Braigaanton
Golf 7 1.6 TDI - 14 Ort: Göteborg |
| Tor 09 jul 2015 19:50 |
|
Hej!
Snart dags för första service på min bil, någon som vet vad det kostar i göteborgsområdet?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 09 jul 2015 20:08 |
|
| Braigaanton skrev: | Hej!
Snart dags för första service på min bil, någon som vet vad det kostar i göteborgsområdet? |
Ring runt och fråga då priserna varierar väldigt mycket. Kan skilja på tusenlappar.
|
|
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala |
| Fre 17 jul 2015 7:24 |
|
3100kr fick jag betala för min 1,2TSi. 3000mila service alltså.
Anlitade märkesverkstaden på orten.
Har jag gett alldeles för mycket..... eller vad har ni gett ?
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Fre 17 jul 2015 8:19 |
|
| Kan skilja mycket. Jag har serviceavtal för tre år som kostar 3600kr. Går i back på det vid en service och i plus för två. Då jag kör kallstarter och små sträckor gissar jag att bilen kommer vilja ha 2st service under 3 år.
Senast ändrad Fre 17 jul 2015 15:29, ändrad totalt 1 gång
|
|
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås |
| Fre 17 jul 2015 11:37 |
|
| SällanDär skrev: | 3100kr fick jag betala för min 1,2TSi. 3000mila service alltså.
Anlitade märkesverkstaden på orten.
Har jag gett alldeles för mycket..... eller vad har ni gett ? |
Nja, tycker det låter helt ok på märkesverkstad. Jag betalade förvisso 2200 kr för första servicen. Har också 1.2 tsi, men då servade jag på MECA, så det brukar ju alltid vara billigare samt att det är en god vän som servade bilen.
Så jag tror inte du får mycket billigare än vad du fick på märkesverkstäderna.
|
|
betaride
| Fre 17 jul 2015 11:41 |
|
| Guza skrev: | | Kan skilja mycket. Jag har serviceavtal för tre år som kostar 3600kr. Går i back på det vid en service och i plus för två. Då jag kör kallstarter och små sträckor gissar jag att bilen kommer vilja ha 2st service under 3 år. |
Jag kan nästan garantera att du inte kommer få två service på tre år. Jag kör också extremt korta sträckor (max 1000 mil om året), men servicen var ändå inte aktuell förrän efter ca 2 år. Däremot slängde jag in en mellanservice med oljebyte så jag kör med 1 år/1500 mil intervaller. Något jag absolut kan rekommendera om man kör mycket korta sträckor. Long Life är kass.
|
|
Guza
| Fre 17 jul 2015 15:32 |
|
| betaride skrev: | | Jag kan nästan garantera att du inte kommer få två service på tre år. Jag kör också extremt korta sträckor (max 1000 mil om året), men servicen var ändå inte aktuell förrän efter ca 2 år. Däremot slängde jag in en mellanservice med oljebyte så jag kör med 1 år/1500 mil intervaller. Något jag absolut kan rekommendera om man kör mycket korta sträckor. Long Life är kass. |
Där ser man. Ingår mellanservicen i avtalet? Jag har fått för mig att serviceinervall är individuell beroende hur bilen används men det kanske inte stämmer. Då jag har en leasingbil så är motorns skick efter 3 år ointressant för min del.
|
|
betaride
| Fre 17 jul 2015 15:53 |
|
| Guza skrev: | | Där ser man. Ingår mellanservicen i avtalet? Jag har fått för mig att serviceinervall är individuell beroende hur bilen används men det kanske inte stämmer. Då jag har en leasingbil så är motorns skick efter 3 år ointressant för min del. |
Vågar inte svara om mellanservice ingår, men känns inte så sannolikt. Gällandes serviceintervallen så är dom variabla, så där har du helt rätt, men jag tror du får misshandla bilen riktigt jäkligt om du ska lyckas få in två servicar. Min ordinarie inföll efter drygt 22 månader. Så den var ju två månader tidigare, men det skulle ju innebära att nästa infaller efter ca 44 månader. Kör som sagt mest kortare sträckor.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 17 jul 2015 18:17 |
|
| Guza skrev: | | Där ser man. Ingår mellanservicen i avtalet? Jag har fått för mig att serviceinervall är individuell beroende hur bilen används men det kanske inte stämmer. Då jag har en leasingbil så är motorns skick efter 3 år ointressant för min del. |
Kan också garantera att du bara får en service, mellanservice ingår inte.
