Är det någon mer som har märkt att bromsarna tar väldigt dåligt när man kör på morgonen? Måste bromsa hårt flera ggr innan de börjar att ta normalt igen.
Det har varit extremt fuktigt och någon plusgrad när detta inträffar. En kompis som har en passat har också märkt detta.
Någon som har tips på vad detta kan vara?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 25 jan 2016 20:31
surfbird skrev:
Hej,
Är det någon mer som har märkt att bromsarna tar väldigt dåligt när man kör på morgonen? Måste bromsa hårt flera ggr innan de börjar att ta normalt igen.
Det har varit extremt fuktigt och någon plusgrad när detta inträffar. En kompis som har en passat har också märkt detta.
Någon som har tips på vad detta kan vara?
Du svarar ju själv vad det är
Fukt eller vatten på bromsskivorna, precis som när du tvättat bilen.
Känns inte rätt att jämföra bilar som det skiljer 16 år på. Förövrigt så har jag inte dom problemen på min bil.
Det beror nog till stor del på var man bor/parkerar?
På västkusten tex där det såhär års ofta blåser fukt I luften så lägger sig detta även mer på skivorna än om man bor I inlandet?
Som sagt, spolar man av bilen och får vatten på skivorna så blir det samma fenomen första gången man bromsar?
En kompis har liknande problem (Skoda Fabia) men jag har aldrig haft det (Skoda Fabia innan och nu Golf 7), vi har spekulerat om det kan vara han har lättmetallfälgar och jag kör stålfälgar på vintern.
Stålfälgar skyddar bromsok och bromsskivor mer från saltstänk (mindre hål).
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 26 jan 2016 21:27
ConnyK skrev:
En kompis har liknande problem (Skoda Fabia) men jag har aldrig haft det (Skoda Fabia innan och nu Golf 7), vi har spekulerat om det kan vara han har lättmetallfälgar och jag kör stålfälgar på vintern.
Stålfälgar skyddar bromsok och bromsskivor mer från saltstänk (mindre hål).
Har inte med fälgarna att göra, ska vara minimalt isåfall.
Detta är väl inget nytt fenomen, har nog hänt mig på alla bilar jag haft.
Alla jag hört klaga på detta har kört någon VW/Skoda/Seat mm bil, verkar iaf vara värre på VW än andra.
När jag hade problemet runt -00 så fick jag en broschyr som sa att så ska det va.
Ja får nog hålla med om detta. Jag har haft många andra bilar, och aldrig känt något liknande. Nu får man ha för vana att bromsa några gånger varje morgon.
Man kan ju undra varför. vad är det som skiljer VW från andra bilar. Har pratat med flera golf ägare o de säger samma sak här på jobbet. Icke VW har inte känt något liknande.
Jag känner inte igen problemet på min bil. Men jag har en GTI med löjligt stora bromsskivor vilket kanske påverkar problemet.
Däremot så tycker jag att bromsarna tar dåligt första sekunden om man kört en längre sträcka i kraftigt regn utan att bromsa. Men detta beteende uppfattar jag som helt normalt.
First introduced in the 2006 Volkswagen Passat and by model year 2009 installed on all vehicle with stability control (ESP or ESC), brake disc wipers are a little known safety feature on Volkswagen vehicles. As a vehicle drives in the rain a film of water builds up on the brake rotor. When the brake pads are applied to the brake disc the film of water must first be removed before braking can take place, resulting in longer and slower braking response. Here’s how Volkswagen vehicles correct this concern:
-The driver activates the wipers
-The windshield wiper switch position is broadcast across the vehicle’s computer networks (The vehicle has detected a rain driving situation)
-The ABS (Anti Lock Braking) control module receives this signal and begins to monitor how often the brakes are applied
-If the module has not detected a brake application for a 5 minute period brake disc wiping is initiated
-The ABS module applies slight braking pressure for 15 wheel revolutions to wipe to disc clean of any accumulated water film
-The ABS repeats this cycle as long as the wipers are on without the driver ever being aware of this process
Jag upplever också att skivor/belägg på Golfen är något halare när bilen stått i blöta än på andra bilar. Kan den ständiga poleringen vara orsaken?
Gnisslar och skrapar från bromsarna vid körning varje morgon, skriker i bromsarna när jag bromsar vid utbackning från garaget. Har varit så sen bilen var ny. På verkstad många gånger. Ibland har de inte hört något, fast det skrapet när jag hämtat den😡. En gång har de hittat felet och gått igenom bromsarna, blev bättre ett tag men nu är det tillbaks. Normalt säger alla VW folk, men jag har då fan inte varit med om liknande på nya Volvo BMW MB eller ens Audi jag tidigare kört. Skiter i detta nu. Även vår Polo (2016) har bromsproblem, anliggning. Snart dax att byta ut Golf 7:an. Jäkligt trevlig bil men småskiten som stör gör att jag kanske väljer ett annat märke. En MB CLA shooting break?