Forum - Golf 7 (13-19) - Dynaudio - "orkar inte"

varpan
Golf 7 Alltrack Ort: Mark
Mån 14 mar 2016 20:06 Svara med citat
Har nu kört nån vecka med min alltrack, supernöjd med det mesta.
Ett par saker stör och att Dynaudio systemet verkar vara underdimensionerat är väl det som irriterar mest.

En bra låt på och man drar upp volymen så börjar systemet begränsa uttaget eller vad man skall säga, (låter som om man tappar lite i både styrka och att den skär bort en del frekvenser).

Någon som upplevt samma, eller är det bara jag som spelar så att skjortan står rakt ut.. (Man får spela rejält högt innan det inträffar).
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Mån 14 mar 2016 20:31 Svara med citat
Jag upplever Dynaudio som kraftigt undermåligt överlag, och delar din uppfattning helt.
Gurfen
Golf 7 GT 2.0TDI 4-MOTION Ort: Hofors
Ons 23 mar 2016 15:30 Svara med citat
Bilarna av idag är så pass bra isolerade så den baslådan som sitter i bagaget under golvet på Golfarna förmår inte få ut trycket.
Det är i första hand inte själva "volymen" om man säger så, som människan uppfattar, utan ljudvågorna.
Ju långsammare vågor (lägre Hz) desto starkare upplever vi basen.
Ända sättet att få bättre bas är att ta bort hatthylla och golv, o låta subwoofern spela i fri luft. Dessvärre.
Tycker faktiskt att det är samma på alla de "mindre" VAG-bilarna, även om vissa är värre än andra.
Canton-systemet i Skoda Octavia är i mina ögon (öron) inte värt ett öre, snarare förstör det systemet ljudbilden i bilen.
Visst, det är bra med en bred equalizer, men om systemet inte förmår implementera de ändrigar av ljudbilden du gör, så spelar det ju ingen roll.

Har standard-system i min SC o tycker det poppar på förvånansvärt bra som det är.

Bild
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Ons 23 mar 2016 20:44 Svara med citat
Har dynaudio i min alltrack och är hel nöjd hade en skoda octavia rs 2014 tidigare med Canton och det spelar bättre i golfen.
Det jag saknar är en renare diskant samt att den skulle kunna höjas ytterligare har den på max hela tiden. Spelar inte så högt men gillar bas återgivningen i detta system även på låg volym.
Jag har golv sänkt max i bagaget tagit bort alla plast detaljer som ligger under och fått ca 100liter mer bagage vilket gjorde att subben framkom betydligt mer blev lite snärtigare samt tydligare på låg volym. Blir en lite irriterande tröskel längst in i bagaget men den får man leva med den löstagbara golvskivan passar även vid golvsänkning.
Med vänlig hälsning, Mike
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 24 mar 2016 6:45 Svara med citat
Gurfen skrev:
Bilarna av idag är så pass bra isolerade så den baslådan som sitter i bagaget under golvet på Golfarna förmår inte få ut trycket.
Det är i första hand inte själva "volymen" om man säger så, som människan uppfattar, utan ljudvågorna.
Ju långsammare vågor (lägre Hz) desto starkare upplever vi basen.
Ända sättet att få bättre bas är att ta bort hatthylla och golv, o låta subwoofern spela i fri luft. Dessvärre.
Tycker faktiskt att det är samma på alla de "mindre" VAG-bilarna, även om vissa är värre än andra.
Canton-systemet i Skoda Octavia är i mina ögon (öron) inte värt ett öre, snarare förstör det systemet ljudbilden i bilen.
Visst, det är bra med en bred equalizer, men om systemet inte förmår implementera de ändrigar av ljudbilden du gör, så spelar det ju ingen roll.

Har standard-system i min SC o tycker det poppar på förvånansvärt bra som det är.

Hej
Gurfen! Tyvärr har du en del sakfel i din text och jag menar inte något illa med att skriva ett svar men känner att det kan vara bra.

