Forum - Golf 7 (13-19) - Bluemotion, hur mkt sparar man - egentligen?

tommy5547
Golf 7 Alltrack 1.8 Ort: Stockholm
Sön 28 feb 2016 21:45 Svara med citat
Tja!
Jo, som rubriken frågar.. Hur mkt pengar sparar man egentligen när motorn stoppar och startar i ett kör, t.ex. innestadskörning etc. Verkar inte gjorts riktiga tester i praktiken för detta. En del säger upp till 10% mindre bränsle medan andra säger 1%. Sen undrar jag hur mkt motorn och batteriet slits ut efter några års konstant stopp/startande.

Någon som har lite siffror och koll?
/T
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 28 feb 2016 22:15 Svara med citat
tommy5547 skrev:
Tja!
Jo, som rubriken frågar.. Hur mkt pengar sparar man egentligen när motorn stoppar och startar i ett kör, t.ex. innestadskörning etc. Verkar inte gjorts riktiga tester i praktiken för detta. En del säger upp till 10% mindre bränsle medan andra säger 1%. Sen undrar jag hur mkt motorn och batteriet slits ut efter några års konstant stopp/startande.

/T

Läste någonstans att batteriet håller ca 3 - 4 år. Startmotorn tar också mycket stryk.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 28 feb 2016 22:44 Svara med citat
Jag har för mig att jag läst ett verklighetsbaserat test på det där i storstadsmiljö där man körde ett par mil om dagen. Då räknade man ut att man sparade in strax under 1 liter bränsle i månaden. Alltså så små siffror att det knappt ens är värt besväret.

Gällande startmotor och batteri så tar det självklart styrk, men bilar som har start/stop brukar utrustas med prylar som är anpassade för ändamålet och tål lite mer stryk.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 29 feb 2016 15:05 Svara med citat
Fast det är väl i miljösynpunkt också att man inte ska spotta ut massa skit vid stillastående. Fast sen att man spottar ur mer när man väl startar igen är väl ingen miljönisse som vill kännas vid.

Inte aktiv längre.
candyweiss
Mån 29 feb 2016 18:30 Svara med citat
Smurfen skrev:
Fast det är väl i miljösynpunkt också att man inte ska spotta ut massa skit vid stillastående. Fast sen att man spottar ur mer när man väl startar igen är väl ingen miljönisse som vill kännas vid.

Precis som du så misstänker jag att motorn spyr ut mer skit vid varje start/stopp, och sliter extremt mycket mer på allting.
tommy5547
Tor 03 mar 2016 17:07 Svara med citat
Ja, det är lite konstigt att det inte finns fler oberoende test av hela den här Start/Stopp-funktionen. Och precis som ni skriver - hur mkt mer avgaser spyr den ut vid varje start-tillfälle?
Undrar också om det skiljer sig mellan bensin och diesel...
Går det att *permanent* koppla ur Bluemotion? Alltså så den inte hoppar tillbaks vid nästa körtillfälle?
/T
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 03 mar 2016 17:59 Svara med citat
tommy5547 skrev:
Ja, det är lite konstigt att det inte finns fler oberoende test av hela den här Start/Stopp-funktionen. Och precis som ni skriver - hur mkt mer avgaser spyr den ut vid varje start-tillfälle?
Undrar också om det skiljer sig mellan bensin och diesel...
Går det att *permanent* koppla ur Bluemotion? Alltså så den inte hoppar tillbaks vid nästa körtillfälle?
/T

Upprepar från annat inlägg:

Start Stopp.
Har kört med denna justering i över 2 år. Ingen av våra G7 har stannat en enda gång.

