Forum - Golf 7 (13-19) - Mindre vibrationer i ratten?

Bjornd
Ingen VW Ort: Finland
Sön 17 apr 2016 22:34 Svara med citat
Hej

Någon annan som känt vibrationer i ratten, då ni ligger i ca. 100-140km/h? Upphör efter en liten stund.
Gäller en 1.6 TDI dsg7 2014.

Tecken på att något är pågång att gå sönder?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 17 apr 2016 23:56 Svara med citat
Känns mer som obalans i hjulen..
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Tis 19 apr 2016 11:21 Svara med citat
Jag har också, ända sedan min bil var ny, haft vibrationer upp i ratten. Mycket prat och googlande har gett mig insikt att detta tyvärr är normalt för 1.6 TDI Sad Min bil har nu gått 8500mil och det blir inte bättre med tiden, inte heller sämre...
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tis 19 apr 2016 11:56 Svara med citat
Jag hade två Skoda Octavia RS på raken, en 07 och en 11:a. På bägge bilarna så upplevde jag att sommardäcken fick ”ståplattor” bara av att stå still över natten. Alltså att däcken skakade när man kom upp i landsvägsfart som om de inte var helt runda, men när däcken blivit varma efter några kilometer så upphörde skakningarna helt. Men jag kände inte av skakningarna i ratten direkt.

Jag tycker att det var konstigt med dessa vibrationer eftersom det handlade om två olika bilar och fyra olika uppsättningar däck av olika fabrikat som uppförde sig på samma sätt. På Golfen så har jag inte upplevt dessa vibrationer fastän jag har ännu värre däcksdimension på den bilen. Jag undrar om Skodas fjädring på något sätt hamnade i egensvängning eller varför just dessa bilar var så känsliga, och om det är samma sak som du upplever på din bil.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 19 apr 2016 17:59 Svara med citat
Senast jag hade vibrationer i en bil var en Golf årsmodell -87. Den var inne hos VAG och flera däckhandlare, men tyvärr lyckades ingen.
Efter det har jag aldrig haft problemet. Tyvärr ingen lösning för TS.
ESG
Golf 7 TDI Sportsvan-15 Ort: Borås
Tor 21 apr 2016 14:47 Svara med citat
Är det motorvibrationer ska man känna det när man gasar upp till ca 1300 rpm när bilen står still. Har själv en Sporstvan med samma spec och var lite orolig för detta men har inte känt av det.