stefanGT
Golf 7 GT 1.4 -16 Ort: Värnamo |
| Tis 01 mar 2016 18:18 |
|
Hej!
Har nyligen hämtat ut min nya Golf GT 1.4 150hk -16.
Supernöjd på alla sätt och vis. R-line paket både exteriör och interiör så utseende mässigt 10/10.
Motorn går rätt bra, men jag hade gärna haft liiite extra kräm om det gick.
Har tänkt göra en enklare motoroptimering, har urusel koll på chip/trim osv så jag hoppas att någon här som är lite mer påläst kan vara till hjälp!
Vad rekommenderar ni för optimering? Vilka gör det bra?
Jag kör bilen väldigt snäll måste jag säga, varvar den inte allt för högt, men hade gärna haft lite mer tryck när man trampar på gasen.
Om man nu lägger gör en enklare optimering, har man fortfarande full garanti?
Tacksam för svar!
MVH Stefan
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tis 01 mar 2016 18:26 |
|
Kan svara på din sista fråga:
Nästan hundra på att dina garantier ryker vid trimning.
Lämnade in på service och de frågade om den var trimmad.
Nu har jag inte trimmat den, men väl har gjort x-antal tweaks.
Tweaksen brydde de sig inte om.
Tänker inte förlora min förlängda nybilsgaranti, så för mig är trimning big NO-NO.
|
|
stefanGT
| Tis 01 mar 2016 18:50 |
|
Okej, tack för svar!
Något jag saknar lite är ljudet från motorn/avgassystemet. Man ska inte begära allt för mycket från 150hk, men finns det någon del i avgassystemet man kan byta ut? eller något man lägger på för att få lite bättre ljud? Är helt novice på detta..
Edit: Kikade lite på det med optimering. AutoStable erbjuder motorgaranti på alla nya bilar upp till 36mån. Så det täcker min nybilsgaranti om jag optimerar den med andra ord?
" Har du en bil, husbil eller lätt lastbil som är yngre än 36 månader gammal vid det tillfälle du optimerar den hos AutoStable ingår motorskadegarantin utan extra kostnad! Se köpvillkor för villkor. Vissa fordon är undantagna."
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tis 01 mar 2016 20:10 |
|
Nu har jag alldeles lite kött på ben, men OK, säg att trimfirman täcker motorhaveri. Omfattas även turbon av garantin?
Nybilsgaranti omfattar långt mer än motorhaveri.
Vem täcker kostnader om du får fel på vxllådan, koppling, styrled, etc???
VAG kommer med all säkerhet hävda att delar gick sönder för att bilen blev trimmad.
Att byta avgasrör för att få mullrigare ljud, däermot borde kunna gå bra.
Men egentligen så är det en fråga för en jurist som kan sätta sig in i det finstilta, ingen lekman som jag.
|
|
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 02 mar 2016 19:28 |
|
Hej
Vill delge mina erfarenheter av motoroptimering och då för att få mer effekt. Jag kommer att skriva "trim" framgent...
De bilar jag har låtit trimma av företag som finns i Sverige samt Tyskland har inte gått sönder eller lagrat felkoder som kan läsas vid ex service. Jag har provat sk boxar och mjukvara på dieselmotorer med varierande resultat när det kommer till körbarhet.
Företag som är hyfsat seriösa skall kunna visa effektvinst och då med effektgrafer som visar före och efter trim. De skall också kunna redogöra för vad de ändrar och under vilka förutsättningar, annat är att köpa grisen i säcken och påvisar i viss mån att man inte har koll på vad man gör... Sedan är förutsättningarna viktiga. Vill man överstiga momentbegränsningar, varvtalsstopp, krav på utsläpp mm eller låter man dessa parametrar vara opåverkade? Opåverkade för att inte överskrida modellens tänkta funktion.
|
|
stefanGT
| Ons 02 mar 2016 19:50 |
|
| Har du något svenskt företag du kan rekommendera isåfall?
|
|
RikardC
| Ons 02 mar 2016 20:50 |
|
Dessa bolag har svarat på mina frågor och visar före/efter grafer.
BSR har jag själv.
Tyska MTM har jag haft.
Det finns massa andra bolag men jag får inte svar på det jag vill veta då jag pratar med dem.
