Forum - Golf 7 (13-19) - Lasthållare erfarenhet?

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Lör 27 feb 2016 9:56 Svara med citat
Hej!
Våren är snart här och då behöver jag ett takräcke/lasthållare. Främst för att transportera vår kanadensare (kanot), men även för diverse brädgårdsbesök någon gång om året. Det är bara min frus cittra som har dragkrok och det känns bökigt (nästan omöjligt) att transportera kanoten i eller på något sätt på vår kåptäckta släp. Jovisst kan man montera bort kåpan, eller köra långsamt med öppen kåpa och lem men det är inget alternativ om vi skall köra långt.
Frågan är alltså: har ni någon erfarenhet av biltemas lasthållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Lasthallar e-universal-2000031787/
Thules och MontBlanc:s är gansaka dyra och bilen kommer inte agera som hantverkarbil.
På blocket och tradera finns ännu så länge ingenting.
Tack för svaret och ha en trevlig helg! Laszlo
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Lör 27 feb 2016 10:53 Svara med citat
LaszloG skrev:
Hej!
Våren är snart här och då behöver jag ett takräcke/lasthållare. Främst för att transportera vår kanadensare (kanot), men även för diverse brädgårdsbesök någon gång om året. Det är bara min frus cittra som har dragkrok och det känns bökigt (nästan omöjligt) att transportera kanoten i eller på något sätt på vår kåptäckta släp. Jovisst kan man montera bort kåpan, eller köra långsamt med öppen kåpa och lem men det är inget alternativ om vi skall köra långt.
Frågan är alltså: har ni någon erfarenhet av biltemas lasthållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Lasthallar e-universal-2000031787/
Thules och MontBlanc:s är gansaka dyra och bilen kommer inte agera som hantverkarbil.
På blocket och tradera finns ännu så länge ingenting.
Tack för svaret och ha en trevlig helg! Laszlo

Jag kollade på Thule för ett tag sedan på Ebay. Där är de bra mycket billigare än i Svenska butiker.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Biltemas..
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala
Sön 28 feb 2016 7:36 Svara med citat
Jag köpte standard Thule lasthållare på nätet. Tror det var carparts.se
Iaf så har jag haft stor glädje av dem. Rejäla och hyfsat enkla att montera av och på.
Jag rekommenderar Thule !
1725kr verkar man kunna köpa dem för där nu.

Edit: Tycker Biltemas fötter ser krångliga ut.
Det blir lätt en del kilo på taket när man lastar och ständiga fötter som är förankrade i taket (som Thules) tror jag på. Det sitter en "pigg" undertill på främre hållaren som passar i motsvarande hål i bilens tak.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Sön 28 feb 2016 10:19 Svara med citat
Har iofs kombi men köpte VWs orginal. Fungerar kanon och känns stadiga. Kampanj till SC för 1995 kändes ok men det är kanske dyrare till vanliga Golfen....
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala
Sön 28 feb 2016 11:39 Svara med citat
Nu gjorde jag fel och skapade en onödig post....

