Forum - Golf 7 (13-19) - Oljud ifrån bromsarna

Unor92
Golf 7 GT 150 DSG7 R-line Ort: Göteborg
Mån 08 feb 2016 15:26 Svara med citat
Tjena har märkt att efter vintern så började bromsarna låta väldigt mycket fast det är enbart vid start går bort efter skivorna blir varma men DET är väldigt jobbigt då det låter för jävligt vid start är det normalt? Låter som broms belägen måste bytas ut skrapar till o tjuter/rispljud bilen har bara rullat 750 mil 2016 golf 1.4 r-line någon som vet mer än mig vad det gäller detta? ska lämna in bilen för annan ärende tänkte nämna detta med om det inte är normalt

mvh
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Mån 08 feb 2016 15:36 Svara med citat
Även mina bromsar låter ibland, och då främst på morgnar.
Låter lite skapande, ungefär som om grus fastnade mellan skivan och belägget.
Jag tror att en hel del har denna symptom.
D.a.n.i.e.l
Golf 8 GTI Ort: Tidaholm
Mån 08 feb 2016 18:27 Svara med citat
Du får nog lära dej att leva med detta då det nästan anses normal. Om du efter tredje verkstadsbesöket lyckas få någon att märka oljudet så kanske de trots att det är normal är schyssta och går igenom bromsarna kostnadsfritt. Dock kommer det tillbsks efter ~100 mil. Har varit så sen bilen bara rullat 3-400 mil och ja det är där nu också efter 3000 mil. Kör inte som en galning, det är ju trots allt en 1,2tsi, men inte helt defensivt heller så bromsarna motioneras, tom tre autobahnturer har hunnits med... Kontentan är tyvärr att en så trevlig bil inte är bättre än så.
G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå
Ons 10 feb 2016 8:49 Svara med citat
Detta ljud upplever jag varje vinter i min Golf. En liten sten (sandkorn, fast man sandar ju inte numera, det är krossad sten) som fastnar mellan bromsskivan och belägget. Därav ljudet som dock försvinner av sig självt efter ett tag. Konstigt nog har jag inte upplevt detta i mina tidigare bilar. Har för mig att jag läst om detta fenomen tidigare i detta forum, just var gäller modellen Golf. Märkligt?
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Ons 10 feb 2016 11:10 Svara med citat
Jag har samma "problem" och nämnde det för min verkstad. Fick svaret att det gör de flesta Golf och det är inget att oroa sig för. Det gör jag inte heller. Men litet irriterande de första kilometerna...

Gilberto

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --