Noymann
Golf 7 TSI GT Ort: Uppsala |
| Fre 15 apr 2016 10:11 |
|
Hej. Har lyckats få in en tändare bakom lådan under framstolen, så nu går den inte att stänga eftersom tändaren tar imot. Jag kan få in handen och känna tändaren, men för att få ut den måste jag böja fingrarna åt fel håll, och det kan jag inte...
Vet någon hur man får ut lådan / var spärren sitter, det borde ju finnas ett sätt som gör att man slipper montera ur stolen, hoppas jag.
|
|
Morina
Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås |
| Tis 19 apr 2016 15:32 |
|
| Jag vill också veta hur man får loss den har samma problem någon? hittar ingen spärr eller liknande
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
|
Noymann
| Ons 20 apr 2016 10:44 |
|
Hej igen, har googlat lite själv också, och hittat en sida som jag tror kan vara till hjälp,
där man efter att ha registrerat sig kan få access till hela härligheten och har möjlighet att skriva ut:
https://erwin.volkswagen.de/erwin/performSearchArticle.do
från 7€ för en timma, 30€ för ett dygn
Ska prova, jag återkommer
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Ons 20 apr 2016 13:28 |
|
| Man kan ju kanske åka in till en vwhandlare och fråga. Dom borde ju veta hur man gör.
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Ons 20 apr 2016 16:27 |
|
A: det finns ett litet hål på undersidan av plastboxen som förvaringslådan sitter i där man kanske kan pilla ut en tändare.
B: i det övre hålet (enl. bilden) på varje sida sitter en plastflärp som ser ut att hålla förvaringslådan på plats i plastboxen. Använd platt mejsel för att bända flärparna när lådan dras ut helt.
Detta gäller passagerarsidans stol, på förarsidan har vi ingen låda.
|
|
Noymann
| Ons 20 apr 2016 20:20 |
|
Smurfen: En genial idé faktiskt! Du är inte så dum som jag ser ut
TurTure: Tack för din bild! Har tittat in i hålen, där sitter något randigt som kommer ut när jag kikar in där,
antar att det är de som ska böjas åt något håll, horisontellt ut från lådan kanske?
Har du gjort det själv och lyckats?
|
|
tur-ture
| Ons 20 apr 2016 21:25 |
|
Jag har inte haft anledning att ta loss lådan
Lys med en ficklampa så ser du nog hur det funkar. Spärrklacken måste gå fri.
|
|
Noymann
| Ons 20 apr 2016 22:41 |
|
Har under tiden varit inne på https://erwin.volkswagen.de/erwin/performSearchArticle.do ,
pröjsat €7 för en timme, och haft gott om tid att leta upp och ladda hem samtliga PDFer som rör min bil.
Typiskt att instruktionen för just lådan bara visar hur man demonterar den, inte hur man får ut draglådan ur ytterhöljet...
Ska prova med tur-tures spärrklackar imorgon, om solen skiner. If you can't reach the bush you have to walk
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Tor 21 apr 2016 11:18 |
|
Jag har beställt manualen från www.factory-manuals.com och väntar på att få en länk. (det tar 12-24 timmar, säger dom eftersom de leverar en specifik manual till min VIN kod). När den kommer (länken) ska jag se efter och om det löser ditt problem, postar jag det här...
Gilberto.
|
|
Noymann
| Tor 21 apr 2016 11:26 |
|
Tack Gilberto, ska bli intressant att se om det är samma manual som jag laddade hem. If you can't reach the bush you have to walk
|
|
Gilberto
| Tor 21 apr 2016 11:34 |
|
| Noymann skrev: | | Tack Gilberto, ska bli intressant att se om det är samma manual som jag laddade hem. |
Hej,
Hur länge skulle du vänta på att få länken? Jag har väntat i 20 timmar nu? Beställde du den hos factory-manuals?
|
|
Noymann
| Tor 21 apr 2016 11:40 |
|
Nej Gilberto, jag hämtade hos https://erwin.volkswagen.de
det tog ingen tid alls, den blev tillgänglig direkt
Hade registrerat mig dagen innan.
Kostade €7 + VAT = €8,75 via mastercard If you can't reach the bush you have to walk
|
|
Gilberto
| Tor 21 apr 2016 11:44 |
|
| Noymann skrev: | Nej Gilberto, jag hämtade hos https://erwin.volkswagen.de
det tog ingen tid alls, den blev tillgänglig direkt
Hade registrerat mig dagen innan.
Kostade €7 + VAT = €8,75 via mastercard |
Hej Noymann,
Det kan jag se nu. Skulle bara ha läst ditt tidigare inlägg noggrannare...