Det finns inte långsammare vågor (lägre Hz) i ett och samma medium, i detta fall luft. Ljudets hastighet är konstant oavsett frekvens men hastigheten kan öka eller minska beroende på luftens temperatur.
Det som däremot kan skilja och som då gör att vi uppfattar olika ljud olika starkt är "ljudtrycket". Om en ljudalstrare inte förmår att spela starkt så upplevs inte ljudet starkt. Likaså kan förvrängning av signalen upplevas som att ljudet blir svagare eller starkare.

I detta fall tror jag det har med att systemet som helhet inte kan leverera ett önskat ökat ljudtryck över ett brett frekvensband då ljudvolymen ökar. Vad det beror på är en annan sak... Fel anpassat eller avstämt för applikationen helt enkelt Smile

Ljud i bil är inte helt lätt och att skapa ett stereofönster är nog mer eller mindre omöjligt tror jag men det kanske någon annan har långt bättre kunskaper om än jag.
Gurfen
Golf 7 GT 2.0TDI 4-MOTION Ort: Hofors
Tor 24 mar 2016 17:24 Svara med citat
RickardC: Naturligtvis har du rätt i det du skriver!
Jag var nog lite tom i bollen när jag skrev mitt inlägg Smile

Bra med folk som har huvvet på skaft när man själv har det nån annanstans Very Happy
Glad Påsk på er alla! Regular Smiley

Bild
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 24 mar 2016 19:22 Svara med citat
Helmholtz på er till påsk... Wink
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Fre 25 mar 2016 10:28 Svara med citat
Det är helt meningslöst med bashögtalare i bilar eftersom ljudvågorna vid 20 Hz är 20 meter långa så får de inte plats i kupén, eller..? Whistle

Skämt å sido:
Auto motor und sport tyckte i nummer 2014/01 att Dynadio (i Golf) var klart sämst jämfört med HK (BMW 1), Infinty (Opel Adam) och Canton (Ocatvia). Dynaudio får godkänt medan de andra får bra eller mycket bra både i totalt betyg och i prisvärdhet.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/hi-fi-anlagen-im-test-da-ist-m usik-drin-7968272.html

· · · – – – · · ·
Krille84
Lör 26 mar 2016 3:13 Svara med citat
tur-ture skrev:
Det är helt meningslöst med bashögtalare i bilar eftersom ljudvågorna vid 20 Hz är 20 meter långa så får de inte plats i kupén, eller..? Whistle

Skämt å sido:
Auto motor und sport tyckte i nummer 2014/01 att Dynadio (i Golf) var klart sämst jämfört med HK (BMW 1), Infinty (Opel Adam) och Canton (Ocatvia). Dynaudio får godkänt medan de andra får bra eller mycket bra både i totalt betyg och i prisvärdhet.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/hi-fi-anlagen-im-test-da-ist-m usik-drin-7968272.html

Ställer mig lite skeptisk till det där testet. Canton i Octavia låter fruktansvärt dåligt. Även fast jag tycker illa om Dynaudiosystemet i min Golf så lirar det i världsklass i jämförelse mot Canton. Min far har en Superb -16 med Cantonsystemet á la 12+1 högtalare. T.o.m. det låter som en konservburk.

HK i BMW 1 låter i min mening "okej" och inte mycket bra.

Däremot B&O i Audi A7 som de testat låter mycket bra.

Det bästa ljudet jag hört i en bil någonsin (fabriksmonterat) Är Bowers & Wilkins som sitter i Volvos nya 90-serie. Det är helt äckligt så bra det låter. De 30´ extra det kostar är värt vartenda öre.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Sön 27 mar 2016 14:11 Svara med citat
Nu kanske man inte kan jämföra ljudanläggningar för 5-6000 extra med sådana som kostar drygt 70 000 extra..... Men visst låter B&O fantastiskt Wink. Gillar Dynaudio och tycker det är ett prisvärt tillval men det beror kanske på vad man spelar och hur mycket.
Krille84
Sön 27 mar 2016 14:27 Svara med citat
Johan B skrev:
Nu kanske man inte kan jämföra ljudanläggningar för 5-6000 extra med sådana som kostar drygt 70 000 extra..... Men visst låter B&O fantastiskt Wink. Gillar Dynaudio och tycker det är ett prisvärt tillval men det beror kanske på vad man spelar och hur mycket.

Nu var det ju inte så att jag jämförde utan jag relaterade till artikeln Smile