(Tyvärr visar Stertman Motorsport AB inte sina grafer och tider på deras webbplats)
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Tor 03 mar 2016 23:42 |
|
Saxat från AutoStable:
"Om din bil är yngre än 3 år från registreringsdatum när optimeringen genomförs så inkluderas 24 månaders motorgaranti och 3000 mil beroende på vad som infaller först. Garantin kan förlängas och köpas till för fordon upp till 6 år gamla. Garantin gäller inte för alla fordon. *Se köpvillkor för mer info.
Villkor: Gäller i 24 månader från optimeringsdatumet. Skador för ett värde upp till två basbelopp. Gäller för de flesta märken upp till 3,5 ton. Vissa modeller är undantagna. Gäller när den ordinarie fabriksgarantin eller maskinskadeförsäkringen inte täcker skador inom denna garantis omfång. Gäller för växellåda, motorns inre rörliga delar, drivaxlar, kardan, etc. Ingen självrisk."
Nu vet jag ju inte hur mycket du kör men 3000 mil istället för en obegränsad körsträcka på nybilsgarantin. Kan ju bli bråk med försäkringsbolaget där du har maskinförsäkring på minst 10,000 mil med om bilen är chippad. Dessutom är ersättningsbelopp satt till max två basbelopp, vilket är 88,600kr. Ett totalt motorhaveri kan bli dyrare än så.
Tycker villkoren är lite luddiga och skulle aldrig rekommendera det så länge du har garantierna kvar. VW kommer som tidigare talare har sagt hävda att det mesta som är mekaniskt och elektriskt fel beror på trimmet...
|
|
RikardC
| Fre 04 mar 2016 7:08 |
|
AutoStable skriver en hel del om vad och varför men de säljer enligt min mening inte en lösning för att öka prestanda från motor och på bilen i helhet.
Detta är saxat från deras webbplats: "Vi gör väldigt sällan effektmätningar på våra kundbilar, av tre enkla anledningar.
1) våra kunder efterfrågar inte detta som ett krav/bevis på att vi gjort vårt jobb korrekt.
2) våra kunder skyddas istället av en nöjdkundgaranti, vi tycker det är viktigare att vår kund är nöjd med hela upplevelsen, än att vi med ett papper på siffror skall avgöra saken.
3) vi har inte resurser att hålla rullande landsväg lönsam 5 dagar i veckan."
Jag som kund köper alltså en upplevelse som i mitt tycke kan liknas att jag själv får salta maten så att den faller mig i smaken. Det kallar inte jag en optimering som ger ökad prestanda
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Fre 04 mar 2016 17:47 |
|
Vad menar du RikardC?
Är väl ingen mappar firma av orginalbilar som effekttestar kundbilen. Dom riktigt stora firmorna som tex BSR kan ju göra det på sin huvudanläggning mot kostnadstillägg. Det är inte billigt ställa upp bilen i en rullande landsväg.
|
|
RikardC
| Fre 04 mar 2016 18:38 |
|
Lars158
Jag vet inte om någon firma testar just "min bil" efter optimering. Kostnaden vad jag vet ligger på ca 3500 kr för att mäta upp bilen före och efter optimering.
Det som jag är ute efter är att om inte ett företag kan visa ett typexempel på en eller flera mätningar och då före optimering och efter optimering (gärna med data för acceleration vid givna intervall och växlar) så köper jag som konsument grisen i säcken.
Tänk dig att jag som företag skriver att du får 45 hästar med och 80 Nm mer i vridmoment. Men hur ser effektgrafen ut och under vilka förutsättningar? Detta bör kunna redovisas och är ett minsta krav tycker jag.
|
|
Lars158
| Lör 05 mar 2016 4:42 |
|
Jaha så du menade. Jo det håller jag med om är information man vill ha. Diagram för effekt och Nm mot varvtal.
BSR erbjuder detta på sin hemsida. Vtech läste jag testar varje individuell kundbil i några olika accelerationsintervall med att köra med Race logic utrustning (högupplöst GPS) i bilen om väglag tillåter.
Nu går ju acceleration klocka själv före och efter med en passagerare med ett tidtagarur även om det inte blir särskilt exakt. Men ganska bra kan man göra det så.