Jag skulle editera mitt inlägg att jag:
Tycker Biltemas fötter ser RANGLIGA ut.
(inte krångliga.....)
jimel
Golf 7 Ort: Strängnäs
Mån 29 feb 2016 7:02 Svara med citat
Till bil med rails är nog biltemas prisvärda men deras som passar vanliga golf känns dyra jämfört med thule tycker jag, jag köpte iaf thule.
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Ons 02 mar 2016 20:48 Svara med citat
Johan B skrev:
Har iofs Kombi men köpte VW's orginal.
Fungerar kanon och känns stadiga.
Kampanj till SC för 1995 kändes ok men det är kanske dyrare till vanliga Golfen....
Jag har också VW's egna lasthållare.
Är mycket nöjd med dem.
Och precis som du skriver har VW kampanj pris på dem.
LaszloG
Tor 03 mar 2016 11:37 Svara med citat
Hej igen och tack för era funderingar, tips!
Nu har jag kommit fram till sökandets ände och kollade upp en massa sidor.
Det finns flera tillverkare förutom Thule och MontBlanc som har lasthållare till min bil. I vissa fall är priserna bara hälften av vad dessa märkena kostar.
denna sida har även ett stort tillbehörssortiment till takräcken, fri frakt över 1000kr
http://www.micksgarage.com/search/roof%20racks%20and%20bars/volkswagen  /volkswagen%20golf/golf%20vii%202012%20onwards/1.6%20tdi/90?fffBrand= NORDRIVE~~~La%20Prealpina~~~G3&fffNumber%20of%20Doors=5-Door
denna sida har också bra priser
http://www.carlab.se/shop/lasthaallare-57649c1.html
Plockar jag ihop delarna från VW eller Mekonomen då hamnar jag kring 3tk inkl. kanothållaren hos bägge. Thule alltså.
Ännu så länge har jag inte hittat något på blocket eller tradera.
Men återigen stort tack!
Mvh Laszlo
2stroke
Tor 03 mar 2016 12:24 Svara med citat
LaszloG skrev:
Plockar jag ihop delarna från VW då hamnar jag kring 3000:- inkl. kanothållaren.
Thule alltså.
VW Original räcke är inte THULE.
LaszloG
Tor 03 mar 2016 13:05 Svara med citat
Utan vadå? Om jag har förstått rätt så just Thule som levererar många bilfabrikanters lasthållarsortiment. Som sen förses med den aktuella märkes logga.
I förrgår var inne hos Bilcentrumgruppen i Kristianstad och kollade tillbehörssortimentet avseende just takräcken.
När de kollade i datorn så kom just Thule och deras sortiment upp. Speciellt gällande (kompatibel) kanothållare. Blev upplyst om att vissa (räckes)tillbehör har de inte hemma utan tar någon dag att få.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tor 03 mar 2016 13:45 Svara med citat
Jag såg en tidigare tråd om lasthållare och hittade då länk till en firma som säljer original VW tillbehör:
http://shop.ahw-shop.de/trag-staebe-original-vw-golf-vii-a7-5g-variant -alltrack-grundtraeger-t-nut

Med tanke på att frakt troligen tillkommer så är priset uppe i VW-handlarnas kampanjpris. Dock fanns det andra intressanta tillbehör.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 03 mar 2016 14:16 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Jag såg en tidigare tråd om lasthållare och hittade då länk till en firma som säljer original VW tillbehör:
http://shop.ahw-shop.de/trag-staebe-original-vw-golf-vii-a7-5g-variant -alltrack-grundtraeger-t-nut

Med tanke på att frakt troligen tillkommer så är priset uppe i VW-handlarnas kampanjpris. Dock fanns det andra intressanta tillbehör.

Jag har VW original hållarna till "Variant" (SC) köpta hos min VW-ÅF. De har inget med Thule att gör. Det är väldigt bra passform på dem! Svårslaget av något generiskt alternativ typ Thule. Förvisso passar de bara golf 7 SC.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tor 03 mar 2016 14:53 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jag har VW original hållarna till "Variant" (SC) köpta hos min VW-ÅF. De har inget med Thule att gör. Det är väldigt bra passform på dem! Svårslaget av något generiskt alternativ typ Thule. Förvisso passar de bara golf 7 SC.

Web-sidan som jag hänvisade till säljer VW original tillbehör
2stroke
Tor 03 mar 2016 15:33 Svara med citat
Här har ni VW Original takräcke till vanliga GOLF Karossen:

http://shop.ahw-shop.de/vw-golf-7-dachtraeger-grundtraeger-original-zu behoer?c=2710

VW art # 5G4 071 126

Bara ringa till närmsta Svenska VW handlare och kolla vad det kostar här.

Angel
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 03 mar 2016 15:46 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Web-sidan som jag hänvisade till säljer VW original tillbehör

Javisst, absolut.... har inte sagt något annat Very Happy. Jag ville bara understryka hur förträffliga originalbågarna är! Ej samma båge fram som bak, dessutom ska de vändas åt rätt håll. Det ger perfekt passform.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18