Forum - Golf 7 (13-19) - Köpråd Golf R

Notch
Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken
Ons 23 mar 2016 2:49 Svara med citat
Tänkte åka och kolla på en Golf R -15 i slutet av veckan.

Är det något speciellt som brukar strula med dom?
Hur håller DSG-lådan för trimning?

Hur mycket soppa drar dom ungefär blandad körning?
Bränsleförbrukningen är inte speciellt viktig, är mest lite nyfiken på vad dom kan tänkas hinka i sig.

VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 23 mar 2016 8:30 Svara med citat
Grym bil!. Tänk på att de nya bilarna är prissänka 75 000:-!. Så du inte köper för dyrt Smile.

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Ons 23 mar 2016 20:56 Svara med citat
Polarens tjej kör sin golf r 2014 på 0,93 75% statskörning 25% blandad tycker det är grymt bra den har bsr steg 1 samt dsg, förbrukningen ökade inte efter trimmning. Men chipningen märks nog bättre på en manuellt växlad golf R då man lägger in en moment begränsare på dsg bilarna för att sänka vridet vid växling. När jag körde hem den från Göteborg 45mil drog den 0,73 mycket motorväg samt ett par svängar över 200 strecket bara för att testa lite;)
Mike
Notch
Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken
Sön 27 mar 2016 5:31 Svara med citat
Bidde ingen Golf R. Provade 2 st och den kändes inte helt rätt tyvärr.

Får leta vidare och testa nått annat helt enkelt.

VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
emsee
Golf 5 R32 - 07 Ort: Uppsala
Ons 30 mar 2016 8:51 Svara med citat
Dags för mig att återvända till golfträsket också Smile Har kikat runt lite efter golf r kombin. Ska åka ner till Möller och deala lite pris imorgon. Men leveranstiderna verkar inte vara speciellt roliga.

Är det förresten nån utrustning som många känner att "det måste man ha"?
Nån som har keyless access och tycker det är najs?
wide
Ons 30 mar 2016 13:34 Svara med citat
emsee skrev:
Dags för mig att återvända till golfträsket också Smile Har kikat runt lite efter golf r kombin. Ska åka ner till Möller och deala lite pris imorgon. Men leveranstiderna verkar inte vara speciellt roliga.

Är det förresten nån utrustning som många känner att "det måste man ha"?
Nån som har keyless access och tycker det är najs?

Ja keyless är ju bra. Så slipper man brytmärken när tjuven åker iväg med bilen på 30sek Wink. Verkar väll sådär med keyless just nu...

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160317/enkelt-lura-nyc kellost-startsystem-kor-ivag-med-bilen-pa-nolltid

Annars, så passa på att beställa. Är ju helt galet bra pris på R fortfarande!.

INSTAGRAM //FaceliftGT//
Obalaan
Golf 7 R -16 Ort: Helsingborg
Ons 30 mar 2016 21:16 Svara med citat
Fick just bekräftat att det är 12 veckors leveranstid på bilarna nu, iaf från Helsingborg.
Väntar in de sista pusselbitarna på min överlåtelse av Golfen sedan kommer det bli en beställning på en Golf R kombi.

Kommer att köra på 19" Pretoria, Backkamera, elektrisktt infällbara inkl markbelysning och 1år förlängd garanti så den har garanti under hela leasingperioden.

Galet mycket bil för 348 100:- och så lite mer rabatt på det Razz

EDIT: Keyless hade jag aldrig vågat faktiskt även om det är smidigt.

Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
emsee
Tor 31 mar 2016 9:25 Svara med citat
Ja okej, keyless går alltså tokbort. Är det nån blåtand till telefon i standardutrustning eller är det ett tillval?
Vad jag kommer köra är nog faktiskt cadiz 19"(velar lite där), dynaudio, infällbara speglar, pdc, backkamera. Så långt har jag kommit nu. Får se vad det blir i eftermiddag. Farsgubben hämtar upp mig på jobbet 14:30, sen bär det av ner till Möller.
Lite halvspeedad just nu, kommer bli jobbigt att vänta på bilen sen tror ja Smile

2007-2012: MK4 V6 4-motion -03
2016-2018: MK7 R SC - 16
2018- MK5 R32 -07
Obalaan
Tor 31 mar 2016 9:32 Svara med citat
emsee skrev:
Ja okej, keyless går alltså tokbort. Är det nån blåtand till telefon i standardutrustning eller är det ett tillval?
Vad jag kommer köra är nog faktiskt cadiz 19"(velar lite där), dynaudio, infällbara speglar, pdc, backkamera. Så långt har jag kommit nu. Får se vad det blir i eftermiddag. Farsgubben hämtar upp mig på jobbet 14:30, sen bär det av ner till Möller.
Lite halvspeedad just nu, kommer bli jobbigt att vänta på bilen sen tror ja Smile

Blåtand är standard, både snacka i telefon och lyssna på musik tex spotify.
Sedan tror jag att carplay är standard med, någon får gärna bekräfta det.
Vad blir det för färg för dig?
Dynaudio har jag hört både bra och dpligt om och i mitt fall tycker jag inte det är värt det utan kommer istället att montera en bättre baslåda själv om det behövs.
Backkamera behöver jag knappt men är för billig för att inte kryssa i, därav jag inte kryssa i pdc då det räcker gott med kameran.

Alltid svårt att bestämma utrustningen.
Lycka till Smile

Golf MK7 R SC -16
emsee
Tor 31 mar 2016 10:09 Svara med citat
Obalaan skrev:
Blåtand är standard, både snacka i telefon och lyssna på musik tex spotify.
Sedan tror jag att carplay är standard med, någon får gärna bekräfta det.
Vad blir det för färg för dig?
Dynaudio har jag hört både bra och dpligt om och i mitt fall tycker jag inte det är värt det utan kommer istället att montera en bättre baslåda själv om det behövs.
Backkamera behöver jag knappt men är för billig för att inte kryssa i, därav jag inte kryssa i pdc då det räcker gott med kameran.

Alltid svårt att bestämma utrustningen.
Lycka till Smile

Ah ok, va bra.
Lutar åt pure white.
Är det nån som har sett oryx white? Verkar ju som de flesta vita man ser är pure white.

2018- MK5 R32 -07
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Tor 31 mar 2016 11:01 Svara med citat
emsee skrev:
Ah ok, va bra.
Lutar åt pure white.
Är det nån som har sett oryx white? Verkar ju som de flesta vita man ser är pure white.

Oryx white har en helt klart trevlig pärlemoeffekt I lacken (inte minst I solsken). Jag fastnade helt för den när jag såg den live första gången Regular Smiley
Bild
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tor 31 mar 2016 11:47 Svara med citat
Kolla Gilbertos bilder i :
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=49625
emsee
Tor 31 mar 2016 12:24 Svara med citat
Duratec skrev:
Oryx white har en helt klart trevlig pärlemoeffekt I lacken (inte minst I solsken). Jag fastnade helt för den när jag såg den live första gången Regular Smiley
Bild

oh, snygg!

2018- MK5 R32 -07
emsee
Tor 31 mar 2016 19:44 Svara med citat
Sådär ja, då har man beställt en golf r kombi.
Pure White, cadiz 19", elektriskt infällbara backspeglar, backkamera, pdc, dynaudio.
V25 ska jag få hämta ut den. Blir en jobbig väntan det här Smile

Nån som vet vad det är för däck original?

2018- MK5 R32 -07
puttekula
Golf 7 r kombi Ort: Karlstad
Tis 12 apr 2016 22:06 Svara med citat
[quote="mikecab" Men chipningen märks nog bättre på en manuellt växlad golf R då man lägger in en moment begränsare på dsg bilarna för att sänka vridet vid växling. [/quote]

Borde vara tvärtom då orignalkoppling på manuella ej pallar vridet. DSG funkar kanon dock.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tis 12 apr 2016 23:31 Svara med citat
puttekula skrev:
[quote="mikecab" Men chipningen märks nog bättre på en manuellt växlad golf R då man lägger in en moment begränsare på dsg bilarna för att sänka vridet vid växling.

