Forum - Golf 7 (13-19) - Lådan under framstolen

Noymann
Golf 7 TSI GT Ort: Uppsala
Fre 15 apr 2016 10:11 Svara med citat
Hej. Har lyckats få in en tändare bakom lådan under framstolen, så nu går den inte att stänga eftersom tändaren tar imot. Jag kan få in handen och känna tändaren, men för att få ut den måste jag böja fingrarna åt fel håll, och det kan jag inte...
Vet någon hur man får ut lådan / var spärren sitter, det borde ju finnas ett sätt som gör att man slipper montera ur stolen, hoppas jag.
Morina
Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås
Tis 19 apr 2016 15:32 Svara med citat
Jag vill också veta hur man får loss den har samma problem någon? hittar ingen spärr eller liknande
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tis 19 apr 2016 15:59 Svara med citat
En metod är att man köper en komplett verkstadshandbok och läser innantill hur man gör.
https://www.factory-manuals.com/expand-volkswagen-golf-7-vii-2013-2014 -2015-2016-factory-repair-manual-379.html

Jag har inte köpt manualen själv ännu eftersom jag inte har haft behovet. Men jag läste om sidan på ett Skodaforum och han betalade $50 och fick hem en PDF-fil på 6890 sidor som innehöll allt och lite till. Så till Octavia III så fungerar sidan som den ska i alla fall.
Noymann
Ons 20 apr 2016 10:44 Svara med citat
Hej igen, har googlat lite själv också, och hittat en sida som jag tror kan vara till hjälp,
där man efter att ha registrerat sig kan få access till hela härligheten och har möjlighet att skriva ut:
https://erwin.volkswagen.de/erwin/performSearchArticle.do
från 7€ för en timma, 30€ för ett dygn

Ska prova, jag återkommer Smile
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 20 apr 2016 13:28 Svara med citat
Man kan ju kanske åka in till en vwhandlare och fråga. Dom borde ju veta hur man gör.

Inte aktiv längre.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Ons 20 apr 2016 16:27 Svara med citat
A: det finns ett litet hål på undersidan av plastboxen som förvaringslådan sitter i där man kanske kan pilla ut en tändare.

B: i det övre hålet (enl. bilden) på varje sida sitter en plastflärp som ser ut att hålla förvaringslådan på plats i plastboxen. Använd platt mejsel för att bända flärparna när lådan dras ut helt.

Bild

Detta gäller passagerarsidans stol, på förarsidan har vi ingen låda.

· · · – – – · · ·
Noymann
Ons 20 apr 2016 20:20 Svara med citat
Smurfen: En genial idé faktiskt! Du är inte så dum som jag ser ut Embarassed

TurTure: Tack för din bild! Har tittat in i hålen, där sitter något randigt som kommer ut när jag kikar in där,
antar att det är de som ska böjas åt något håll, horisontellt ut från lådan kanske?
Har du gjort det själv och lyckats?
tur-ture
Ons 20 apr 2016 21:25 Svara med citat
Jag har inte haft anledning att ta loss lådan Cool
Lys med en ficklampa så ser du nog hur det funkar. Spärrklacken måste gå fri.

· · · – – – · · ·
Noymann
Ons 20 apr 2016 22:41 Svara med citat
Har under tiden varit inne på https://erwin.volkswagen.de/erwin/performSearchArticle.do ,
pröjsat €7 för en timme, och haft gott om tid att leta upp och ladda hem samtliga PDFer som rör min bil.

Typiskt att instruktionen för just lådan bara visar hur man demonterar den, inte hur man får ut draglådan ur ytterhöljet...

Ska prova med tur-tures spärrklackar imorgon, om solen skiner.

If you can't reach the bush you have to walk
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Tor 21 apr 2016 11:18 Svara med citat
Jag har beställt manualen från www.factory-manuals.com och väntar på att få en länk. (det tar 12-24 timmar, säger dom eftersom de leverar en specifik manual till min VIN kod). När den kommer (länken) ska jag se efter och om det löser ditt problem, postar jag det här...
Gilberto.
Noymann
Tor 21 apr 2016 11:26 Svara med citat
Tack Gilberto, ska bli intressant att se om det är samma manual som jag laddade hem.

Gilberto
Tor 21 apr 2016 11:34 Svara med citat
Noymann skrev:
Tack Gilberto, ska bli intressant att se om det är samma manual som jag laddade hem.