Det här serviceavtalet är rena rama bedrägeriet.
99 * 36 = 3564:-, inte lönta alltså.
|
|
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala |
| Fre 17 jul 2015 20:29 |
|
Tack för kommentarer, då verkar priset jag betalade OK.
I tillägg ska jag säga att verkstaden bjöd på nya torkarblad fram och bak, plus en flaska med 1liter motorolja och inte minst en Lindt chokladkaka
För mig blir det bara en (1) service de första tre åren så service avtal skulle has kostat mer.
|
|
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping |
| Fre 17 jul 2015 22:12 |
|
Hej
Tänkte passa på att fråga er som gjort första servicen om ni fick en komplett uppdatering av bilens alla system?
Märkesverkstan har ju åtskilliga gånger gått ut i reklamen och sagt att det är därför man ska serva hos dom.
Vet att dom kan vara kinkiga att uppdatera om man inte specifikt klagar på något som hjälper med en uppdatering av egen erfarenhet, min ska in i augusti på sista servicen under garantin (2a).
Vet att Volvo Verkstan tar ca 650 för total uppdatering på V50 som givetvis är utan garanti.
//Håkan
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Lör 18 jul 2015 9:10 |
|
Hej!
Jag har en 1,4 TSI 140 GT R-Line -15 som jag fick ut i Dec. -14, det är inte dags för service än då jag inte har kört så många mil däremot ska bilen in den 4 aug. för att byta nedre listen vid vänster bakdörr som skaver mot tröskellådan. När jag bokade tid för det så passade jag på att fråga om det finns några uppdateringar på bilen och se det fanns det så dom skulle fixa det i samband med listbytet.
Det skadar nog inte att höra sig för ang. uppdateringar om man inte kör så mycket och inte besöker märkesverkstaden annat än vid servicedags.
Hälsningar
Sigge
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 18 jul 2015 12:37 |
|
| lindahl skrev: | Hej
Tänkte passa på att fråga er som gjort första servicen om ni fick en komplett uppdatering av bilens alla system?
Märkesverkstan har ju åtskilliga gånger gått ut i reklamen och sagt att det är därför man ska serva hos dom.
Vet att dom kan vara kinkiga att uppdatera om man inte specifikt klagar på något som hjälper med en uppdatering av egen erfarenhet, min ska in i augusti på sista servicen under garantin (2a).
Vet att Volvo Verkstan tar ca 650 för total uppdatering på V50 som givetvis är utan garanti.
//Håkan |
Överlag är det nog väldigt lite uppdateringar, min 4 år gamla Golf 6 har vad jag vet bara fått en uppdatering och det var till DSG6-lådan, och det var under garantitiden.
När jag frågade senast hade inga nya uppdateringar släppts.
|
|
Guza
| Lör 18 jul 2015 16:45 |
|
| candyweiss skrev: | Kan också garantera att du bara får en service, mellanservice ingår inte.
99 * 36 = 3564:-, inte lönta alltså. |
Då första servicen går på runt 3000kr plus minus så är det småpengar det skiljer. Visst några hunda går man kanske back men det kostar mig mer att ringa runt och jämföra priser i förlorad tid.
|
|
betaride
| Mån 20 jul 2015 11:11 |
|
| lindahl skrev: | Hej
//Håkan |
Servar du på t.ex. Meca så uppdaterar dom inte systemen om det finns nya mjukvaror. Iaf inte när jag servade min. Det går ju oftast mot en peng få systemet uppdaterat hos dom auktoriserade verkstäderna om man vill i så fall. Man ska ju ha i åtanke att det är väldigt sällan en uppdatering är viktig eller märks av överhuvudtaget. Skulle det vara något viktigt, som t.ex. påverkar slitaget på bilen, så lär dom i så fall göra en återkallelse med fri uppgradering för alla som äger modellen. Sen är det ju såklart alltid gött att bara veta att man har senaste mjukvaran
|
|
candyweiss
Donator 100
| Mån 20 jul 2015 18:32 |
|
| betaride skrev: | Servar du på t.ex. Meca så uppdaterar dom inte systemen om det finns nya mjukvaror. Iaf inte när jag servade min. Det går ju oftast mot en peng få systemet uppdaterat hos dom auktoriserade verkstäderna om man vill i så fall. Man ska ju ha i åtanke att det är väldigt sällan en uppdatering är viktig eller märks av överhuvudtaget. Skulle det vara något viktigt, som t.ex. påverkar slitaget på bilen, så lär dom i så fall göra en återkallelse med fri uppgradering för alla som äger modellen. Sen är det ju såklart alltid gött att bara veta att man har senaste mjukvaran  |
Exakt, mycket sällsynt med uppdateringar, det är inte som med skittelefonerna med Android.
