muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm |
| Tor 07 maj 2015 16:07 |
|
Hej!
Har en GTI av årsmodell 14 som är 1 år gammal. Idag fick jag meddelandet att bilen ville bli inbokad på en inspektion inom 30 dagar.. så jag ringde VW som berättade att det är en okulärbesiktning av bilen, där dom går igenom så alla lampor, motor och växellåda, olja mm för att se om något behöver åtgärdas. kortfattat hissar dom upp bilen och KOLLAR om allt verkar vara ok.
För detta vill VW ha 1750 + 550 kr för riktning av strålkastare(frivilligt)... Jag har 1 år kvar på min nybilsgaranti vilket täcker eventuella saker som kan gå sönder under denna tid.
Nu vill dom alltså att jag ska betala 1750 för att kolla att allt är ok på bilen som jag fortfarande ha nybilsgaranti på!
I min värld så verkar det heeelt sjuk ju, är det någon annan här som fått meddelandet och behövt åka in med bilen?
Jag ringde och kollade med VGS (volkswagen group sverige) men dom hade aldrig varit med om detta tidigare eller så är det ingen som har reagerat på det som jag gjorde... vilket i sig verkar orimligt.
Dom skulle återkomma till mig imorgon!
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Tor 07 maj 2015 17:22 |
|
| Det meddelandet hade jag strukit med en gång om jag skall betala för det. Det skall ju göras servise snart sen har du ju nybilsgaranti kvar. Det får inte kosta onödigt mycket att ha en ny bil med få mil.
|
|
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås |
| Fre 08 maj 2015 15:22 |
|
| muhaa skrev: | Hej!
Har en GTI av årsmodell 14 som är 1 år gammal. Idag fick jag meddelandet att bilen ville bli inbokad på en inspektion inom 30 dagar.. så jag ringde VW som berättade att det är en okulärbesiktning av bilen, där dom går igenom så alla lampor, motor och växellåda, olja mm för att se om något behöver åtgärdas. kortfattat hissar dom upp bilen och KOLLAR om allt verkar vara ok.
För detta vill VW ha 1750 + 550 kr för riktning av strålkastare(frivilligt)... Jag har 1 år kvar på min nybilsgaranti vilket täcker eventuella saker som kan gå sönder under denna tid.
Nu vill dom alltså att jag ska betala 1750 för att kolla att allt är ok på bilen som jag fortfarande ha nybilsgaranti på!
I min värld så verkar det heeelt sjuk ju, är det någon annan här som fått meddelandet och behövt åka in med bilen?
Jag ringde och kollade med VGS (volkswagen group sverige) men dom hade aldrig varit med om detta tidigare eller så är det ingen som har reagerat på det som jag gjorde... vilket i sig verkar orimligt.
Dom skulle återkomma till mig imorgon! |
Haha! Denna har jag aldrig hört talas om. Jag har förvisso inte en GTI men en 2014 iaf och jag har aldrig fått det meddelandet. Man börjar ju misstänka att du fått inställningar på mjukvaran för någon annan marknad än Sverige eller något i den stilen. Kan ju säga att du borde ifrågasätta detta ordentligt iaf!
|
|
muhaa
| Fre 08 maj 2015 15:44 |
|
Jag väntar fortfarande på att bli kontaktad av VGS om detta... men det sjuka är ju att dom vill att jag ska betala för att dom ska få gå igenom och säkerhetsställa att allt på bilen är som det ska och detta på en typ ny bil med nybilsgaranti...
|
|
muhaa
| Tis 12 maj 2015 10:12 |
|
Nu fick jag återkoppling från VGS som skrev nedanstående :
Värt att notera är när jag köpte bilen i slutet av nov förra året var den nyservad där olja, filter mm blev bytta...
"Vi har nu varit i kontakt med Din Bil Smista och det är ett nytt servicekoncept f o m 2014 års bilmodeller där bilen själv känner av när det behövs en inspektionsservice av någon komponent på bilen. Vi rekommenderar att du även ber verkstaden kontrollera serviceinställningen på din bil när den ska in den 1/6. Önskar du mer ingående information gällande detta hänvisar vi till våra auktoriserade VW-verkstäder där vår tekniska support finns. Vänligen notera att service ej ingår i nybilsgaranti."
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Tis 12 maj 2015 12:25 |
|
Det ser ut som att oljebyte och inspektion lätt hamnar i otakt: http://www.volkswagen.de/de/servicezubehoer/VolkswagenService/pflege_u nd_wartung/die_service_intervalle1.html
(på engelska)
Då försvinner ju vitsen med flexibelt serviceintervall om man ändå måste lämna in bilen varje år...
