Forum - Golf 7 (13-19) - Problem med nya dsg7-lådor?

Tdidsg
Ingen VW Ort: Danmark
Fre 22 apr 2016 0:11 Svara med citat
Har det även uppstått problem med dsg7-lådan på modellår 2013 och senare?
Samt är felet lika vanligt med TDI som med de andra motorerna?

Står i valet att köpa en tdi 1.6 2013 med dsg7-låda.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 22 apr 2016 9:18 Svara med citat
Tdidsg skrev:

.
Inga generella fel hittills. Åtgärderna mot tidigare problem verkar ha träffat rätt.

Skulle själv aldrig beställa utan DSG. Thumbs up
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Fre 22 apr 2016 10:15 Svara med citat
Tdidsg skrev:

Här verkar vara en som haft problem med sin DSG7: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48096&highlight=dsg

Jag har själv ägt Golf 7 med både DSG7 och DSG6, tycker det är stor skillnad mellan dessa lådor. DSG6 känns mer distinkt i sina växlingar och stabilare. DSG7 har mer gummibandskänsla över sig med mer slirande på koppling, är ju inget fel men mer en egenskap som inte jag uppskattar i alla fall. Sedan lägger den i mitt tycke, i 2:an alldeles för tidigt i D-läget.
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Fre 22 apr 2016 16:32 Svara med citat
Tdidsg skrev:

Hej,

Här en annan Svensk som bor i Danmark.

Jag har en DSG7 låda som kört 55.000km. Jag älskar den och har inga som helst problem med hur den fungerar. Bilen kör som smör och att den byter till 2:an tidigt tycker jag är bra. Mjukt och tyst. Precis vid 70 åker 6:an i och vid 80 kommer 7:an i och det ända sättet att veta det är att man ser det på displayen. Det märks inte. Om man vill växla själv, gör man bara det i manuellt läge...
Jag har bott i Miami Beach i 6 år och alltid haft automatlådor där. (svårt att få något annat) men denna låda är den bästa jag haft.
Min är en bensin 1.4 TSI så jag kan inte säga hur lådan fungerar med TDI meeen varför skulle det vara annorlunda...

Gilberto
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Fre 22 apr 2016 19:01 Svara med citat
Har för mig att växellådan förbättrades någon gång under 2013. Kan någon bekräfta?
Jag skulle nog inte köpa en som var äldre än så iaf. Speciellt inte någon som dragit på sig en del mil. Jag har haft en 1.2 TSI med DSG7 årsmodell 2014. Körde den 3200 mil utan några som helst besvär. Snarare så att jag undrar vissa omständigheter gillade den bättre än DSG6.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Fre 22 apr 2016 19:54 Svara med citat
Den DSG låda som har haft mest problem är DQ200, vilket är en 7 stegad växellåda med torrlameller. Men för att röra till det så finns det andra kraftigare DSG lådor med våtlameller som också är 7 stegade och dessa har inte alls drabbats av lika mycket problem. Antagligen för att de just är kraftigare. Här förklaras skillnaderna lite snabbt. http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html

Jag vet att de gjorde en global återkallelse på DQ200 lådan 2013. Man upptäckte att en stor del av problemet med den lådan kunde härledas till kemiska reaktioner i växellådsoljan, framförallt i varma och fuktiga klimat som i Asien. Det åtgärdades med att byta från syntetisk till mineralolja och uppdatering av något styrdon i alla bilar över hela världen.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Fre 22 apr 2016 20:03 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Den DSG låda som har haft mest problem är DQ200, vilket är en 7 stegad växellåda med torrlameller. Men för att röra till det så finns det andra kraftigare DSG lådor med våtlameller som också är 7 stegade och dessa har inte alls drabbats av lika mycket problem. Antagligen för att de just är kraftigare. Här förklaras skillnaderna lite snabbt. http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html

Jag vet att de gjorde en global återkallelse på DQ200 lådan 2013. Man upptäckte att en stor del av problemet med den lådan kunde härledas till kemiska reaktioner i växellådsoljan, framförallt i varma och fuktiga klimat som i Asien. Det åtgärdades med att byta från syntetisk till mineralolja och uppdatering av något styrdon i alla bilar över hela världen.

Egentligen är det inte så rörigt som det låter. Torrlamell på mindre motorer och våtlamell till större
fiddejoh
Golf 7 SC 1.4 GT DSG7 Ort: Kungsbacka
Ons 04 maj 2016 13:30 Svara med citat
Jag hade problem med min DSG7-låda på min Golfkombi (bensinare, TSI 140) modellår 2015:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=49652&highlight=