Pratar vi standard bil och bara mjukvaru förändring så tror jag inte skillnaderna är stora mellan vem man mappar hos. Diagram kurvorna är nog väldigt lika för dom flesta modeller. Några % hit eller dit vars man bedömt det är optimalt lägga effekten.
|
|
RikardC
|
Lars158
| Lör 05 mar 2016 10:17 |
|
Tack det var intressant även om det var 15 år gamla bilar och testet 12 år gammalt. KCR sticker ut med krokig ojämn kurva vad man ser.
Toppeffekterna skiljer en del men i stort rätt överensstämmande med uppgivna siffror ändå. Det är ju bra.
Intressant att för bägge testbilarna och samtliga mappar så i konstantfart mätningarna så ligger bränsleförbrukningen exakt lika mot orginal.
|
|
Lars158
| Lör 05 mar 2016 10:30 |
|
Rickard hur upplever du din BSR mappning?
Antar GTD innebär 184hk original och 213hk med BSR.
Hur upplever du effekt skillnad och körbarhetskänsla. Eventuella förändringar i förbrukning?
|
|
Lars158
| Lör 05 mar 2016 10:49 |
|
Jag köpte min 6a strax före jul och var lite skeptisk till 1,6TDI 105hk vad jag skulle tycka om den. Och det är ju just bara 105hk är svaret. Här uppe är ju urvalet lite tunnare på mappningsföretag och där jag funderar på att mappa heter Piteå motoroptimering. http://www.piteamotoroptimering.se/optimering/ https://www.facebook.com/norrlandsmotoroptimeringnord/
Det företaget gör nog inte mapparna själv utan läser ut bilen, skickar original mappen, får tillbaka trimfil och skriver in den i bilen.
Piteå verkar vara en avdelning av detta http://wordpress.nmoab.se/ Om dom då gjort/gör mappen själv eller om dom också köper in fil i sin tur har jag inte lyckas reda ut.
Men jag har en kusin med en Transporter 130hk som han bytt kamaxel, grenrör, turbo och spridare på. Piteå skrev in 170hk programvaran till boxen och mappade på det i sin tur den till 210hk och det har funkat kanon bra.
|
|
RikardC
| Lör 05 mar 2016 15:52 |
|
| Lars158 skrev: | Rickard hur upplever du din BSR mappning?
Antar GTD innebär 184hk original och 213hk med BSR.
Hur upplever du effekt skillnad och körbarhetskänsla. Eventuella förändringar i förbrukning? |
BSR har inte någon styrfil till min kärra ännu då bilen är för ny (modellår 2016). VAG har bytt en del komponenter samt nyare ECU enligt uppgift. Jag tror dock att det inte kommer skilja mot tidigare modell som redovisas på deras webbsida (törs jag hoppas på mer effekt ändå...)
Jag har provat MTM på en Golf 7 TDI GT manuell (150 HK) och där blev skillnaden påtaglig.
Jag har provat BSR på en SKODA yeti 4*4 TDI med DSG( 140 HK) och där blev skillnaden inte så stor vid acceleration men vid omkörningar så märktes det mer. Jag tror begränsningen där var just DSG lådan och att den begränsar vridmomentet vid växlingar. (Bara spekulationer från min sida)
Rapport kommer så fort BSR har styrfilen klar
|
|
Lars158
| Sön 06 mar 2016 8:06 |
|
Bränsleförbrukningen?
Jo bilar med DSG vridmomentsbegränsar vid växlingar, Trim mapparna brukar behålla den begränsningen som är från standard för att skona lådan och den nivån rampas ned före och rampas upp på sätt så bilen skall gå mjukt och fint. Så under acceleration där lådan vxlar så har man ju bara den utökade effekten en kort stund precis i mitten av växeln.
|
|
RikardC
| Sön 06 mar 2016 10:48 |
|
Jag märkte inte någon ökad förbrukning men gasar man mer så drar motorn mer. Men eftersom motorn är starkare på lägre varv så kan man tom minska förbrukningen om man kör vettigt
|
|
puttekula
Golf 7 r kombi Ort: Karlstad |
|
homestream
Golf 7 GT 1,4 TSI 140 -15 Ort: Enköping |
|