Borde vara tvärtom då orignalkoppling på manuella ej pallar vridet. DSG funkar kanon dock.

Det har troligen inget med dålig hållbarhet hos DSG-lådor att göra utan snarare för att växelbytet inte ska ske alltför brutalt om motorn samtidigt skulle vara maxbelastad. Begränsningen går enbart in precis vid växlingstillfället så jag har svårt att tro att man skulle känna av någon mindre effekt på grund av detta. Tvärtom så växlar ju en DSG-låda snabbare och har en jämnare kraft jämfört med en manuellt växlad där motorn frikopplas en längre tid innan en ny växel ligger i och då man åter kan ge full gas.

De flesta elektroniskt styrda konventionella automatlådor kommunicerar med motorn på liknande sätt för att växlingarna ska ske mjukare
puttekula
Ons 13 apr 2016 6:18 Svara med citat
Nästa växel ligger väl redan i. Och det är väl kopplingen som får ta belastningen och den pallar en hel del.
Samt att det är ett känt problem med originalkopplingen och då redan vid steg 1. Tex med en JB1 så väljer folk egen kurva för att skona kopplingen. Står spaltmeter om detta på de större forumen.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tor 14 apr 2016 13:00 Svara med citat
puttekula skrev:
Nästa växel ligger väl redan i. Och det är väl kopplingen som får ta belastningen och den pallar en hel del.
Samt att det är ett känt problem med originalkopplingen och då redan vid steg 1. Tex med en JB1 så väljer folk egen kurva för att skona kopplingen. Står spaltmeter om detta på de större forumen.

Med begreppet DSG-växellåda menar jag naturligtvis att kopplingarna även är inkluderade, för det är två stycken i DSG-transmissionen. Skulle ingen moment/effektbegränsning ske precis vid växlingstillfället så skulle det bli ett enormt ryck i transmissionen. Ingen skulle köpa en bil med ett sådant uppförande

Det är lätt att bränna kopplingen i en motorstark manuellt växlad bil med en för klent tilltagen koppling om man är oförsiktig så jag har ingen avvikande uppfattning
puttekula
Tor 14 apr 2016 20:38 Svara med citat
Begränsning sker på annat sätt. Har inget med "trimningen" att göra.
Olis
Golf 6 Edition 35 Ort: Linköping
Mån 25 apr 2016 21:00 Svara med citat
emsee skrev:
Sådär ja, då har man beställt en golf r kombi.
Pure White, cadiz 19", elektriskt infällbara backspeglar, backkamera, pdc, dynaudio.
V25 ska jag få hämta ut den. Blir en jobbig väntan det här Smile

Nån som vet vad det är för däck original?

Kul, min ska enligt ÅF byggas under nästa vecka så hoppas den kommer innan maj månads slut. För min del blev det en Golf R Oryx white, Pretoria 19, elektriskt infällbara backspeglar svart lackerade, backkamera, pdc, dynaudio, panoramasoltak, DCC. Beställde min i februari så det börjar bli lite jobbigt ska bli riktigt kul när den är på plats Smile
puttekula
Mån 25 apr 2016 21:43 Svara med citat
Grattis till ett bra val.
Har precis monterat en Bull X katalysator downpipe och tillsammans med JB1 fått ett helt annat liv i bilen. Det som saknas i mellanregistret får sig en rejäl knuff uppåt samtidigt som toppeffekten ökar. Modifierat insug med KN filter och 20% etanol på det och ganska trovärdiga siffror ligger på 380hp. Rekommenderas starkt.
Obalaan
Mån 25 apr 2016 21:56 Svara med citat
puttekula skrev:
Grattis till ett bra val.
Har precis monterat en Bull X katalysator downpipe och tillsammans med JB1 fått ett helt annat liv i bilen. Det som saknas i mellanregistret får sig en rejäl knuff uppåt samtidigt som toppeffekten ökar. Modifierat insug med KN filter och 20% etanol på det och ganska trovärdiga siffror ligger på 380hp. Rekommenderas starkt.

