Forum - Golf 7 (13-19) - Lufttryck 18 tummare

Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Sön 10 apr 2016 21:35 Svara med citat
Hejsan har problem med felnötta däck fram som nöts i mitten 225/40-18
vad har ni andra för lufttryck tacksam för svar.
2.0 tdi sportscombi
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 10 apr 2016 21:45 Svara med citat
Funnis skrev:
Hejsan har problem med felnötta däck fram som nöts i mitten 225/40-18
vad har ni andra för lufttryck tacksam för svar.
2.0 tdi sportscombi

2.8 bar är perfekt, men du kan ha upp till 3.0 bar.

Jag undrar vad du kör med för lufttryck för att de ska bli slitna i mitten, låter väldigt märkligt.
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna
Mån 11 apr 2016 7:36 Svara med citat
Man kan väl säga så här. För högt tryck = onormalt slitage i mitten. Lågt tryck = onormalt slitage på däckens "skuldror".
Det finns en tråd längre bak i forumet ang tips på rätt däcktryck.😉
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Mån 11 apr 2016 8:38 Svara med citat
Jag kör också 2,8 i mina 225/40-18 och det verkar vara perfekt för mig.

Förr i tiden så sa man alltid att däck slits på ytterkanterna om trycket är för lågt och på mitten om trycket är för högt. Men moderna däck tål höga lufttryck mycket bra så det ska till ett rejält tryck för att ett modernt däck ska bli snedslitet av för högt tryck, ett så högt tryck att bilen ändå är för stötig för att åka runt med.

Däremot så hittar jag flera kommentarer som säger att däck även kan bli slitna på mitten av för lågt tryck. Någon på nätet har skrivit "Varför bredare däck med låg profil slits i mitten när man kör med för lågt tryck är för att de blir varma i mitten. Pga den låga profilen är däcken väldigt starka ute i kanterna och sladdriga i mitten. Därför behövs högre tryck för att trycka ut däcket mitt på annars blir gummit för varmt i mitten av däcket och de äts upp."
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Mån 11 apr 2016 8:49 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag kör också 2,8 i mina 225/40-18 och det verkar vara perfekt för mig.

Förr i tiden så sa man alltid att däck slits på ytterkanterna om trycket är för lågt och på mitten om trycket är för högt. Men moderna däck tål höga lufttryck mycket bra så det ska till ett rejält tryck för att ett modernt däck ska bli snedslitet av för högt tryck, ett så högt tryck att bilen ändå är för stötig för att åka runt med.

Däremot så hittar jag flera kommentarer som säger att däck även kan bli slitna på mitten av för lågt tryck. Någon på nätet har skrivit "Varför bredare däck med låg profil slits i mitten när man kör med för lågt tryck är för att de blir varma i mitten. Pga den låga profilen är däcken väldigt starka ute i kanterna och sladdriga i mitten. Därför behövs högre tryck för att trycka ut däcket mitt på annars blir gummit för varmt i mitten av däcket och de äts upp."

Jag håller med här, moderna däck med hårda sidor slits I mitten om man kör med för lågt däcktryck.
Som sagt, 2.8 bar för 225/40-18 är helt okej! Regular Smiley
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 11 apr 2016 9:26 Svara med citat
På standardbilar kör jag med minst 2.1-2.2 bar då flera däcknasare för mig förkunnat att för lågt tryck ger slitage i mitten
då dom brukar trycka i ca 2.5 bar Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Mån 11 apr 2016 16:05 Svara med citat
Har kört med 2.8 bar verkar vara för lite då. Sad