Forum - Golf 7 (13-19) - Vindrutespolning - ingen backventil?

Swe7Golf
Golf 7 1.6 TDI Ort: Vellinge
Mån 29 feb 2016 13:57 Svara med citat
Vill bara konfirmera att det stämmer att backventil saknas på vindrutespolningen på Golf 7?
Tar alldeles för lång tid att få upp trycket vilket triggar spolning på strålkastarna för ofta i mitt tycke.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Mån 29 feb 2016 15:50 Svara med citat
Nja, strålkastare spolas efter att du har spolat vindrutan x-antal gånger (var det var 6:e gång? eller viss tid har förflutit ). Detta för att spara spolarvätska, som den inte spolar strålkastare varje gpng du spolar vindrutan. Det går r att ställa om med VCDS.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 29 feb 2016 18:25 Svara med citat
ludde28 skrev:
Nja, strålkastare spolas efter att du har spolat vindrutan x-antal gånger (var det var 6:e gång? eller viss tid har förflutit ). Detta för att spara spolarvätska, som den inte spolar strålkastare varje gpng du spolar vindrutan. Det går r att ställa om med VCDS.

Grymt smart, finns inte på Golf VI. Jag brukar slå om ljuset bara för att slippa spolning på strålkastarna varje gång.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 29 feb 2016 19:34 Svara med citat
candyweiss skrev:
Grymt smart, finns inte på Golf VI. Jag brukar slå om ljuset bara för att slippa spolning på strålkastarna varje gång.

Konstig modell du har, då jag har det på min original, utan modifieringar med VCDS. Laughing
candyweiss
Mån 29 feb 2016 19:55 Svara med citat
Olof skrev:
Konstig modell du har, då jag har det på min original, utan modifieringar med VCDS. Laughing

Får testa imorgon igen.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tis 01 mar 2016 10:55 Svara med citat
Fast första spolningen efter start spolas alltid strålkastarna. Sedan under körning var femte gång du spolar rutan, under förutsättning att halvljuset lyser.
candyweiss
Tis 01 mar 2016 12:00 Svara med citat
Johan B skrev:
Fast första spolningen efter start spolas alltid strålkastarna. Sedan under körning var femte gång du spolar rutan, under förutsättning att halvljuset lyser.

Riktigt bra ju Thumbs up
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Ons 02 mar 2016 1:20 Svara med citat
Kan också tilläggas att när spolarvätskan är på upphällningen, dvs lampan för lågnivå har tänts, så prioriteras rutan och ingen spolning av strålkastare sker. Fast det vill jag minnas var så även på min gamla Yeti så den funktionen borde finnas på förra generationen Golf med.
Swe7Golf
Golf 7 1.6 TDI Ort: Vellinge
Ons 02 mar 2016 11:36 Svara med citat
Så lite för att besvara min fråga, svaret är att det inte finns en backventil som standard? (ville bara ha det besvarat för att slippa ha det ärendet som garantirep, vilket det inte kan bli eftersom den i så fall inte finns monterad från fabrik....)
Får montera dit en själv om jag fortsätter att irritera mig på det!

När det gäller tiden för aktivering av strålkastarspolning så har jag för mig att den är 2,5 sek när man håller in spaken, kan också justeras via VCDS tror jag (kan inte gränserna dock, någon mer bevandrad som vet?)