Forum - Golf 7 (13-19) - Golf GTE Plug-in-hybryd

Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Tor 01 okt 2015 21:10 Svara med citat
Hej! Är det någon av er som har faktiska siffror för en Golf GTEs förbrukning? Gärna med en beskrivning av körförhållanden och hur mycket ren el-körning som ni och bilen klarar av.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Tor 01 okt 2015 21:18 Svara med citat
Menar du siffror från VW eller verkliga siffror? Wink
Skämt åsido, den ska ju klara 5 mil på ren eldrift enligt spec. Då jag har 4 mil till jobbet, är småsugen på en elbil eller elhybrid och tycker om Golf, så är jag också nyfiken på verkliga data...
hamph
Golf 7 GTE -16 Ort: Göteborg
Mån 26 okt 2015 10:17 Svara med citat
Deras .15 l / mil är ju baserat på blandad körning 100km, vet inte hur det blir efter det.. är också nyfiken..
hamph
Ons 13 jan 2016 9:24 Svara med citat
Kan meddela att min GTE nu efter ca 500 mils körning har snittat 5.3 l / mil . Kör mycket längre sträckor (110-120km/h) och hybriden bidrar inte alls lika mycket till förbrukningen som jag hoppats.

Pendlat från min flickväns föräldrar till jobbet nu 2 veckor med 10 mil motorvägskörning (varberg-kungälv) och bilen har snittat ca 0.4 l/mil (full laddning på morgonen samt eftermiddag när jag kör hem)
Enligt deras siffror ska bilen dra 0.1l / milen. Läste någonstans att det är baserat på en körcykel om 10mil där man kör 1 gång med full batteri i starten och 1 gång med tomt och sedan tar ut ett snitt på detta.

Låt oss anta att jag kommer utlovade 50km på ren eldrift --> 50 km kvar att åka på bensin. Om bilen då ska dra 0.1l i slutändan behöver jag nu köra på en förbrukning av 0.2l / mil i 50km . Det kan jag meddela att bilen inte göra inte äns om jag så kör i 70km/h konstant fart.

Har någon mer information/input angående detta?!
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Ons 13 jan 2016 11:29 Svara med citat
Teknikens Värld testar laddhybrider i nummer 3 2016, det numret som kom ut den 7 januari 2016 och som finns i affären just nu. Spring och köp. Där testar de bland annat Golf GTE.

De har sin egen testcykel för bränsleförbrukning som de kallar för Sverigecykeln. I princip är det EU:s testcykel med några extra fullgasaccelerationer på slutet som de kör själva på en rullande landsväg. Med fulladdat batteri så körde de Golf GTE i Sverigecykeln på 0,67l/mil och med tomt batteri på 0,86l/mil. Total testförbrukning under hela testperioden blev 0,65l/mil.
hamph
Ons 13 jan 2016 11:34 Svara med citat
Oj, det låter väldigt högt å andra sidan.. jag får anstränga mig mycket om jag ska köra över 0.7 l/mil .. men fortfarande, extremt långt ifrån utlovade 0.1l / mil . Jag mailade faktiskt min återförsäljare med ungefär det jag skrev ovanför. ska se vad de svarar angående förbrukningen.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 13 jan 2016 11:52 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Teknikens Värld testar laddhybrider i nummer 3 2016, det numret som kom ut den 7 januari 2016 och som finns i affären just nu. Spring och köp. Där testar de bland annat Golf GTE.

De har sin egen testcykel för bränsleförbrukning som de kallar för Sverigecykeln. I princip är det EU:s testcykel med några extra fullgasaccelerationer på slutet som de kör själva på en rullande landsväg. Med fulladdat batteri så körde de Golf GTE i Sverigecykeln på 0,67l/mil och med tomt batteri på 0,86l/mil. Total testförbrukning under hela testperioden blev 0,65l/mil.