Vår bil är en 2013 så då kanske den inte ska "inspekteras", har inte märkt något av det än på 1½ år. I så fall får det bli fast intervall så slipper jag själv byta olja i halvtid som jag gjort hitintills. Eller så skiter man helt och hållet i att lämna in den och gör allt själv, men mobilitetsgarantin är ju fin fast det får man ju genom bensinbolaget för en relativt billig peng. Nybilsgarantin har gått ut och lägga ut en massa extra under flera år för att näste ägare ev. ska betala lite mer känns inte motiverat. Hmm, funderingar, funderingar...
|
|
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås |
| Tis 12 maj 2015 15:02 |
|
| tur-ture skrev: | Det ser ut som att oljebyte och inspektion lätt hamnar i otakt: http://www.volkswagen.de/de/servicezubehoer/VolkswagenService/pflege_u nd_wartung/die_service_intervalle1.html
(på engelska)
Då försvinner ju vitsen med flexibelt serviceintervall om man ändå måste lämna in bilen varje år...
Vår bil är en 2013 så då kanske den inte ska "inspekteras", har inte märkt något av det än på 1½ år. I så fall får det bli fast intervall så slipper jag själv byta olja i halvtid som jag gjort hitintills. Eller så skiter man helt och hållet i att lämna in den och gör allt själv, men mobilitetsgarantin är ju fin fast det får man ju genom bensinbolaget för en relativt billig peng. Nybilsgarantin har gått ut och lägga ut en massa extra under flera år för att näste ägare ev. ska betala lite mer känns inte motiverat. Hmm, funderingar, funderingar...
 |
Min är uttagen i Aug 2013, men 2014 års modell. Jag har valt att göra "mellan-service" det vill säga oljebyte på verkstad och dom nollställde då datorn, dvs. så att bilen vet att mellan-service är gjord. Så nu ligger ju två olika intervaller i datorn, ett för mellanservice och ett för större service. Detta innebär ju verkstadsbesök 1 gång om året, men det har jag valt medvetet då jag kör många korta sträckor. Men problemet som är i denna tråden är väl bara någon form av inspektion? Eller är det service som det egentligen handlar om?
Flexibla intervaller är ju just flexibla. Det är klart att det kan bli lite kortare än 2 år/3000 mil eller lite längre. Beroende på hur bilen brukas. Har man dessutom nollat intervallet för oljebyte efter 1 år så ligger den ju också med 2 år intervaller, men med 1 års förskjutning. Så ja, då kommer man ju få information om service ca 1 gång om året.
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Tis 12 maj 2015 16:32 |
|
| Vi har modell 14 och 15 på våra hyrbilar. Bensin el diesel spelar ingen roll. Det som ligger i systemet är en inspektion och oljebytes service. ALLTID när våra bilar servas görs båda två samtidigt. Och det ska göras enligt våran auktoriserade verkstad. Då blir det sällan problem. Känns som dom missat nollställa ( vilket är vanligt ) inspektions indikeringen vid senaste servicen. Gjordes den på auktoriserad verkstad, åk tillbaka och slå näven i bordet.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tis 12 maj 2015 19:47 |
|
| Patrick44 skrev: | | Vi har modell 14 och 15 på våra hyrbilar. Bensin el diesel spelar ingen roll. Det som ligger i systemet är en inspektion och oljebytes service. ALLTID när våra bilar servas görs båda två samtidigt. Och det ska göras enligt våran auktoriserade verkstad. Då blir det sällan problem. Känns som dom missat nollställa ( vilket är vanligt ) inspektions indikeringen vid senaste servicen. Gjordes den på auktoriserad verkstad, åk tillbaka och slå näven i bordet. |
Låter vettigt. Så bör det vara. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Tis 12 maj 2015 20:38 |
|
| Kan garantera att aktuell service skiljer från bil till bil beroende på rad olika faktorer, konceptet inte spec svårt förstå sig på. du har i dag mellanservice-oljebytaservice fast/flexibel, intervall fast/flexibel, variera 1500 mil 2 år, 3000 mil 2 år eller 1500 mil 1 år osv, kan med säkerhet säga att 98% av bilarna stämmer aktuell data och utförs på korrekt sätt på besök hos auk verkstad. finns rad olika kodningar för just er bil, oftast faller en inspektion ihop med oljebyte eller ren oljebytaservice 1500 mil och tillägg inspektion 3000 mil. vilket fall rek sköt era intervaller och kallelse utan överstigande tid/mil av anledning nybilsgaranti ! aktuell verkstad har med säkerhet koll på er bil och aktuell kodning för serviceintervall men be gärna om kontroll så det står rätt.
|
|
muhaa
| Ons 13 maj 2015 14:20 |
|
Hej och tack för att ni valt att dela med er av era erfarenheter!
Det ser inte bättre ut än att jag måste lämna in bilen och pynta de 1750 som dom vill ha...
|
|
TYR
Golf 7 Sportskombi Ort: Malmö |
| Tis 19 apr 2016 12:29 |
|
Det fick jag med för tio dagar sedan, idag när jag lämnade in den så frågade jag vad är detta för något. Mindre service säger dem, hmmm tänker man då, jag frågade vad detta kalas kommer kosta, dem säger 6636 kr, höll på att trilla av stolen, frågade, vad gör ni med bilen, dem säger vi skall byta olja o filter sen byter vi alla tändstiften med.
