Forum - Golf 7 (13-19) - Välja mellan bensin eller diesel ?

pand11an
Golf 7 1,6 TDI 4M-16 Ort: Stockholm
Tor 03 mar 2016 21:30 Svara med citat
Jag köpte en 1,6 TDI 4motion i december 2015. Detta för att halvera bränsleförbrukningen mot den koreanska SUV som jag hade innan. Hittills stämmer mina beräkningar bra. Jag kommer drygt 80 mil på en tank i Stockholms-trafiken. Detta har då givit utrymme för att betala trängselskatten, med samma pengar som jag använde till bensin till min före detta SUV, dvs diesel och trängselskatt för samma pengar,som jag la på bensin. Sedan är Golfen mycket mer underhålllande bil att köra än en SUV.

Hur går era tankar om bensin respektive diesel motor ? DSG eller manuell växel ?

Diesel Golfen känns starkare än de bensin Golfar jag provar, mer vridmoment...

Någon som ångrat bensin motor ? Eller Diesel ?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tor 03 mar 2016 23:05 Svara med citat
För mig var inte diesel ett alternativ över huvudtaget. Jag kör runt 1500 mil per år och behåller mina bilar i max 3 år. Det skiljer 22,000kr i inköp mellan TDI och TSI på Alltrack och dyrare skatt på en TDI. Jag tycker inte att merkostnaden gjorde det värt det och jag upplever TSI som betydligt körgladare... Dessutom tycker jag inte förbrukningen skiljer dom åt speciellt mycket.

Möjligt att jag får bita i det sura äpplet vad gäller andrahandsvärdet som kanske är sämre på en bensinare, men om ett par år när jag säljer så tror jag att marknaden ser annorlunda ut. Jag har på känn att bensinmarknaden kommer ta andelar från diesel kommande tid.

Gällande DSG eller manuell så skulle jag aldrig ens tänka tanken att välja manuell. Jag säger som Jeremy Clarkson "Den som väljer manuell växellåda är galen".
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 mar 2016 23:21 Svara med citat
pand11an skrev:
Sedan är Golfen mycket mer underhålllande bil att köra än en SUV.

Hur går era tankar om bensin respektive diesel motor ? DSG eller manuell växel ?

Diesel Golfen känns starkare än de bensin Golfar jag provar, mer vridmoment...

Någon som ångrat bensin motor ? Eller Diesel ?

Beror på vilken SUV du menar, men du menar kanske bara din koreanska?

Enligt mig och min körning blir bensinare billigare att äga. Självklart DSG.

Jag föredrar 122hk bensinaren jämfört med 105 hk diesel, bensinaren är mycket rappare.

Jag har absolut inte ångrat bensinaren, kommer att bli bensin i nästa bil också.
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tor 03 mar 2016 23:55 Svara med citat
En dieselmotor har en livslängd, som är överlägsen en bensindito. Att du halverar bränsleförbrukningen och fortfarande har låg fordonskatt, gör det hela till en självklarhet. Välj manuell, om du inte har någon form av handigkapp. Då kör du billigt och inte bara i fantasin och dessutom får du dessutom en motor med riktig karaktär. Törstig bensinmotor hör forntiden till och de fantarsiffror, som redogörs, gäller bara då bilen inte belastas. Kraften i en 105-hk-diesel är överlägsen en 122-hk bensinare. Prova själv och du kommer att märka skillnaden. Kör du dock mest korta sträckor, så välj bensindrift, annars diesel.t
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Fre 04 mar 2016 8:51 Svara med citat
Hejsan!
Som du kanske märker så finns det två olika läger här. De inbitna bensinfantasterna och de kanske mer "laid back" dieslarna. Jag hör till den senare kategorin och utgår ifrån fakta. Inte önskesiffror, förhoppningar eller "bevisa-min-rätt-för-varje-pris" argument. Jag måste dock tillägga att min bil är väldigt basic. Inget fyrkrafs, DSG (fast jag önskar såååå), ej ACC utan vanliga vred. Men möjlighet till anslutning av motorvärmare hemma och på jobbet. Odubbade friktionsdäck på vintern och sjyssta tysta sommarsulor det andra halvåret. Bor lite utanför stora städer och kör ofta till/från jobbet när folket sover.
Det skrevs rätt mycket i ämnet här på forumet, däribland här:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=40314&postdays=0&postorde r=asc&start=90
Du kan kolla mitt inlägg med bild: Bild
En annan intressant tråd http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=49154&highlight=
Som du ser så är jag supernöjd med min oljebrännare men alla har olika prioriteringar, förväntningar, ekonomi och inte minst smak. Ångrar inte en sekund att jag bytte in min V70 från 03.
Ha de gott! Mvh Laszlo
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Fre 04 mar 2016 9:13 Svara med citat
Det blir två läger troligen beroende på att det skiljer kraftigt åt hur vi använder bilarna.
Själv kör jag 1500 mil/år och ska behålla bilen i tre år så hållbarheten hos en dieselmotor är helt ointressant för min del när bilen lämnas tillbaka efter 4500 mil. Jag gillar karaktären hos en dieselmotor på landsvägsskörning men en bensinmotor har ett större varvtalsområde och passar min körstil bättre med rätt mycket kortkörning. Det som fällde avgörandet i mitt fall var ekonomin då jag inte får igen de högre fasta kostnaderna genom lägre bränslekostnad på 1500 mil/år
Krille84
Fre 04 mar 2016 10:52 Svara med citat
LaszloG skrev:
Hejsan!
Som du kanske märker så finns det två olika läger här. De inbitna bensinfantasterna och de kanske mer "laid back" dieslarna. Jag hör till den senare kategorin och utgår ifrån fakta. Inte önskesiffror, förhoppningar eller "bevisa-min-rätt-för-varje-pris" argument. Jag måste dock tillägga att min bil är väldigt basic. Inget fyrkrafs, DSG (fast jag önskar såååå), ej ACC utan vanliga vred. Men möjlighet till anslutning av motorvärmare hemma och på jobbet. Odubbade friktionsdäck på vintern och sjyssta tysta sommarsulor det andra halvåret. Bor lite utanför stora städer och kör ofta till/från jobbet när folket sover.
Det skrevs rätt mycket i ämnet här på forumet, däribland här:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=40314&postdays=0&postorde r=asc&start=90
Du kan kolla mitt inlägg med bild: Bild
En annan intressant tråd http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=49154&highlight=
Som du ser så är jag supernöjd med min oljebrännare men alla har olika prioriteringar, förväntningar, ekonomi och inte minst smak. Ångrar inte en sekund att jag bytte in min V70 från 03.
Ha de gott! Mvh Laszlo

Va syftar du på gällande att du utgår från fakta och inte önskesiffror och inte bevisa din rätt till varje pris? Tycker du att någon annan gör annorlunda här? Hittills i den tråden så tycker jag att alla utgår från sina egna behov och kalkyleringar vilket jag anser vara fakta.

Jag tror alla här är rörande överens om att en diesel drar mindre bränsle. Min åsikt är inte att det är bensinfolk och dieselfolk rakt igenom utan många köper det som passar bäst ekonomiskt. Som jag skrev innan är det svårt för mig att hämta hem den totala kostnaden på en diesel, oavsett vilka bilar man jämför med.