Hej,

Hur länge skulle du vänta på att få länken? Jag har väntat i 20 timmar nu? Beställde du den hos factory-manuals?
Noymann
Tor 21 apr 2016 11:40 Svara med citat
Nej Gilberto, jag hämtade hos https://erwin.volkswagen.de
det tog ingen tid alls, den blev tillgänglig direkt
Hade registrerat mig dagen innan.
Kostade €7 + VAT = €8,75 via mastercard

Gilberto
Tor 21 apr 2016 11:44 Svara med citat
Noymann skrev:
Nej Gilberto, jag hämtade hos https://erwin.volkswagen.de
det tog ingen tid alls, den blev tillgänglig direkt
Hade registrerat mig dagen innan.
Kostade €7 + VAT = €8,75 via mastercard

Hej Noymann,

Det kan jag se nu. Skulle bara ha läst ditt tidigare inlägg noggrannare... Shocked
Tack för upplysningen. Jag får vänta några timmar mer och se. Skulle läsningen på lådan visas, hör jag av mig här.
Ha det bra,
Gilberto
Noymann
Tor 21 apr 2016 11:45 Svara med citat
Gilberto, kollade på factory-manuals, det ser ganska snarlikt ut på de bilder jag kan se av manualen...
Kan det vara så att dom tar bra betalt för att ladda ner den åt dig från samma ställe?

Gilberto
Tor 21 apr 2016 11:48 Svara med citat
Noymann skrev:
Gilberto, kollade på factory-manuals, det ser ganska snarlikt ut på de bilder jag kan se av manualen...
Kan det vara så att dom tar bra betalt för att ladda ner den åt dig från samma ställe?

Ha!... Den tanken har slagit mig med... Jag har faktiskt Erwins databas på min dator. Skillnaden är att factory-manuals skapar en manual baserad på mitt VIN nummer... om det är fler/andra informationer får tiden visa. Jag ska nog berätta om jag betalat för mycket eller har en dubbel uppsats av manualen. Angel

Gilberto
Noymann
Tor 21 apr 2016 20:08 Svara med citat
Jag vann över lådan! Tack allihop för inspiration och goda råd!
Bild[/gallery]
Det mystiska hålet är till för att man ska komma åt att skruva fast boxen med lådan i under stolen

Bild
Nu gick det mycket lättare att få ut tändaren...

Bild
Om man kör in en lämplig sak mellan lådan och boxen (t ex skaftet på en grön tandborste)
kommer låshaken ut så att man lättare kan hålla ut den med en skruvmejsel medan man drar ut lådan.
Det går bra med en sida i taget.

Bild
Så här ser lådan ut från sidan

Bild
För att det aldrig (?) ska hända igen popnitade jag fast en bit plastmatta i bakkant på lådan.
Fult - ja, men om man inte fotar det och lägger ut det på nätet är det ingen som nånsin kommer att se det Whistle
Tänk på att det måste vara nåt mjukt , eftersom boxen blir lägre i bakkant måste den kunna vika sig.
Funderade först på dubbel silvertejp (även känd som dansbandssvets) men tror nog att den skulle ge sig
efter några heta somrar

Bild
Tips: Det är svårt att få ner en borrmaskin i lådan, så borra bakifrån genom båda plastremsorna

Som sagt, nu vet ni också hur man gör. Det var ju inte så svårt egentligen.
Vi hörs Speak to the hand

Gilberto
Tor 21 apr 2016 22:10 Svara med citat
Hej Noymann,

Grattis! Vad bra! Jag håller på att ladda ned min manual nu (360MB PDF fil!) men nu behöver du inte min hjälp. Tack för bilderna. Det kan säkert hjälpa någon i framtiden. Tänk vad bra det är med gröna tandborstar... Smile
Gilberto

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
Blåbäret
Fre 22 apr 2016 8:49 Svara med citat
Har du hunnit titta på filen ännu?

Det kliar lite i köpfingret för min del så jag undrar om handboken verkar vara ett bra köp. Wink
Gilberto
Fre 22 apr 2016 16:21 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Har du hunnit titta på filen ännu?

Det kliar lite i köpfingret för min del så jag undrar om handboken verkar vara ett bra köp. Wink

Hej Blåbäret,

Jag laddade ned filen i går. Det är en PDF på inte mindre än 6256 sidor! 330MB!! De ska ha ditt VIN nummer och utifrån det, tillvärkar de en manual till just din bil! De första sidorna beskriver allt som just din bil är utrustad med in i minsta detalj... Till och med att den har en hatthylla och en låda under passagerar sätet. Så bara där tycker jag att den är bra. Jag har, naturligtvis, inte sett igenom alla 6256 sidor men det ser ut som om allt är med i hur man reparerar, servicerar och sköter bilen med bilder, text och vilka värktyg man ska ha till de olika momenten.
Jag har också ElsaWin 5.10 på min dator men att ha en PDF som man kan söka i och ha med på iPad'en är toppen.
Exempel: jag kunde inte lura ut hur jag få av locket till mitt luftfilter. ElsaWin hade bilder på det men det hade varit lättare om jag hade det som PDF på min iPad ute i garaget...
Det tog 25 timmar att få manualen men de ursäkade mycket då jag frågade varför den var försenad och 1 timme senare var den til nedladdning.
Jag kan varmt rekommendera denna om man vill veta litet om sin bil. Jag är nörd nog till att kunna använd PDF'en som nattläsning... Brick wall
Hälsningar från ett solrikt Köpenhamn.
Gilberto
Blåbäret
Fre 22 apr 2016 17:52 Svara med citat
Låter kanon.