|
|
perixon
Golf 7 SC R 16 Ort: Stockholm |
| Tis 25 aug 2015 12:55 |
|
| Guza skrev: | | Då första servicen går på runt 3000kr plus minus så är det småpengar det skiljer. Visst några hunda går man kanske back men det kostar mig mer att ringa runt och jämföra priser i förlorad tid. |
Men vad är det som gäller? Fick just mail från volkswagen om serviceavtal för min SC R (som jag hoppas dyker upp vilken dag som helst nu) där dom hävdar följande:
------------------citat----------------------
Vad ingår?
Under avtalstiden ingår alla serviceintervaller hos auktoriserad Volkswagenverkstad.
All service i enlighet med Volkswagens serviceplan.
Samtliga tilläggsarbeten vid planerade intervaller enligt Volkswagens serviceplan, till exempel byte av tändstift, bränslefilter, luftfilter och bromsvätska.
----------------slut citat
Tillkommer det alltså ytterligare mellanservice för oljebyte (vad mer?) till detta som inte ingår? Det verkar som ren bullshit i marknadsföringen issåfall..??
Så om man på 3 år betalar 99/mån och får en stor service (ca pris drygt 3kkr) plus mellanservice för oljebyte etc så är det okej, ligger mellanservicen utanför suger det rejält i marknadsföringen. Vad kostar dessa mellanservicebesök i snitt?
/Förvirrad, men ingenting förvånar mig när det gäller bilhandeln
|
|
JRO
Golf 7 1,2 TSI Ort: Öckerö |
| Tor 18 feb 2016 13:04 |
|
Snabb fråga, har bilen inne just nu på 1:a service så jag fick meddelande i färddatorn om samma.
Plockade ut bilen i Juni 2014 och den har idag rullat 1950mil. VW i gbg vill ha 3649:- för denna "första service" som omfattar "inspektion + olja + oljefilter".
Låter ganska mycket för detta jobb. Har ni betalat detta för liknande service på VW?
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tor 18 feb 2016 16:06 |
|
| Jag köpte serviceavtalet för 3600 vid 1:a indikering av oljebyte/service (1300mil) då bytte de förutom det vanliga även torkarblad o 1 lampa (AFS).
|
|
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm |
| Tor 18 feb 2016 16:25 |
|
Hej!
JRO det låter väldigt dyrt.. Jag har en GTI 14 som ville in på inspktionservice, jag fick betala 1700 inkl nya torkarblad.. Jag fick det förklarat att istället för att betala ett högre belopp vid 3000 mil så delas servicen upp på 2 tillfällen istället.
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Tor 18 feb 2016 20:51 |
|
| candyweiss skrev: | Kan också garantera att du bara får en service, mellanservice ingår inte.
99 * 36 = 3564:-, inte lönta alltså. |
Det där behöver inte stämma. OM bilen hinner förvarna för service 2 gånger under de 4500 milen avtalet gäller så ingår två servicar. Avtalet gäller 4500mil eller 24 månader. Jag skulle dock tippa på att det är ovanligt att det sker med 3000-milsintervall, men jag lyckades precis klämma in 2 st på min Polo jag hade tidigare. Där ville den ha första servicen vid 2100 mil och den andra efter 4400. Eftersom det är variabla intervaller så gör många kallstarter och korta sträckor att servicetätheten ökar. Jag betalade inte ett öre utöver 99kr*36mån, och fick dessutom nya torkarblad.
|
|