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=343538#343538

Kräver att du har VCDS eller känner någon innehavare som vill hjälpa dig. VCDS är en pc mjukvara som används ihop med en specialkabel till OBDII uttaget.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
tommy5547
Tor 03 mar 2016 20:10 Svara med citat
Aha VCDS... Intressant!
Själva programmet där, vilken version krävs det för att det ska funka med en Golf Alltrack 2016? Funkar alla versioner?
Kabeln, finns det affärer i Sverige som säljer dessa eller är det internetbutiker som gäller?
/T
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 03 mar 2016 20:37 Svara med citat
tommy5547 skrev:
Aha VCDS... Intressant!
Själva programmet där, vilken version krävs det för att det ska funka med en Golf Alltrack 2016? Funkar alla versioner?
Kabeln, finns det affärer i Sverige som säljer dessa eller är det internetbutiker som gäller?
/T

Själv har jag en ia-usb-can kabel som man kan koppla upp både mot äldre och yngre VAG fordon.

http://www.vcds.se/shop/product/ai-usbcan-med-vcds?tm=produkter/adaptr ar

Programvaran kan du ladda ned från siten ovan eller enligt nedan.

http://www.ross-tech.com/vcds/download/current.php

Senaste versionen är idag 15.7.4

Med 5 bilar i familjen vw/audi/seat/skoda, alla byggda på vw plattform, så har jag haft god nytta vid felsökning samt ändring av funktioner. En och annan bekants bil har också ”tweakats” Smile .

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
pand11an
Golf 7 1,6 TDI 4M-16 Ort: Stockholm
Tor 03 mar 2016 21:08 Svara med citat
I Stockhomsköer drar min 1,6 TDI runt 0,7 med Blue Motion. De gånger jag inte fastnar i kö, sjunker förbrukning direkt till runt 0,46. Detta då med en bil som har 4Motion också, manuell växel.
tommy5547
Tor 03 mar 2016 22:00 Svara med citat
Aha smidigt!
Det var en dyr rackare dock. Får tömma spargrisen och förklara för sambon hur livsviktig denna kabel trots allt är!
Tack för alla svar!
attitude.partille
Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille
Mån 28 mar 2016 14:40 Svara med citat
Jag kör en 5.5år gammal golf 6 105 tdi där bilen får start stopp stanna iaf en gång varje körning. Orginal batteri håller fortfarande och inga problem what so ever på 10500mil. Kör tom med 5mm på orginalsommardäcken. Inga lampor bytta med ljusautomatik i paketet. Bara golvmattan passagerarplats har fått bytas då det nötte hål i gummit...
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 28 mar 2016 17:51 Svara med citat
tommy5547 skrev:
Tja!

Vår TSi 140 drar 0,5 liter bensin per timme på tomgång, dvs om motorn stoppar i 10 sekunder har man sparat otroliga 1,4 milliliter bensin eller ca 2 öre. Men man måste naturligtvis från besparingen dra bort vad det går åt att starta motorn - både direkt och att batteriet kräver lite mer laddning (om man inte lyckas motorbromsa tillräckligt).

· · · – – – · · ·
attitude.partille
Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille
Mån 28 mar 2016 18:37 Svara med citat
Ändå 15 ton bränsle som sparas per dygn om alla körningar av landets bilar får 2 sånna stop per dygn... Sen får man räkna på vad det tyngre batteriet kostar att släpa på. För dock med sig att generatorn kanske kopplas ur vid acceleration som hos Volvo vilket sparade några procent i verklig körning när det kom på DrivE modellerna...
candyweiss
Tis 29 mar 2016 0:30 Svara med citat
attitude.partille skrev:
Jag kör en 5.5år gammal golf 6 105 tdi där bilen får start stopp stanna iaf en gång varje körning. Orginal batteri håller fortfarande och inga problem what so ever på 10500mil. Kör tom med 5mm på orginalsommardäcken. Inga lampor bytta med ljusautomatik i paketet. Bara golvmattan passagerarplats har fått bytas då det nötte hål i gummit...

Jag har 8 mm kvar på sommardäcken, min bil har gått 8000 mil.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Tis 29 mar 2016 3:52 Svara med citat
attitude.partille skrev:
Ändå 15 ton bränsle som sparas per dygn om alla körningar av landets bilar får 2 sånna stop per dygn...

Och ännu mer om alla av jordens dryga miljarden fordon gör samma sak. För min del överväger inte nyttan olägenheten. Hade bilen haft hybriddrift och dragit iväg mjukt så hade det varit ett annat läge. Men jag hoppas att alla andra fordon använder funktionen. För miljöns skull Regular Smiley

· · · – – – · · ·