Forum - Golf 7 (13-19) - Fukt på insidan av framruta

Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Lör 26 sep 2015 8:19 Svara med citat
Nu när temeraturskillnader börjar komma på hösten har jag märkt att min tsi 1.2 kombi har extremt mycket fukt på framrutan när man kommer på morgonen. Bilen står ute och inga möjligheter finns för extra värmare typ kupevärmare.

Min förra bil hade liknande problem med att fukt frös insidan av rutan och det var en pina att få bort varje morgon.

Någon som har ett tips om hur man ska bete sig kring användande av fläkt, ac osv på eller av under vintern tex?

Detta blir första vintern med denna bilen så vi får se hur det går.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 26 sep 2015 10:09 Svara med citat
Guza skrev:
Nu när temeraturskillnader börjar komma på hösten har jag märkt att min tsi 1.2 kombi har extremt mycket fukt på framrutan när man kommer på morgonen. Bilen står ute och inga möjligheter finns för extra värmare typ kupevärmare.

Min förra bil hade liknande problem med att fukt frös insidan av rutan och det var en pina att få bort varje morgon.

Någon som har ett tips om hur man ska bete sig kring användande av fläkt, ac osv på eller av under vintern tex?

Har förmodligen med att göra att fönsterna ligger ner pga att bilarna ska så strömlinjeformade som möjligt.
Jag känner igen problemet. Det jag gör är att dra på lite extra värme och högre hastighet på fläkten denna tid på året. ACC är riktigt kass på detta då det behövs lite extra tryck på ventilationen.
Guza
Lör 26 sep 2015 11:18 Svara med citat
candyweiss skrev:
Har förmodligen med att göra att fönsterna ligger ner pga att bilarna ska så strömlinjeformade som möjligt.
Jag känner igen problemet. Det jag gör är att dra på lite extra värme och högre hastighet på fläkten denna tid på året. ACC är riktigt kass på detta då det behövs lite extra tryck på ventilationen.

Jag har den manuella acn då jag tycker det fungerar bättre för mig. Blev imponerad av orkanen fläkten kan skapa på 5,6. Är inte van vid den styrkan från mina andra bilar. Min tanke är att ventilera ut fukten som stängs in innan man lämnar bilen eller jämna ut inne och ute temp. Det är väl tempskillnaden som orsakar problemet.
candyweiss
Lör 26 sep 2015 23:16 Svara med citat
Guza skrev:
Jag har den manuella acn då jag tycker det fungerar bättre för mig. Blev imponerad av orkanen fläkten kan skapa på 5,6. Är inte van vid den styrkan från mina andra bilar. Min tanke är att ventilera ut fukten som stängs in innan man lämnar bilen eller jämna ut inne och ute temp. Det är väl tempskillnaden som orsakar problemet.

Jo, det har nog med denna årstiden att göra. Varje morgon immar mina rutor igen oavsett hur jag gör.
surfbird
Golf 7 tsi 1.2 Ort: Strömstad
Tor 01 okt 2015 10:36 Svara med citat
Guza skrev:

Ja jag har likadant problem. Det konstiga är att imman kommer först när man _startar_ fläkten, det är ingen imma på insidan när man sätter sig i bilen. Verkar som det är väldigt fuktig luft som kommer ur AC? Tar en bra stund innan AC hjälper :-/

Någon som vet vad detta kan bero på?

/Mats
Guza
Tor 01 okt 2015 11:48 Svara med citat
surfbird skrev:
Ja jag har likadant problem. Det konstiga är att imman kommer först när man _startar_ fläkten, det är ingen imma på insidan när man sätter sig i bilen. Verkar som det är väldigt fuktig luft som kommer ur AC? Tar en bra stund innan AC hjälper :-/

/Mats

Samma som hos mig då!
candyweiss
Tor 01 okt 2015 19:34 Svara med citat
surfbird skrev:

/Mats

Guza skrev:
Samma som hos mig då!

Jag har samma problem Sad
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 01 okt 2015 19:53 Svara med citat
Har väl lite med hur fuktig luft man tillför oxå.
bara tänka på dom extrama skilnader det blir om man t.ex duschar eller är ute i regn innan man sätter sig.

Inte aktiv längre.
surfbird
Golf 7 tsi 1.2 Ort: Strömstad
Fre 02 okt 2015 10:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har samma problem Sad

Löste problemet imorse. Sätter på full fläkt och rikta all luft på benen första minuten, så kommer den fuktiga luften där istället Smile Ingen imma alls.

Lite kallt om benen dock Smile
candyweiss
Fre 02 okt 2015 15:00 Svara med citat
surfbird skrev:
Löste problemet imorse. Sätter på full fläkt och rikta all luft på benen första minuten, så kommer den fuktiga luften där istället Smile Ingen imma alls.

Lite kallt om benen dock Smile

Smart, har faktiskt inte själv tänkt på det Thumbs up
candyweiss
Fre 02 okt 2015 15:02 Svara med citat
Smurfen skrev:
Har väl lite med hur fuktig luft man tillför oxå.
bara tänka på dom extrama skilnader det blir om man t.ex duschar eller är ute i regn innan man sätter sig.

Stämmer, det har varit kanske runt 5 grader ute och väldigt fuktigt i luften.
leiado
Golf 7 Alltrack 2018 Ort: Umeå
Tis 06 okt 2015 8:43 Svara med citat
[Hej! Jag har samma problem med imma på framrutan på min Golf 2,0 GTD 2016 årsm.
candyweiss
Tis 06 okt 2015 16:49 Svara med citat
leiado skrev:
[Hej! Jag har samma problem med imma på framrutan på min Golf 2,0 GTD 2016 årsm.

Gör som surfbird skrev.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Fre 12 feb 2016 23:41 Svara med citat
Mitt tips är att dra på kyla sista biten innan bilen parkeras vintertid. Varmluft genererar mycket fukt, vilket resulterar i is på insidan av vindrutan. Drar man på med kall luft i ett par minuter innan man parkerar så driver man ut mycket av fukten ur kupén. Det har alltid fungerat för mig innan jag blev bekväm och skaffade bränslevärmare.