LaszloG Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Tis 27 sep 2016 12:01
Hej!
Häromda'n såg jag en nyare Audi (bakifrån) och när denna började blinka så gick ljuset/blinkandet sas utåt sidan som en rörlig linje. Led såklart. Himla snyggt!
Finns det något liknanade även för Golf mk7?
Jag tror att den heter dynamisk blinkers och evt programmeras med VCDS? Jag misstänker att jag måste byta ut mina vanliga bakljus till något modernare... Vad kan kalaset kosta?
Typ det här, fast det jag såg var på en större GT liknande bil med liggande bakljusarrangemang och ljuset flöt lite saktare än på YouTube klippet:
Mvh Laszlo
1. Du måste ha LED-bakljus o det kan man INTE ha på combi
2. Det finns en "manick" so du kopplar till de bakre blinkersen (fortfarande LED-bakljus).
Tyvärr flyter det inte som på audi, utan blinkersen (yttre o de inre) tänds med en liten fördröjning,
så att det ser ut som om dem "flöt". Det ser dock inte så bra, i min mening.
Audi har en retrofitt som funkar hyffsat. Men har inte sett en bra till Golf.
3. I stället kan du tweaka blinkersen med "pace-car" tweak. Då tänds/släcks de inte/yttre som ett slags varningsljus.
Denna lösning ser bättre ut i mina ögon (hardet på min golf)
Tis 27 sep 2016 14:39
Tack för svaret ludde28!
Det har du rätt i, fast jag tänker att man måste kunna styra varje led för sig i baklampan och då kan man tända/släcka en efter en med en viss liten fördröjning. Allt beror förståss på hur många och hur stora led man har. Har man bara en rad så blir det en linje som flyttar på sig, men jag har sett pimpade utländska lastbilar med flera rader led som i vissa fall bildar en pil som rör sig vänster, resp högeråt. Men Audis smala enkelradiga är klart snyggast.
ps. min bil är en vanlig diesel "bonngolf" fast med kanske lite snyggare 18 tums fälgar från molway: https://www.facebook.com/molwaydack/photos/a.280439905313011.78155.146 651005358569/1179473975409595/?type=3&theater
Så "pimpandet" har börjat
Det beror på hur LEDarna är kopplade. Om de går styra var för sig. Det kanske finns 3:e parts LEDbaklyktor som möjliggör det.
Nåväl, här kan du se hur golfens "dynamiska" blinkers ser ut, med en "manick" inkopplad.
Youtubeklippet på dynamisk blink på den blåa golfen som färskingen länkade till har lyckats rikigt bra.
Det är ett äkta dynamisk blink. ( http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wib8HunhzLE )
Han har tydligen byggd den själv. Så mao det går att fixa på våra LED baklyktor.
Den hårdvara som visas i det andra klippet är "semi" dynamisk o är den som kan köpas lite varstans.
Det är den som i mitt tycke ser inte så bra ut. Som om det är fel på synken. Too much money for nothing.
Jag skulle vilja ha den äkta varan, där är jag beredd att betala. Annars duger pace car tweak mer än väl.
Ons 28 sep 2016 10:13
Ja, riktigt snyggt! På den blåa Golfen. Fast jag vill egentligen sakta ner en aning så att den flyter sas lite segare. Har man programvaran så skulle man kanske göra/ändra det i själva programmet
Hej
Hittade riktig dynamisk blinkers hårdvara i Tyskland ska beställa hem med Led back belisningen komplett, jag har nämligen normal halogen belysning på min bil. Den kommer att kosta mig runt 360 Euro om jag beställer innan första oktober annars bara belysningen kostar i Sverige nåstans mellan 4995-5500 inklusive frakt. på köpet jag får riktig hårdvara för 100% dynamisk blinkers som kostar 18 Euro. Vet ni om jag kommer att få några fel koder om jag byter till Led och isf finns någon vänlig person i närheten av Uppsala för att hjälpa mig att avhjälpa koden? naturligtviss kan betala för besväret. Vill någon annn också beställa hårdvaran säg till så jag kan fixa det kanske vi får bättre pris om vi gå ihop och beställa tillsammans.
Mvh Kim
Hej igen, det verkar som det har blivit missförstånd mellan mig och företaget de säljer en bakljus som är dynamisk och de vill ha 600 euro för den 18 euro var bara frakten. troligen kommer inte att köpa den nu.
Mvh Kim
Då har jag kollat lite noggrannare på äkta vs semi dynamiska blinkers.
Semi dynamiska sälj på nätet. Vissa har OK "running" blink, MEN det är BARA på ytterblink som man får dynamik. De inre är fortfarande "statiska"
Det som säljs är ett harness (ett par) som kopplas BARA till de yttre blinkers.
Äkta dynamisk blink har en kille byggd själv, se youtube länk ovan (färskingens) en blå R.
Där är det 1 harness till varje del, dvs tot. 4st. De 2 harness på varje sidan samverkar med varandra så att man får det flytande, alså dynamisk på BÅDE inre och yttre.
Lör 01 okt 2016 17:37
Oki. Om jag har fattat rätt så kan det bli en ganska dyr blinkers. Om man dessutom lyckas få dynamiskt även framme med en lång led lije under strålkastarna då innebär det att även strålkastararrangemanget måste bytas ut. Och då är det led-xenon som gäller. Alltså led som drl och halvljus + xenon helljus. Gissningsvis hamnar vi då kring 30-40kkr. Hm nästan halva min bils nuvarande värde.
ps ursäkta för min okunnighet, men vad är en harness för någonting?
mvh Laszlo
Vill du ha flytande även fram så är det bara Golf R:s stålkastare som har "LED-stripes" fram för blinkers. (möjligen även Golf E).
Det finns även 3:e parts strålkastare (fram) med dessa, men hel o halvljus är mkt. sämre än på orig samt att de saknar kurvljus.
De bakre LED-lyktor går på ca 5000:-, sen tillkommer semidynamisk manick ca 1000:-. Tot altså ca 6000 för oäkta flytande.
bak.