Forum - Golf 7 (13-19) - AC stinkbomb

Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 07 feb 2016 16:03 Svara med citat
Såja, några plusgrader och automatisk recirkulation innebär att bilen automatiskt startar ac:an när backen läggs i. Olofssons påstod att de fixat problemet men icke då. Kupefiltret som man sa man bytt på garanti hade man inte bytt och stanken är värre än någonsin. Tänkte dela med mig av mina ideer.

Att köra en rökbomb från biltema funkar inte för det var det Olofssons gjorde. Man behöver en bättre rengöring än så. CRC har en krypande produkt som är flytande men blir till ett tjockt skum när det sprayas ut. Instruktionerna säger att man ska ta bort kupefiltret (sitter bakom handskfacket) stänga luckan igen och spraya produkten utifrån i luftintaget. Känns inte helt optimalt att bada kupefläkten i vätska. Att gå in via dräneringsslangen är hopplöst då den har 4 st 90 graders krökar. MEN jag hittade en lösning tror jag: det går en slang upp till ventilationen i handskfacket. Denna slang är placerad ca 15 cm ovanför utloppet för dräneringsslangen på höger sida om mittpanelen. Den slangen tar INTE luft från andra sidan värmepaketet för då skulle det bli minibastu i handskfacket. Det är alltså rimligt att anta att det är bättre att gå in den vägen.

Nästa test blev att se hur tätt ventilationspaketet är. Enligt instruktion ska man tömma hela burken, det vågade jag inte. Tror jag tömde ca 1/5. Med burken medföljer en 60 cm slang som gick att föra in en bra bit om man trixade lite. Man hör att det är ett tomrum där inne. Kort därefter pytsar det ut skum från röret till slangen som leder till handskfacket. Jag såg också att det, efter 5-10 minuter börjar droppa under bilen så inget stopp där alltså.

Vad jag mer uptäckte var att det droppade lite från fler ställen runt värmepaketet. För att upptäcka detta måste de små plastpanelerna mot golvet bort. Det droppar inte fort men droppar. Antar att skummet kryper och det är väl oundvikligt att det tar sig även till otäta ställen.

Jag vet inte ännu om detta är rätt sätt. Detta var mest ett sätt att testa hur man kan applicera rengöringen. Med en halv till en hel burk borde man också få skum upp till kupefläkten?

Vad tror ni andra? Är det någon som vet hur högt upp bakom instrumentpanelen, på torpedväggen, som kondensorn (om det nu är så det heter, kylelementet) faktiskt sitter? Från motorutrymmet ser man ju att rören för ac:n går in till kupen ganska högt upp?

Motorer och elektronik för spjäll mm är väl aldrig placerade i luftkanalerna utan utvändigt dessa?
Mranderz
Tor 11 feb 2016 19:04 Svara med citat
Efter en hel del googlande kan jag konstatera att jag hade rätt. Rätt väg att nå in till evaporatorn är via slangen som leder kall luft in till handskfacket. Liqui moly säljer en skummande produkt och enligt detas anvisningar ska 0.9 dl av det medlet sprutas in via utgången för denna slang. Googla på liqui moly mk7 så finns beskrivning. Jag rekommenderar dock att man även tar blrt den långsmala panelen vid passagerarens vänsterfot så man kommer åt under själva luftpaketet. Det kommer droppa lite grann där under och det kan vara bra att lägga en handduk under så slipper man risken att det rinner ned under golvmattan. Motip har en bra produkt (mekster.se) med slang som enkelt förs in i utgången. Även om man inte har problem med dålig lukt just nu kan det vara bra i förebyggande syfte.
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tor 11 feb 2016 19:18 Svara med citat
Har du fått bort lukten?
Mranderz
Tor 11 feb 2016 19:23 Svara med citat
Jajamen! Har beställt två extra burkar och tänker göra detta varje vår och höst då jag är mån om hälsan. (Å hatar doften av gamla strumpor blandat med ostbågar...)
Mranderz
Tor 11 feb 2016 19:28 Svara med citat
Kan också till tillägga: min bill har ecc (automatisk klima) vilket innebär att bilen själv slår på ac om man lägger i backen eller slår på recirkulation. Detta syns inte på ac knappen. Observera att bilen automatiskt slår på recirkulation när man använder vindrutespolare och då också startar ac. Inte heller detta syns på knapparna. Funktionen kan och bör slås av eftersom detta, vad jag tror, skapar onödig kondens på evaporatorn. Inställningar för detta finns att finna om man trycker in den nedersta knappen på mittvredet. Jag tyckte jag var noggrann att stänga av ac några minuter innan parkering men det innebär också att bilen själv slår på recirkulation och således också ac när man lägger i backen...