Norrland74
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 30 jan 2015 13:55 |
|
Hej, funderar på att skaffa instegsskydd till min nyinköpta Golf Sportskombi GT.
I volkwagenkatalogen så säljs aluminiumvariaten inte i Sverige vilket VW i Hammarby Sjöstad bekräftade.
01 // Volkswagen Original instegslister i rostfritt stål (säljs ej i Sverige)
Dessa eleganta och högklassiga instegslister i rostfritt stål pryds av ett Golflogo och gör trösklarna fantastiskt snygga.
Dessutom skyddar de trösklarna mot repor när man stiger i och ur bilen.
Art.nr 5G0 071 303 A
På Ebay finns också många varianter men där är jag lite osäker kring vilka som passar.
Är det någon som kan bekräfta att även om det står MK7 Hatchback så passar Ebay-varianter till en Sportskombi?
Är det någon som har orginalskydden från VW som de fick när de köpte bilen ? Har någon bilder ?
Någon som köpt från Ebay och monterat? Iså fall vilken modell.
All information uppskattas.
|
|
Linkan86
Golf 7 TSI 140 GT R-line Ort: Trollhättan |
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Fre 30 jan 2015 14:50 |
|
| En undran bara, är det inte R-Linepaketet på den? På min 1,4 GT R-Line så sitter det instegsskydd som standard.
|
|
Linkan86
Golf 7 TSI 140 GT R-line Ort: Trollhättan |
| Fre 30 jan 2015 15:00 |
|
| Pensionären skrev: | | En undran bara, är det inte R-Linepaketet på den? På min 1,4 GT R-Line så sitter det instegsskydd som standard. |
Finns GT både med och utan R-Linepaketet
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Fre 30 jan 2015 15:44 |
|
| Jo, det vet jag att det fanns men det tillvalet var ju kostnadsfritt på årsmodell 2015 (Golf fyller 40 år) värde 20.000 kr så att inte välja det känns lite fel enl. mig då andrahandsvärdet blir så mycket högre den dagen du ska sälja bilen.
|
|
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg |
| Fre 30 jan 2015 19:44 |
|
Jag har en Sportscombi GT 1,4 TSI med R-line men det som fanns vid insteget var endast en smal rostfri plåt infälld i plasten mest för syns skull. Jag köpte till skyddsfolien för insteg enl. länken i en kommentar längre upp. Det blev kanonbra tycker jag. Folien skyddar en större del av tröskeln än de rostfria instegsskydden som iof sig är stiligare.
Vi är riktiga Golf-nördar då vi även har en Masters 1,2 TSI och den utrustades med de rostfria listerna men precis som jag läst på ett Engelsk forum så tog de i undertill på bakdörrarna så att det blev lackfärg kvar på dem så de åkte av direkt och skall ersättas med samma typ av skyddsfolie. [/gallery]
|
|
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro |
|
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Fre 11 mar 2016 10:59 |
|
Hej! Jag har monterat själv den här skyddsfolien. Det blir kanonsnygg men man måste följa anvisningen rigoröst. Jag vet, det tar tid och många steg men det lönar sig.
Ett tips. Gnugga noga bort vaxrester från trösklarna innan du börjar med tvättningen och appliceringen.
Den lilla påsen är (tror jag) en mild diskmedel för att göra vattnet -som man skrapar ju utåt till sist- lite halare, samtidigt som den rengör lacken ytterliggare.
Börja den riktiga appliceringen längst in under gummilisten, dvs tryck folien så långt in under rummit det går utan våld.
Det kommer att släppa lite varstans men det gäller att ha tålamod. Skrapa bort all vatten och gå genom med skrapan många gånger.
Gör hela proceduren där det är någorlunda varmt så att folien blir lite följsammare.
Slarvar man med rengöringen innan så kommer det att synas. Folien blir bubblig (fäster inte) där även det minsta smutspartikel sitter kvar på lacken.
Lycka till!
|
|
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro |
| Lör 12 mar 2016 11:29 |
|
Jag kommer att polera dörrgångarna innan montering och sprita efter så är dom rena.
Återkommer i tråden efter montering så kan jag ta bilder hur det ser ut på en svart bil.
Tack för beskrivningen. VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.
|
|