för att hålla rätt temperatur.
|
|
GodSpeed
| Tor 25 dec 2014 22:04 |
|
| Jag kollade våran bil ikväll och batteriet är på 68Ah
|
|
etanol
| Fre 26 dec 2014 8:39 |
|
Ja det ska inte vara några problem och skulle det bli lite mycket användning av värmaren, mot det man kör är det lätt att bara underhållsladda batteriet mellan åt.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 26 dec 2014 11:04 |
|
| etanol skrev: | Ja det ska inte vara några problem och skulle det bli lite mycket användning av värmaren, mot det man kör är det lätt att bara underhållsladda batteriet mellan åt.  |
Jo, det är sant, men TS hade ingen möjlighet till el.
|
|
etanol
| Fre 26 dec 2014 11:14 |
|
Men då är det snudd på självklart med en bränsledriven sådan då..
|
|
Guza
| Lör 27 dec 2014 9:34 |
|
| Hur är räxkvidden på dosan man startar värmaren med? Jag har ej fri sikt till bilen och ca 200m avstånd?
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Lör 27 dec 2014 11:46 |
|
| Enligt vad de utlovar så är det 600m vid perfekta förhållanden. Några hundra meter, med lite shoppingcenter i vägen, har jag lyckats med i alla fall...
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Sön 28 dec 2014 9:39 |
|
| Guza skrev: | Funderar på att byta min hyundai diesel mot en 1.2 tsi. Då jag bytt körvanor och kör 90% stadskörning så känns inte dieseln optimalt.
Undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter kring motortemp och hur fort värmen kommer i kupén. På min nuvarande bil så händer inte mycket på ett bra tag. Sällan att man ens ser tempmätaren röra sig uppåt vintertid vid stadskörning=) |
Min 1,2 tsi är väldigt trög att få upp värmen i kör jag med hastighet 70 km så blir det lite ljummen luft in till kupen efter 2 km får sen köra runt 1 mil innan jag har 90 grader på tempmätaren stannar jag sen och låter bilen gå på tomgång så sjunker tempmätaren ner till 75 grader utetemperatur + 3 grader
Varmkör jag bilen på tomgång så händer det inte mycket med värmen
Jag har varit till bilfirman och klagat på det men dom säger att det inte är något fel
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Sön 28 dec 2014 9:58 |
|
Det är inget fel på era bilar.
Jobbar med vag koncernens bilar dagligen. Och tyvärr tar det ett tag innan värmen vill komma.Eftersom vid kallstart går all värme åt att värma kupén.Därav att tempgivaren inte går upp så fort.Motorerna blir effektivare och får mindre motor volymer därav "problemet".
|
|
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg |
| Sön 28 dec 2014 10:30 |
|
Det tar för min ungefär 6km i 80 km/h att få upp temp till 90grader i -5 grader, och nån km kortare om de är 5 plus ute. Jämfört med min Kia 1.6 diesel , som jag hade innan ,så är det ganska lika . något bättre på 1.2 t.om.
Sunesh.s verkar vara lite seg mot min iallafall !
|
|
sunesh
| Sön 28 dec 2014 14:50 |
|
| Patrick44 skrev: | Det är inget fel på era bilar.
Jobbar med vag koncernens bilar dagligen. Och tyvärr tar det ett tag innan värmen vill komma.Eftersom vid kallstart går all värme åt att värma kupén.Därav att tempgivaren inte går upp så fort.Motorerna blir effektivare och får mindre motor volymer därav "problemet". |
Hej jag har en fråga hur kan temperaturen sjunka från 90 grader till 75 grader när jag stannar och låter motorn gå på tomgång
Den sjunker inte om motorn är riktigt ordentligt varm efter några mils körning men efter att jag kört 10-15 km
?är det en termostat som inte fungerar som den ska eller vad beror det på
? var sitter tempgivaren
|
|
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg |
| Sön 28 dec 2014 15:09 |
|
| sunesh skrev: | Hej jag har en fråga hur kan temperaturen sjunka från 90 grader till 75 grader när jag stannar och låter motorn gå på tomgång
Den sjunker inte om motorn är riktigt ordentligt varm efter några mils körning men efter att jag kört 10-15 km
?är det en termostat som inte fungerar som den ska eller vad beror det på
? var sitter tempgivaren |
Så gör min också , ska nog vara på detta vis . varför?
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Sön 28 dec 2014 17:24 |
|
| Dieselmotorn är precis likadan utan tillsats värmaren. Friktionen i dieseln och "lilla" bensin motorn, är så låg på tomgång att man kan få det fenomenet ni har. En del klagar på att det tar lång tid att få värme inne i bilen men det tycker inte ni ? Eller?
|
|
Guza
| Sön 28 dec 2014 17:39 |
|
| Jag tycker det är viktigare hur fort värmen kommer i kupén än vad motortempmätaren visar. Vad säger ni som har 1.2 tsi? Går det segt nu när det är flera minus?
|
|
sunesh
| Sön 28 dec 2014 18:40 |
|
| Guza skrev: | | Jag tycker det är viktigare hur fort värmen kommer i kupén än vad motortempmätaren visar. Vad säger ni som har 1.2 tsi? Går det segt nu när det är flera minus? |
Det tar ett bra tag att få upp bra värme får nog köra runt 8 km med hastighet 90 km när det är minus 17 grader
Ska jag få bort frosten från rutorna så får bilen stå på tomgång väldigt länge som tur är har jag kallgarage så jag slipper det problemet
|
|
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara |
| Fre 22 jan 2016 16:46 |
|
När batterispänningen blir för låg stänger bilen av parkeringsvärmaren så att det finns ström kvar att starta med. bilen visar meddelande "batterispänning låg" eller liknande. har hänt flera gånger när jag använt parkeringsvärmaren och kört korta sträckor. bilen har startat fint.
en fråga, när man trycker på setupknappen till parkeringsvärmaren så finns det tre olika klimatprofiler att välja, vad gör de olika, låg, mellan, hög ?
Jonas Det är aldrig för sent att ge upp !!
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Fre 22 jan 2016 18:44 |
|
| GodSpeed skrev: | | Lite tvetydligt om man läser manualen, där står det att bilen automatiskt justerar drifttiden beroende på yttertemperaturen OM man har Climatronic. Lite märkligt är det då det borde innebära att inställningen av drifttid inte spelar någon roll i realiteten. |
Den automatiska driften gäller bara om man programmerat ivägkörningstid och dag och inte om man startar med fjärren eller knappen i bilen. I så fall går den efter drifttiden man ställt in, 30-60 min.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Fre 22 jan 2016 18:55 |
|
| Viktigt att poängtera ar att dieseln har elektrisk tillsatsvärmare som standard. Väldigt stor skillnad faktiskt då det kommer värme rätt omgående plus att den kickar in om det skulle behövas. Jag pratar alltså inte om tillvalet bränslevärmare utan elektrisk tillsattsvärme. Denna saknas i standardutrustningen på bensinarna.
|
|