backslick
Golf 4 2.0 -00 Ort: Gävle |
| Lör 22 sep 2012 17:10 |
|
Behöver hjälp..
Har som sagt en golf mk4 2.0 -00 som inte mår så bra..
Den gick bara på 3 cylindrar, bluddrade och luktade bränd katt för några dagar sen och nu har jag bytt tändspole och tändstift och även oljefilter och olja. nu går den lite bättre. men den ryker väldigt mycket och det blir en svart sotfläck nedanför avgasröret när jag varvar bilen..
Bilen luktar fortfarande helvete och ryker.
Nån som har haft nåt liknande?
Har topplockspackingen gått kanske? eller är det katalysatorn tro?
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Lör 22 sep 2012 22:40 |
|
| Kolla felkoder. Gör ett komptest. En trasig katt borde inte kunna ge så kraftiga symptom
|
|
slajm
Golf 4 2.0 -00 Ort: Stockholm |
| Sön 23 sep 2012 8:48 |
|
| Kolla och lyssna efter hål i hela avgassystemet.
|
|
oliven
Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås |
| Sön 23 sep 2012 11:25 |
|
| Låter som om den får mkt soppa, om den ryker svart vill säga. Kolla felkoder som lars skriver. Kan vara en lambdasond som gett sig som gör att den fetar på med soppa.
|
|
backslick
Golf 4 2.0 -00 Ort: Gävle |
| Sön 23 sep 2012 16:04 |
|
Tack så mycket för tipsen!
Har varit lite konfunderad om jag ens vågar köra bilen, eller om den slits mer när jag kör?..
Men ska till en verkstad i veckan här så får dom felsöka.
hoppas dom kommer fram till nåt och att det inte är nåt allvarligt och att det inte är nåt plånboksbegravande :S
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Sön 23 sep 2012 16:48 |
|
Tycker nästan det låter som motor ras. Topp packning ger vit rök. Hål i avgassystem ger dåliga avgasvärden men ingen svart rök.
Den ska skicka in otroliga mängder bensin innan den rent bluddrar och ger kraftig sot rök.
Men visst kan nån trasig givare ställa till det rejält. Om den bara gått på tre burkar och du kört med bilen är nog nästan säkert katten förstörd.
|
|
bvg67
Golf 4 2.0 Variant-99 Ort: Göteborg |
| Ons 30 mar 2016 19:16 |
|
| Fick du ordning på detta problem med svart rök på tomgång?
|
|
aaltOne_x23
Golf 6 GTI- 13 Ort: Stockholm |
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|