Jag tänker det är material för va 500 kr, vad är dem andra 6000kr för. jag skall byta till en annan verkstad för DIN BIL lämnar jag inte den mer.
Vad är nybilsgaranti när det är en massa påhitt som dem kommer med hela tiden, man känner sig lurad igen.
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 19 apr 2016 13:13 |
|
| TYR skrev: | Det fick jag med för tio dagar sedan, idag när jag lämnade in den så frågade jag vad är detta för något. Mindre service säger dem, hmmm tänker man då, jag frågade vad detta kalas kommer kosta, dem säger 6636 kr, höll på att trilla av stolen, frågade, vad gör ni med bilen, dem säger vi skall byta olja o filter sen byter vi alla tändstiften med.
Jag tänker det är material för va 500 kr, vad är dem andra 6000kr för. jag skall byta till en annan verkstad för DIN BIL lämnar jag inte den mer.
Vad är nybilsgaranti när det är en massa påhitt som dem kommer med hela tiden, man känner sig lurad igen.  | Hur långt har du kört med bilen?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tis 19 apr 2016 13:42 |
|
Min första Oljebytesservice (olja och filter) gjorde jag vid 1150 mil och kostade 2709 kr
Min andra service, Inspektion med Oljebytesservice (inspektion, olja, filter och luftfilter) gjorde jag vid 2570 mil och kostade 4085 kr.
Men min nästa service nu i vinter kommer bli dyr. Bilen kommer då ha gått ungefär 4500 mil och kommer kosta över 12 tusen enligt ett kostnadsförslag som jag fått. Nämligen Inspektion med Oljebytesservice 2873 kr, Utökad Inspektion 612 kr, Oljebyte DSG 3183 kr, Oljebyte framdiff. 743 kr, Bromsvätska 523 kr, Smörja Panoramatak 530 kr och Tändstift för 1679 kr. Summa 12 682 kronor.
Men jag är ju förberedd på den kostnaden så den kommer inte komma som en överraskning. Jag kan också dela upp servicen till två olika tillfällen om jag vill eftersom vissa punkter ska göras i November 2106 och andra först i Mars 2107.
|
|
TYR
Golf 7 Sportskombi Ort: Malmö |
| Tis 19 apr 2016 13:58 |
|
| Den har gått 4800 mil
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Tis 19 apr 2016 14:49 |
|
| Blåbäret skrev: | | Men min nästa service nu i vinter kommer bli dyr. Bilen kommer då ha gått ungefär 4500 mil och kommer kosta över 12 tusen enligt ett kostnadsförslag som jag fått. Nämligen Inspektion med Oljebytesservice 2873 kr, Utökad Inspektion 612 kr, Oljebyte DSG 3183 kr, Oljebyte framdiff. 743 kr, Bromsvätska 523 kr, Smörja Panoramatak 530 kr och Tändstift för 1679 kr. Summa 12 682 kronor. |
Dags att byta batteri i din miniräknare...
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tis 19 apr 2016 15:00 |
|
| tur-ture skrev: | | Dags att byta batteri i din miniräknare... |
Momsen tillkommer ser jag. 10145,26 plus moms blir 12681,58 kr.
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 19 apr 2016 17:59 |
|
| TYR skrev: | | Den har gått 4800 mil | Tändstiften brukar vara svindyra och oljan är inte heller billig till dagens bilar. Trots allt så vill man gärna hålla sig till märkesfirman.
|
|
MikeGti
Golf 4 Gti 1.8t 03:a Ort: Västerås |
| Tis 19 apr 2016 20:17 |
|
| muhaa skrev: | Nu fick jag återkoppling från VGS som skrev nedanstående :
Värt att notera är när jag köpte bilen i slutet av nov förra året var den nyservad där olja, filter mm blev bytta...
"Vi har nu varit i kontakt med Din Bil Smista och det är ett nytt servicekoncept f o m 2014 års bilmodeller där bilen själv känner av när det behövs en inspektionsservice av någon komponent på bilen. Vi rekommenderar att du även ber verkstaden kontrollera serviceinställningen på din bil när den ska in den 1/6. Önskar du mer ingående information gällande detta hänvisar vi till våra auktoriserade VW-verkstäder där vår tekniska support finns. Vänligen notera att service ej ingår i nybilsgaranti." |
Jag hade bokat den planerade servicen 1/6 i den skall inspektion av bilen ingå och då kan dom nolla av allt så det ligger i synk! Finns ingen anledning att gå igenom bilen 1 månad innan den ska in på grund service
Mike En gång golf alltid golf har ägt 45st
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 19 apr 2016 21:22 |
|
| MikeGti skrev: | Jag hade bokat den planerade servicen 1/6 i den skall inspektion av bilen ingå och då kan dom nolla av allt så det ligger i synk! Finns ingen anledning att gå igenom bilen 1 månad innan den ska in på grund service
Mike |
Mike
|
|
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås |
| Tis 19 apr 2016 21:58 |
|
| Hahaha så går det när man inte läser ordentligt
|
|