Under fyra månader har vår nya bil rullat på Nordman 195-65 R15 dubbfria vinterhjul och rullandet har skett tyst och mjukt. Idag byttes det till Dunlop 205-55 R16 vilket medförde att bilen fick nya egenskaper. Den blev stötigare och rullningsljudet blev avsevärt högre. Jag känner mig starkt besviken!
Jag märker en del skillnad när jag byter till sommardäck, dels får bilen riktigt trevligt sidogrepp och såklart blir vägljudet högre och bilen stötigare då det är såpass hårdare gummiblandning.
Men att bli besviken på golfens vägljud är lite väl ycker jag, den är riktigt tyst med tanke på vilken klass golf är i.
Däremot har du ju blivit van vid de tysta vinterdäcken.
Provkör en annan ny bil i samma klass med sommardäck så kommer du märka skillnad.
Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
LaszloG Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Fre 01 apr 2016 8:22
Hej!
-> wallani: Du har rätt. Vinterdäcken är mjukare speciellt när temperaturen börjar krypa uppåt så här års. De slits så mycket snabbare på sommaren att det är ekonomiskt oförsvarbart att behålla dem även när det är varmt.
Därför finns det somardäck bla
Och ja, jag hade Dunlop på bilen när jag köpte min Golf men tack och lov så var de utbytesklara. Läs mer om ämnet tex i denna tråd: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=47592
Nu har jag 18 tums sulor med 40 profil och nu dricker och väsnas bilen mycket mer. Men jag märker en kraftig förbättring efter bara några tiotals mil. Jag har inga illusioner. Jag vet att jag kommer inte i närheten av mina tidigare förbrukningssiffror med dessa hjul. Men bra nära. Just nu ligger jag 0,04 l/mil över mina tidigare siffror. Tror inte att jag kan "slå" min 0,28 l/mil tididigare från förra året.
Alla däck måste köras in utan att vara för hård på gasen eller bromsen. Ta även kurvorna ganska varsamt vid början och du kan lugnt pumpa däcken lite hårdare (16"=2,6bar, 17"=2,7bar, 18"=2,8bar).
Med (mina 18tums) sommardäck blev bilen dels mycket snyggare, dels blev väghållningen helt fantastisk. Nu pratar jag inte om någon fartmonster, utan om bara en vanlig diesel, men det känns tryggt.
En sak till när du väljer däck. Leta efter de tystaste om du vill ha mindre oväsen i hytten. Hos de flesta däckfirmor på nätet kan du filtrera även efter buller i sortimentet. Jag har fastnat för GoodYear, men det finns säkert andra likvärdiga också.
Äntligen sommarhjul kan jag säga!
Ha en jättefin dag allihopa!
Mvh Laszlo
Hello
Har inte bytt till sommardäck då nya fälgar från "stövelns" land väntar... Som vinterdäck använder jag en lite ovanligare dimension men den är mkt bra kompromiss tycker jag. Fälgen är VW original 7.5*17 på GTD och har hyfsat låg vikt dessutom (gissar 9.7 till 10 kg). Däcken är 215/50 R17.
Som sommarhjul och som nu kommer bli nya för i år är helt vanliga 225/45 R17 men på lite bredare fälg om 8*17 och fälgen väger strax under 9 kilo. En väldigt bra kompromiss, som tål både stadskörning med potthål och det sämre underlag som finns i stan min och landsväg i god marschfart. Då vägen kröker sig lite så funkar denna kombination också hyfsat bra
En liten kul detalj om bredd på däck/fälgar och då profil är att STCC kör på ca 40-45 profil. Men kolla bredden på hjulen. Liknar F1
(saxat ur Tekniskt regelverk STCC 2013)
7.1 Fälg: Fram 10x18” ET47 med centrummutter. Bak 11x18” ET31.
Fälgar endast enligt TTA reservdelslista.
7.1 Däck: Fram 260/660-18, Bak 280/660-18 (profilen motsvarar ca 40-45)