Ja läste reagerade på en sak när jag läste detta repotage. Att när det angav Sverigecykeln som faktiskt är en jäkligt bra mått på verkligenheten. Så drog Passaten typ 2dl mindre än Golfen?!?!, hur f-an kunde den det???

Som jag känner att ha läst detta bra repotaget, så är det bara intressant att ha en GTE om man har mindre än 5mil till jobbet. Så man kan köra mkt el. Annars med den extra vikten som denna bil har , så drar siffrorna väldigt snabbt upp till vad min drar i verkligheten. Vilket är j-vligt synd... Evil or Very Mad

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Blåbäret
Ons 13 jan 2016 12:19 Svara med citat
hamph skrev:
Oj, det låter väldigt högt å andra sidan.. jag får anstränga mig mycket om jag ska köra över 0.7 l/mil .. men fortfarande, extremt långt ifrån utlovade 0.1l / mil . Jag mailade faktiskt min återförsäljare med ungefär det jag skrev ovanför. ska se vad de svarar angående förbrukningen.

Jag hittar inte den exakta formeln för att räkna ut bränsleförbrukningen för en hybridbil men jag har hittat principen i alla fall.

Alla bilar körs i en och samma testcykel som heter NEDC, New European Driving Cycle, vilket innebär en elva kilometer lång körcykel på 20 minuter.

Först mäts räckvidden i eldrift.
Sedan körs förbrukningstestet två gånger. I första körcykelprovet tillåts att batteriet töms. Man kör alltså uteslutande med eldrift och mäter hur mycket el bilen drar. Sedan körs provet en andra gång då man mäter hur mycket bensin eller diesel bilen drar i körcykeln, utan att batteriet töms på el.

Sen så multiplicerar man de tre olika mätvärdena med varandra enligt någon slags formel som gör att värdet för bränsleförbrukningen blir lägre ju längre elräckvidden är. Detta eftersom EU vill förenkla budskapet och bara låta bränsleförbrukningen synas.

Solklart va? Razz
Blåbäret
Ons 13 jan 2016 12:24 Svara med citat
wide skrev:
Ja läste reagerade på en sak när jag läste detta repotage. Att när det angav Sverigecykeln som faktiskt är en jäkligt bra mått på verkligenheten. Så drog Passaten typ 2dl mindre än Golfen?!?!, hur f-an kunde den det???

Som jag känner att ha läst detta bra repotaget, så är det bara intressant att ha en GTE om man har mindre än 5mil till jobbet. Så man kan köra mkt el. Annars med den extra vikten som denna bil har , så drar siffrorna väldigt snabbt upp till vad min drar i verkligheten. Vilket är j-vligt synd... Evil or Very Mad

Om du tittar noga på sidan 56 så ser du att de måste ha skrivit fel i artikeln.
De påstår att Passaten drog 0,1l/mil i Sverigecykeln med fyllt batteri, när de andra bilarna drog mellan 0,59 och 0,95 på samma test. Jag tror att den felskrivningen hänger med i all förbrukningsuträkning för Passaten.
wide
Ons 13 jan 2016 15:18 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Om du tittar noga på sidan 56 så ser du att de måste ha skrivit fel i artikeln.
De påstår att Passaten drog 0,1l/mil i Sverigecykeln med fyllt batteri, när de andra bilarna drog mellan 0,59 och 0,95 på samma test. Jag tror att den felskrivningen hänger med i all förbrukningsuträkning för Passaten.

Ja det här ska jag kolla med Tidningen vad som är rätt. Men om bortser från Passaten som verkar ha nått fel. Så är generellt förbrukningen för alla hybrider jäkligt hög.

Är väldigt kluven på en GTE, har varit inne på att köpa en sådan. Men efter att ha provkört och räknat på vad man skulle spara på denna. Så går det aldrig i H-vete ihop Smile. Visst galet läcker teknilk frossa, men man måste köra jävligt kort och vara lite "miljötaliban" för att kunna motivera denna. Tyvärr så kan man inte riktigt mäta den mot en GTI, när jag provkörde den hårt hade nog behövt 50hk till iallafall..

