Forum - Golf 7 (13-19) - Badkars-klunk från bakvagnen.

spekulanten
Golf 7 1.2 Ort: Vänersborg
Mån 11 apr 2016 17:40 Svara med citat
Min nya, trevliga Golf klunkar och dunkar när jag bromsat till stillastående, kraftigast efter backning och mer märkbart vid fylld tank. Aldrig upplevt detta i någon annan bil. En känd Golf feature?
Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum
Ons 13 apr 2016 12:30 Svara med citat
Detta känner jag igen från några av mina tidigare bilar, då har det varit bromsbeläggen som rör sig lite i bromsoken när man bromsar första gången i motsatt riktning. Men i min Golf kan jag ibland höra ett svagt klonk ifrån bensintanken när det är mycket soppa i. Ett annat problem som gav mig huvudbry var ett svagt klonkande bakifrån när jag körde över små ojämnheter. Det visade sig vara varningstriangeln som glappade lite i hållaren på insidan av bakluckan. Detta åtgärdades med ett par skumgummibitar.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 13 apr 2016 15:01 Svara med citat
Idag är ju bilarna så tysta så man hör minsta oljud.
Ibland undrar man om det var bättre med gamla oisolerade bilar.

Fast inte på långresor så klart.

Inte aktiv längre.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Ons 13 apr 2016 21:57 Svara med citat
Smurfen skrev:
Idag är ju bilarna så tysta så man hör minsta oljud.
Ibland undrar man om det var bättre med gamla oisolerade bilar.

Fast inte på långresor så klart.

Lär ju inte gälla Golf 7, det är det enda jag är missnöjd med, den låter ju otroligt mkt, dom kunde ju försökt dämpa ljudet lite från bakhjulen.
Bilisten
Tor 14 apr 2016 10:45 Svara med citat
Jag upplever inte vår Golf 1,2 TSI som högljudd. Vägljuden från bakhjulen hörs ju tydligare om inte hatthyllan är i där bak.
En grej som är lite störigt är ett rått motorljud som hörs den korta stund man slirar igång på kopplingen från helt stillastående. Det blir någon skum resonans i karossen som försvinner så fort man släppt upp kopplingen helt.
På tomgång hörs motorn nästan inta alls, man är tvungen att titta på varvräknaren om den överhuvud taget är igång... Smile
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tor 14 apr 2016 12:05 Svara med citat
Bilisten skrev:
Jag upplever inte vår Golf 1,2 TSI som högljudd. Vägljuden från bakhjulen hörs ju tydligare om inte hatthyllan är i där bak.
En grej som är lite störigt är ett rått motorljud som hörs den korta stund man slirar igång på kopplingen från helt stillastående. Det blir någon skum resonans i karossen som försvinner så fort man släppt upp kopplingen helt.
På tomgång hörs motorn nästan inta alls, man är tvungen att titta på varvräknaren om den överhuvud taget är igång... Smile

Motorljudet du upplever som högt kan bero på att du ju har en klen motor, upplever inte det i 1,4 lit. Motorn.
Bilisten
Fre 15 apr 2016 12:20 Svara med citat
Nja, då borde ju samma typ av resonansljud höras om man ger hård gas och frestar motorn vid låga varv.
Det ljud jag menar hörs bara den korta tid man slirar på kopplingen från stillastående, även om jag smyger iväg med lätt gas.
Det hörs aldrig när jag kör och använder kopplingen mellan växlingarna.
Dessutom tycker jag att kopplingen tar väldigt högt upp. Allt händer vid de sista två centimeterna innan den är fullt uppe.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Fre 15 apr 2016 13:32 Svara med citat
Bilisten skrev:
Nja, då borde ju samma typ av resonansljud höras om man ger hård gas och frestar motorn vid låga varv.
Det ljud jag menar hörs bara den korta tid man slirar på kopplingen från stillastående, även om jag smyger iväg med lätt gas.
Det hörs aldrig när jag kör och använder kopplingen mellan växlingarna.
Dessutom tycker jag att kopplingen tar väldigt högt upp. Allt händer vid de sista två centimeterna innan den är fullt uppe.

Tycker att du ska ta kontakt med återförsäljaren, du har ju 1+1 års garanti = 2 års garanti.
Hoppas att du får ordning på bilen, det är såna småsaker som gör en irriterad.