Tack för upplysningen. Jag får vänta några timmar mer och se. Skulle läsningen på lådan visas, hör jag av mig här.
Ha det bra,
Gilberto
|
|
Noymann
| Tor 21 apr 2016 11:45 |
|
Gilberto, kollade på factory-manuals, det ser ganska snarlikt ut på de bilder jag kan se av manualen...
Kan det vara så att dom tar bra betalt för att ladda ner den åt dig från samma ställe? If you can't reach the bush you have to walk
|
|
Gilberto
| Tor 21 apr 2016 11:48 |
|
| Noymann skrev: | Gilberto, kollade på factory-manuals, det ser ganska snarlikt ut på de bilder jag kan se av manualen...
Kan det vara så att dom tar bra betalt för att ladda ner den åt dig från samma ställe? |
Ha!... Den tanken har slagit mig med... Jag har faktiskt Erwins databas på min dator. Skillnaden är att factory-manuals skapar en manual baserad på mitt VIN nummer... om det är fler/andra informationer får tiden visa. Jag ska nog berätta om jag betalat för mycket eller har en dubbel uppsats av manualen.
Gilberto
|
|
Noymann
|
Gilberto
| Tor 21 apr 2016 22:10 |
|
Hej Noymann,
Grattis! Vad bra! Jag håller på att ladda ned min manual nu (360MB PDF fil!) men nu behöver du inte min hjälp. Tack för bilderna. Det kan säkert hjälpa någon i framtiden. Tänk vad bra det är med gröna tandborstar...
Gilberto “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Blåbäret
| Fre 22 apr 2016 8:49 |
|
Har du hunnit titta på filen ännu?
Det kliar lite i köpfingret för min del så jag undrar om handboken verkar vara ett bra köp.
|
|
Gilberto
|
Blåbäret
| Fre 22 apr 2016 17:52 |
|
Låter kanon.
Det är mycket möjligt att jag också köper. Vi får se.
|
|
bobbo_x
Golf 7 GTE -16 Ort: Falköping |
| Fre 22 apr 2016 21:17 |
|
| En liten fråga bara om den nerladdade filen Gilberto, är den på svenska eller engelska?
|
|
Gilberto
| Lör 23 apr 2016 11:06 |
|
| bobbo_x skrev: | | En liten fråga bara om den nerladdade filen Gilberto, är den på svenska eller engelska? |
Hej bobbo_x,
Den är (och kan endast fås) på Engelska hos factory-manuals. Om man kan få den på Tyska andra ställen vet jag inte. På Svenska... knappast...
Gilberto
|
|
bobbo_x
Golf 7 GTE -16 Ort: Falköping |
| Lör 23 apr 2016 11:24 |
|
Ok tack Gilberto, då vet jag
|
|
Blåbäret
| Lör 23 apr 2016 16:26 |
|
Nu så har jag också köpt mig en reparationshandbok från factory-manuals.com.
Min bok är på 6398 sidor, 329 MB stor, helt på engelska och kostade mig ungefär 425 kronor med dagens växelkurs. Betalningen sker med hjälp av Paypal, så nu har jag skaffat mig en Paypal konto vilket alltid kan vara bra att ha. Det tog ungefär 20 timmar från det att jag beställt och betalat boken tills det att jag kunde ladda ner den.
Det märks att det är ett datorprogram som har satt ihop en enda stor fil från olika tillgängliga databaser. Något kapitel handlar om just min motor i min bil, något annat om alla Golfar där min modell ingår som en del i det kapitlet, och ytterligare något kapitel (det om hur tungt släp man får dra) handlar om alla Volkswagens personbilsmodeller där Golf 7 bara är en sida i hela kapitlet.
Det verkar som att boken tar upp EU specifika detaljer fastän det är ett amerikanskt företag som producerat den. Jag var lite orolig att boken bara skulle ta upp den amerikanska varianten av Golfen med manuell handbroms istället för elektrisk handbroms till exempel, men så är det inte. Och alla enheter i boken är i europeisk form som millimeter, liter o.s.v. som tur är.
Sammanfattningsvis tycker jag helt klart att boken är värd 425 kronor.
|
|
Gilberto
|
Blåbäret
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Sön 24 apr 2016 11:51 |
|
Tack för tipset, har också köpt en PDF från Factory Manuals nu. Jag fick aldrig något mail om att den var färdig för nedladdning, så idag, ca 26 timmar senare, loggade jag in på deras sida och kunde ladda ner den.
Min är på 6842 sidor
|
|
Blåbäret
|
tur-ture
| Sön 24 apr 2016 12:27 |
|
| ekf skrev: | Min är på 6842 sidor  |
Något att skriva ut på jobbet...
(en A4-kartong innehåller 2500 papper och väger 12 kg )
|
|