Det är mycket möjligt att jag också köper. Vi får se. Smile
bobbo_x
Golf 7 GTE -16 Ort: Falköping
Fre 22 apr 2016 21:17 Svara med citat
En liten fråga bara om den nerladdade filen Gilberto, är den på svenska eller engelska?
Gilberto
Lör 23 apr 2016 11:06 Svara med citat
bobbo_x skrev:
En liten fråga bara om den nerladdade filen Gilberto, är den på svenska eller engelska?

Hej bobbo_x,

Den är (och kan endast fås) på Engelska hos factory-manuals. Om man kan få den på Tyska andra ställen vet jag inte. På Svenska... knappast...

Gilberto
bobbo_x
Golf 7 GTE -16 Ort: Falköping
Lör 23 apr 2016 11:24 Svara med citat
Ok tack Gilberto, då vet jag Smile
Blåbäret
Lör 23 apr 2016 16:26 Svara med citat
Nu så har jag också köpt mig en reparationshandbok från factory-manuals.com.

Min bok är på 6398 sidor, 329 MB stor, helt på engelska och kostade mig ungefär 425 kronor med dagens växelkurs. Betalningen sker med hjälp av Paypal, så nu har jag skaffat mig en Paypal konto vilket alltid kan vara bra att ha. Det tog ungefär 20 timmar från det att jag beställt och betalat boken tills det att jag kunde ladda ner den.

Det märks att det är ett datorprogram som har satt ihop en enda stor fil från olika tillgängliga databaser. Något kapitel handlar om just min motor i min bil, något annat om alla Golfar där min modell ingår som en del i det kapitlet, och ytterligare något kapitel (det om hur tungt släp man får dra) handlar om alla Volkswagens personbilsmodeller där Golf 7 bara är en sida i hela kapitlet.

Det verkar som att boken tar upp EU specifika detaljer fastän det är ett amerikanskt företag som producerat den. Jag var lite orolig att boken bara skulle ta upp den amerikanska varianten av Golfen med manuell handbroms istället för elektrisk handbroms till exempel, men så är det inte. Och alla enheter i boken är i europeisk form som millimeter, liter o.s.v. som tur är.

Sammanfattningsvis tycker jag helt klart att boken är värd 425 kronor. Smile
Gilberto
Lör 23 apr 2016 17:16 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Nu så har jag också köpt mig en reparationshandbok från factory-manuals.com.
...
Sammanfattningsvis tycker jag helt klart att boken är värd 425 kronor. Smile

Grattis Blåbäret!

Dom berättar att alla böcker är individuella (alltså byggd på VIN numret). Kul att din har fler sidor än min.
Det sitter en liten teckning på varje sida (en liten man med TV huvud). Jag tror att det är ett litet bokmärke med en kod som gör att din PDF är unik. Det varnars för det i kvitteringen. Så man kan inte ge den olagligt till andra och lägga den på Internet. Jag sysslar dagligen med copyrights och rättigheter och det är alltid dumt att göra det då man kan spåra vem som lagt ut den.
Jag är glad för att du också tycker att den är värd priset.
God läsning! Shocked

Gilberto
Blåbäret
Lör 23 apr 2016 19:42 Svara med citat
Gilberto skrev:

Det sitter en liten teckning på varje sida (en liten man med TV huvud). Jag tror att det är ett litet bokmärke med en kod som gör att din PDF är unik.

Jag har inte gubben på varje sida. Men däremot så har min bok en Volkswagenlogga som vattenstämpel på varje sida, och på varje sida verkar vattenstämpeln ha en unik placering. Det borde väl räcka för att spåra ursprunget? Ifall min sida 217 har loggan nere till höger och din sida 217 uppe till vänster så är det ganska enkelt att spåra om det är du eller jag som skannat in boken. Regular Smiley

Men du kan vara lugn på jobbet för jag har ändå inte tänkt sprida ut boken på nätet. Smile
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Sön 24 apr 2016 11:51 Svara med citat
Tack för tipset, har också köpt en PDF från Factory Manuals nu. Jag fick aldrig något mail om att den var färdig för nedladdning, så idag, ca 26 timmar senare, loggade jag in på deras sida och kunde ladda ner den.
Min är på 6842 sidor Smile
Blåbäret
Sön 24 apr 2016 12:02 Svara med citat
ekf skrev:

Du leder. Very Happy
tur-ture
Sön 24 apr 2016 12:27 Svara med citat
ekf skrev:

Något att skriva ut på jobbet... Twisted Evil
(en A4-kartong innehåller 2500 papper och väger 12 kg Shocked )

· · · – – – · · ·