Kan man dynga i 20% etanol i bilen utan att den klagar eller är det med JB1 man kan göra det?
Har med beställt en R och den kommer få JB1 till nästa sommar, vill gärna köra org en liten stund innan man tar ut mer effekt Smile
Vad har du gjort med insuget?

Golf MK7 R SC -16
puttekula
Mån 25 apr 2016 22:02 Svara med citat
Ingen vinst med etanol standard. Inget du märker iaf. Varför vänta till nästa sommar? I med det direkt och gasa.
Är extra hål upptagna framtill i "kanalen" som leder in i luftburken. När du får bilen ser du vad jag menar. Detta tillsammans
med KN filter är marginella ökningar, om några. JB1 först och sen downpipe. Beroendeframkallande.
Obalaan
Mån 25 apr 2016 22:09 Svara med citat
Får bilen i mitten av Juli så inte så mycket kvar av sommaren då, 300hk räcker gott på vintern Smile
Kul att få lite extra hästar när man börjar bli van med standard med Smile
Hur är det med inkörning på dessa bilarna?
Min 1.2tsi ändrade varvstoppet från 5500-6500 första 1000 milen och kändes märkbart piggare efter 1000 mil.

Golf MK7 R SC -16
Obalaan
Mån 25 apr 2016 22:17 Svara med citat
Kan man inte ta bort dubbelpost?

Golf MK7 R SC -16
puttekula
Mån 25 apr 2016 22:18 Svara med citat
Tror inte det finns någon mjukvarujusteringar i ecu. Bara motorn som "släpper" med tiden. Iaf i min 2015 R.
det extra vridet i mitten gör bilen rejält mycket roligare på vintern. Inget att vänta med mao.
Vad gäller inkörning så är det mycket gammal nonsens som cirkulerar. Jag köpte min som demobil och 580 mil. Perfekt inkörd mao.Kopplade ur JB1 inför 3000 milaservicen. Så rejält stor skillnad det är. Pisstråkig i mellanregistret.
Stoppa i en JB1 direkt. Du kommer INTE att bli besviken. 45 min jobb första gången.
Obalaan
Mån 25 apr 2016 22:20 Svara med citat
puttekula skrev:
Tror inte det finns någon mjukvarujusteringar i ecu. Bara motorn som "släpper" med tiden. Iaf i min 2015 R.
det extra vridet i mitten gör bilen rejält mycket roligare på vintern. Inget att vänta med mao.
Vad gäller inkörning så är det mycket gammal nonsens som cirkulerar. Jag köpte min som demobil och 580 mil. Perfekt inkörd mao.Kopplade ur JB1 inför 3000 milaservicen. Så rejält stor skillnad det är. Pisstråkig i mellanregistret.
Stoppa i en JB1 direkt. Du kommer INTE att bli besviken. 45 min jobb första gången.

Får fundera på det Smile
Det är väl kontakten där nere som är bökig bara?
Svårt att plocka bort plasten?

Golf MK7 R SC -16
puttekula
Mån 25 apr 2016 22:22 Svara med citat
När du väl lärt dig hur "låsningen" funkar så är det en baggis. Plasten sitter i några skruvar bara... Inget att fundera på. Och om du inte blir nöjd över den omedelbara effektökningen ska jag bjuda dig en runda på krogen...;o)
wide
Tis 26 apr 2016 7:00 Svara med citat
puttekula skrev:

Har du köpt JB1 från USA?, inga problem att få till allt? Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
Obalaan
Tis 26 apr 2016 7:08 Svara med citat
puttekula skrev:
När du väl lärt dig hur "låsningen" funkar så är det en baggis. Plasten sitter i några skruvar bara... Inget att fundera på. Och om du inte blir nöjd över den omedelbara effektökningen ska jag bjuda dig en runda på krogen...;o)

Körde du med 6psi extra innan downpipe bytet?
Borde väl funka kan här då vi har 98 oktan?

Golf MK7 R SC -16
Sida 1, 2  >