Forum - Golf 4 (98-04) - Hej, ny här .. har en golf 2.0 -00 som verkar helt sopslut

backslick
Golf 4 2.0 -00 Ort: Gävle
Lör 22 sep 2012 17:10 Svara med citat
Behöver hjälp..

Har som sagt en golf mk4 2.0 -00 som inte mår så bra..
Den gick bara på 3 cylindrar, bluddrade och luktade bränd katt för några dagar sen och nu har jag bytt tändspole och tändstift och även oljefilter och olja. nu går den lite bättre. men den ryker väldigt mycket och det blir en svart sotfläck nedanför avgasröret när jag varvar bilen..
Bilen luktar fortfarande helvete och ryker.

Nån som har haft nåt liknande?

Har topplockspackingen gått kanske? eller är det katalysatorn tro?
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå
Lör 22 sep 2012 22:40 Svara med citat
Kolla felkoder. Gör ett komptest. En trasig katt borde inte kunna ge så kraftiga symptom
slajm
Golf 4 2.0 -00 Ort: Stockholm
Sön 23 sep 2012 8:48 Svara med citat
Kolla och lyssna efter hål i hela avgassystemet.
oliven
Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås
Sön 23 sep 2012 11:25 Svara med citat
Låter som om den får mkt soppa, om den ryker svart vill säga. Kolla felkoder som lars skriver. Kan vara en lambdasond som gett sig som gör att den fetar på med soppa.

Bil: VW Golf 1,6 16v Variant -01
www.conrit.se Fräsning och svarvning
www.facebook.com/conrit
backslick
Golf 4 2.0 -00 Ort: Gävle
Sön 23 sep 2012 16:04 Svara med citat
Tack så mycket för tipsen!

Har varit lite konfunderad om jag ens vågar köra bilen, eller om den slits mer när jag kör?..

Men ska till en verkstad i veckan här så får dom felsöka.

hoppas dom kommer fram till nåt och att det inte är nåt allvarligt och att det inte är nåt plånboksbegravande :S
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå
Sön 23 sep 2012 16:48 Svara med citat
Tycker nästan det låter som motor ras. Topp packning ger vit rök. Hål i avgassystem ger dåliga avgasvärden men ingen svart rök.
Den ska skicka in otroliga mängder bensin innan den rent bluddrar och ger kraftig sot rök.

Men visst kan nån trasig givare ställa till det rejält. Om den bara gått på tre burkar och du kört med bilen är nog nästan säkert katten förstörd.
bvg67
Golf 4 2.0 Variant-99 Ort: Göteborg
Ons 30 mar 2016 19:16 Svara med citat
Fick du ordning på detta problem med svart rök på tomgång?
aaltOne_x23
Golf 6 GTI- 13 Ort: Stockholm
Sön 17 apr 2016 10:33 Svara med citat
backslick skrev:
Behöver hjälp..Har som sagt en golf mk4 2.0 -00 som inte mår så bra..Den gick bara på 3 cylindrar, bluddrade och luktade bränd katt för några dagar sen och nu har jag bytt tändspole och tändstift och även oljefilter och olja. nu går den lite bättre. men den ryker väldigt mycket och det blir en svart sotfläck nedanför avgasröret när jag varvar bilen.. Bilen luktar fortfarande helvete och ryker.Har topplockspackingen gått kanske? eller är det katalysatorn tro?

Nån som har haft nåt liknande?
Hur gick det tillslut? Har nämligen samma problem Brick wall Brick wall

Citat:
Kolla felkoder. Gör ett komptest. En trasig katt borde inte kunna ge så kraftiga symptom

Citat:
Tycker nästan det låter som motor ras. Topp packning ger vit rök. Hål i avgassystem ger dåliga avgasvärden men ingen svart rök. Den ska skicka in faktura otroliga mängder bensin innan den rent bluddrar och ger kraftig sot rök.
Men visst kan nån trasig givare ställa till det rejält. Om den bara gått på tre burkar och du kört med bilen är nog nästan säkert katten förstörd.

Tack för tipsen ska djupdyka i det lite mer!