Idag hörde jag för första gången ett lätt "vinande" ljud efter ca 45 minuters körning. Tänkte inte så mycket mer på det än att jag får kolla upp detta senare under dagen.
Gav mig nyss ut på en provtur och första 20 minuterna hörde jag inget, men efter det vid stadskörning så hörde jag ett vinande ljud då växling sker mellan främst 2 > 3 vid ca 2000 RPM. Körde till en parkering och försökte reproducera och mycket riktigt så uppstod det i princip varje gång jag stod stillastående och från växel D2 tryckte lätt på gasen så att jag passerar 2000 RPM så att växel D3 läggs i.
Edit: Spelade in ett kort klipp och har försökt filtrera ut ljudet som jag pratar om. I följande länk hörs det precis i början och efter ett par sekunder igen.
Bilen är en -15 som har rullat ca 2200 mil, jag har ju läst en del om diverse strul med DSG7-lådan, men undrar ifall någon här har haft samma problem som det jag beskriver? Får ringa VW imorrn och kolla upp det, såklart sker det lägligt nog en vecka innan det är dags att köra på skidresa. Mindre sugen på att köra >50 mil ifall något inte är helt OK
Hör du samma ljud oOm du forcerar lite mer med gasen, så växlingen sker vid högre varvtal?
Kan inte svära på att jag testade det, men jag har för mig att jag upplevde att detta ljudet bara uppstod när växlingen sker på lägre varv (strax över 2000 rpm) och inte vid högre ifall jag trycker på lite mer (eller så hörs det inte lika tydligt då pga motorljudet). Ska ringa VW imorgon så får vi se vad som händer...
Har googlat runt lite och hittat en del inlägg på diverse forum med folk som beskriver liknande problem och att de då fått byta koppling bl a
Tänkte just på skador på lager.... Hoppas det löser sig och att du står på dig mot VAG service!
min låter väldigt konstigt mellan 6 och 7 ans växel när man tvingar motorn låter som det är en skruv lös VAG sa att det kan vara med att cylinder ventilerna jobbar för snabbt..... men ljudet finns där och har aldrig varit med om det innan på någon annan bil. Har en golf gt 150 dsg7 2016 dom har rullat 900mil
Här kommer en uppdatering på vad som hände i mitt fall:
Jag lämnade in bilen på VW Göteborg för felsökning och de bollade tydligen fram och tillbaks med tekniker vid huvudkontoret(?) i Södertälje. Till slut meddelade de mig att de ska byta koppling. Igår fick jag tillbaks bilen efter att jag lämnade in den för det, och än så länge inga missljud.