Men ska kolla detta med förbrukningen. Laughing

INSTAGRAM //FaceliftGT//
wide
Tor 14 jan 2016 7:14 Svara med citat
Bild

INSTAGRAM //FaceliftGT//
wide
Tor 14 jan 2016 7:15 Svara med citat
Rätt intressant hög förbrukningar. Nästa 500% mer än EU-normen på vissa...Smile

Om man tittar på testförbrukning, som brukar vara jäkligt lika 95% av hur folk kör. Så drar ju dessa bilar MER än motsvarande Diesel eller Bensin?!. Är inte det galet??

INSTAGRAM //FaceliftGT//
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tor 14 jan 2016 7:55 Svara med citat
Jag har alltid hävdat att EU-cykl är verklighetsfrånvarande. Det är ytterst få som klarar papperstigerförbruning Möjligen om man kör med ett miljöskadat äggskal under pedalen. Mn ska ha en cykel som motsvarar en "medelbillist". Därför brukar jag lägga på 20-30% på officiella siffror. Då börjar man närma sig verkligheten.
wide
Tor 14 jan 2016 18:43 Svara med citat
ludde28 skrev:
Jag har alltid hävdat att EU-cykl är verklighetsfrånvarande. Det är ytterst få som klarar papperstigerförbruning Möjligen om man kör med ett miljöskadat äggskal under pedalen. Mn ska ha en cykel som motsvarar en "medelbillist". Därför brukar jag lägga på 20-30% på officiella siffror. Då börjar man närma sig verkligheten.

Jodå det är ju allmänt känt att 50% är normalt, men 500%???!?, har du hört talas om något liknande?? Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
gubbe med keps
Golf 7 GTe Ort: Oxelösund
Tor 14 jan 2016 19:57 Svara med citat
Eldriften fungerar inte vid temperaturer under minus 10. Laddkontaktens låsmekanism fryser fast vid minusgrader. Golf GTe är dåligt anpassad för svenskt klimat!
wide
Fre 15 jan 2016 7:38 Svara med citat
gubbe med keps skrev:
Eldriften fungerar inte vid temperaturer under minus 10. Laddkontaktens låsmekanism fryser fast vid minusgrader. Golf GTe är dåligt anpassad för svenskt klimat!

Applause Ok. Vad äger VAG om detta?!?!. Låter ju sjukt för en 400 000:- bil...

INSTAGRAM //FaceliftGT//
gubbe med keps
Golf 7 GTe Ort: Oxelösund
Fre 15 jan 2016 8:09 Svara med citat
wide skrev:
Applause Ok. Vad äger VAG om detta?!?!. Låter ju sjukt för en 400 000:- bil...

Problemet med fastfrysning av laddkontakten är känt. Ingen lösning finns dock.
Bilen är tydligen konstruerad för att inte kunna användas med eldrift när det är kallt, VAG har bara 'glömt' att informera om detta.
wide
Fre 15 jan 2016 11:52 Svara med citat
gubbe med keps skrev:
Problemet med fastfrysning av laddkontakten är känt. Ingen lösning finns dock.
Bilen är tydligen konstruerad för att inte kunna användas med eldrift när det är kallt, VAG har bara 'glömt' att informera om detta.

Skicka ett mail till Teknikens Värld!, detta är ju verkligen intressant att gå till botten med. Så bor man i norraste norrland så kanman inte använda elen i ett halvår Smile. Fan va smidigt Very Happy

INSTAGRAM //FaceliftGT//
Janne Josefsson jr
Golf 7 GTE Ort: Luleå
Tor 21 jan 2016 13:39 Svara med citat
Teknikens Värld är informerade och ska hemsöka Volkswagen Sverige... Inte ens de har fått någon information om att bilen inte går att köra på el under -10C. Min handlare handlare svarar inte på frågor i saken och jag kan tro att VW Sverige har det svettigt att förklara sig. Igen.
Ska det vara en nödvändig spärr när andra fabrikat klarar lägre temperaturer t ex Volvo V60? Går det att programmera om tro?

Jag har också märkt av att laddsladden, eller snarare spärren som låser fast laddsladden, frusit fast i stt aktuella läge (öppet resp låst) ett par gånger, men det känns som ett litet problem jämfört med det andra för oss som bor i norrland...
Perreeeee
Golf 7 Gte Ort: Upplands-Väsby
Mån 08 feb 2016 22:30 Svara med citat
Har haft min gte sedan oktober. Kört den 350mil. 5mil på el är lite av ett önsketänkande från VW. Skulle nog snarare säga max 3mil. Sedan laddar den alltid mer eller mindre batteriet vid hybrid drift vilket gör den onödigt törstig när batteriet närmar sig tomt. Har oxå upplevt problemet med att låset till laddkontakten fryser. Ruskigt irriterande när man ska iväg. För övrigt har bilen hängt sig 2gånger så att jag fått ringa bärgare. Om jag visste det jag vet idag om bilen hade jag nog inte köpt den igen. Barnsjukdomarna måste bort och batteritekniken måste nog gå en hel del framåt.
wide
Tis 09 feb 2016 7:43 Svara med citat
Perreeeee skrev:
Har haft min gte sedan oktober. Kört den 350mil. 5mil på el är lite av ett önsketänkande från VW. Skulle nog snarare säga max 3mil. Sedan laddar den alltid mer eller mindre batteriet vid hybrid drift vilket gör den onödigt törstig när batteriet närmar sig tomt. Har oxå upplevt problemet med att låset till laddkontakten fryser. Ruskigt irriterande när man ska iväg. För övrigt har bilen hängt sig 2gånger så att jag fått ringa bärgare. Om jag visste det jag vet idag om bilen hade jag nog inte köpt den igen. Barnsjukdomarna måste bort och batteritekniken måste nog gå en hel del framåt.

Fan va tråkigt, för själva konceptet på papper är ju helsmart Smile. Vad snittar du i förbrukningen i verkligheten?..

INSTAGRAM //FaceliftGT//
hamph
Mån 15 feb 2016 15:37 Svara med citat
Lite input och kommentarer :

Jag har haft min sen början av december och råkat ut 1gång för att den vägrar gå på eldrift när det var -17 i södra sverige.. riktigt irriterande och konstigt att VW inte har informerat av detta, hade vart rasande om jag bott längre norrut.

Tycker också hybrid-läget med "optimering mellan el och bensin" beter sig väldigt konstigt och bör kunna optimeras klart mycket bättre. När jag har 15-20km räckvid på batteriet kvar och kör i hybrid på motorväg ca 110-120kmh (ej över 130kmh då elen självklart har svårt att bidra) och det kommer en lång backe så kan förbrukningen i vissa fall ligga på -kWh och kanske 1.3-1.6l / mil i förbränningsmotorn. Här tycker jag man skulle kunna knuffa på mer med elmotorn och hålla bränsle förbr. nere runt 0.8l/mil istället för att då försöka ladda och som nämnts tidigare göra bilen törstigare än en vanlig 1.4 TSi. Saknar ett mer intelligent system samt bara den enkla möjligheten att kunna manuellt stänga av laddningen av batteriet.

Till lite GTE-positivare inslag:

Angående bränsleförbrukningen som TeknikensVärld visar så är det helt ologiskt i min mening att köra bilen med läget "charge and drive" jag menar, det används ALDRIG i vanliga fall. Jag misstänker att det är till för att i framtiden om man ska in i tätbebyggt område där förbränningsmotorer är förbjudna (Oslo t.ex.) så tvingas man slå på den om man inte kan ladda innan man kör in. Annars är det helt orimligt och onödigt. Jag har kört 780 mil med min, laddar tyvärr endast på jobbet (har 23km dit) och vid bra väder tar jag mig näästan fram & tillbaka så länge jag kör utan värme, och då är det temperaturer runt 0-5 grader varmt och utan "Golf-E fälgarna" som faktiskt sänker luftmotståndet. Med detta vill jag säga att enligt mig håller VW löftet om 50km eldrift bra, ska bli spännande att se hur det ser ut i sommar.
Inte heller upplevt några problem med fastfrusen laddare.

Snittförbrukning på mina 780 mil: 0.55 (ca 70% motorväg 120kmh+, annars stadskörning/70vägar vid pendlig till torslanda/kungälv från gbg innerstad) Senaste tanken körde jag på 0.42.. Jag laddar i vardagen så ofta jag kan och väljer varuhus/mataffärer/köpcentran där jag vet att det finns laddmöjligheter även om det bara är 220V 16A. Smile Hade jag haft laddare hemma (bor i lägenhet) hade jag nog sänkt förbrukningen med ytterligare 25%.

Jäkligt intressant att se ifall de informerar alla tjänstebilsköpare om att Passaten inte går att köra på el under större delen av vintern i norra sverige... Smile "skiteam edition" hehe.
Perreeeee
Golf 7 Gte Ort: Upplands-Väsby
Mån 15 feb 2016 15:59 Svara med citat
Mycket bra inlägg😃 Kan instämma med det mesta.
Drot
Golf 7 GTE Ort: Boden
Tor 10 mar 2016 20:47 Svara med citat
Hej!

Jag bor i Boden och har kört c:a 900 mil sedan December med min GTE. 4 mil till jobbet och snålkör inte direkt. Under -10 så har jag ingen eldrift.. Bränsleförbrukningen nu under vintern med dubbade 18-tumshjul och bensinvärmare har varit i snitt 0,7 i/mil. Jag är jättenöjd med bilens vinteregenskaper och tror att förbrukningen sett över hela året kommer att vara låg. Jag har smort med låsspray i mekanismen till elkontakten efter tvätt för att den inte ska frysa fast, det funkar.
Carl_
Golf 7 GTE -16 Ort: Stockholm
Tor 31 mar 2016 13:33 Svara med citat
Nu har jag haft min i några veckor och tänkte sammanfatta mina kommentarer.

Jag tillhör väl den perfekta köparen för denna bil. Jag bor i Stockholm med mycket laddmöjligheter, har nära till jobbet där jag laddar, har möjlighet att ladda hemma samt har den som förmånsbil.

Och jag är väldigt nöjd såhär långt. Den är otroligt rolig att köra och har ett bra tryck i gasen vid GTE-läget. Har ju pratats om att den egentliga 0-100-siffran är ner mot 6 blankt ( men man håller käften för att inte profilera bilen bättre än GTI)...

Batteriet är väl lite av en besvikelse när temperaturen är ner mot nollan. Då kommer man inte ens hälften av de utlovade 5 milen, men det förstod man ju. Nu när det är varmare susar man fram långt på el!

Och det är bättre än vad jag trodde att köra på el. Bränsleekonomiskt, javisst, men oj så skönt det är att helt tyst och vibrationsfritt köra fram en sen kväll. För att inte tala om kö, har man förhållanden där man köar mycket och sitter still i bilen, då är el också en otrolig bekvämlighetsfaktor.

CarPlay funkar också klockrent, navigationspaketet behövs knappast om man har en iPhone (kartappen är riktigt bra och anpassas perfekt till skärmen).

En fråga jag dock har - när batteriet är helt tomt och man kör på hybrid, då verkar det som att bensinmotorn laddar batteriet upp till 4 kms räckvidd, därefter slutar den med det. Varför då?