Din bil kostar runt 50,000kr mer i inköp än en motsvarande Golf bensin med 110hk. Spiritmonitor är en underbar tjänst om man vill ha fram bra snittvärden. Din bil motsvarande har ett snitt på alla registrerade förare på på 0,55 liter milen medan bensinaren ligger på 0,64. Detta är snitt baserade på 81, respektive 53 fordon. Som du ser är det i praktiken inte så stor skillnad, även fast du själv verkar vara väldigt duktig på eco-driving. Skulle vara kul att se vad du hade för förbrukning på den motsvarande bensin.
LaszloG
Fre 04 mar 2016 12:31 Svara med citat
Hej Krille84!
Jag är ledsen om att du har missuppfattat mitt budskap litet grand. Men som du kan läsa i min näst-näst-sista rad så precis så som du säger "alla utgår från sina egna behov och kalkyleringar vilket jag anser vara fakta". Håller jag med dig fullständigt. Alla har även egna siffror också.
Diesel-bensindebatten kommer inte att avgöras på dessa sidor utan hemma vid köksbordet eller vid datorn.
Vad mitt/mina inlägg handlar om är min upplevelse av mitt första dieselfordon, min tionde bil. Golfen var inte ny när jag köpte den så att den värsta värdeminskningen darabbade ett företag (som ägde bilen innan mig). Jag har kört den i ca 10 månader och rullar rätt mycket, ca 2tusen mil om året. Där baserar jag mina (och för mig riktiga) siffror.
Hur skulle jag ligga förbrukningsmässigt med en motsvarande bensinbil vet jag inte och det har för mig bara akademisk betydelse, men intressant tanke.
Som jag nämnde tidigare (i ett annat inlägg som du kan söka) så kör jag yrkesmässigt. Våra fordon har en sk "eco-dator" som mäter och loggar många olika parametrar. Ett litet bonussystem också är kopplad till denna dator och företaget har betydande besparingar pga det. Och inte bara bränsle (som i mitt/vårt fall gas och RME) utan även fordonslitage.
Jag tror att den sk eco-körning avspeglar sig i högsta grad även på verkstan. Och det kan handla om relativt stora pengar. Jag trodde tex att min bil måste in på service varje år, men VW verkstan förklarade att det är bilens datorn som styr. Och enligt denna skulle jag inte in förrän en bra bit i november. Istället för mars. Det är det eco-körning handlar om för mig.
Om bilens maxhastighet eller max vridmoment ska nyttjas och prioriteras, då har förbrukningssiffror mindre betydelse.
Jag prioriterar annorlunda och belyser MIN upplevelse från MIN horisont. Och det kanske det trådens skapare efterlyser.
Hoppas att bilden blev lite klarare nu.
Ha en fin dag och trevlig helg allihopa! Mvh Laszlo
Krille84
Fre 04 mar 2016 12:43 Svara med citat
LaszloG skrev:
Hej Krille84!
Jag är ledsen om att du har missuppfattat mitt budskap litet grand. Men som du kan läsa i min näst-näst-sista rad så precis så som du säger "alla utgår från sina egna behov och kalkyleringar vilket jag anser vara fakta". Håller jag med dig fullständigt. Alla har även egna siffror också.
Diesel-bensindebatten kommer inte att avgöras på dessa sidor utan hemma vid köksbordet eller vid datorn.
Vad mitt/mina inlägg handlar om är min upplevelse av mitt första dieselfordon, min tionde bil. Golfen var inte ny när jag köpte den så att den värsta värdeminskningen darabbade ett företag (som ägde bilen innan mig). Jag har kört den i ca 10 månader och rullar rätt mycket, ca 2tusen mil om året. Där baserar jag mina (och för mig riktiga) siffror.
Hur skulle jag ligga förbrukningsmässigt med en motsvarande bensinbil vet jag inte och det har för mig bara akademisk betydelse, men intressant tanke.
Som jag nämnde tidigare (i ett annat inlägg som du kan söka) så kör jag yrkesmässigt. Våra fordon har en sk "eco-dator" som mäter och loggar många olika parametrar. Ett litet bonussystem också är kopplad till denna dator och företaget har betydande besparingar pga det. Och inte bara bränsle (som i mitt/vårt fall gas och RME) utan även fordonslitage.
Jag tror att den sk eco-körning avspeglar sig i högsta grad även på verkstan. Och det kan handla om relativt stora pengar. Jag trodde tex att min bil måste in på service varje år, men VW verkstan förklarade att det är bilens datorn som styr. Och enligt denna skulle jag inte in förrän en bra bit i november. Istället för mars. Det är det eco-körning handlar om för mig.
Om bilens maxhastighet eller max vridmoment ska nyttjas och prioriteras, då har förbrukningssiffror mindre betydelse.
Jag prioriterar annorlunda och belyser MIN upplevelse från MIN horisont. Och det kanske det trådens skapare efterlyser.
Hoppas att bilden blev lite klarare nu.
Ha en fin dag och trevlig helg allihopa! Mvh Laszlo

Då är jag med!

Som sagt, imponerande siffror du uppnått. Periodvis kör jag också på ett sådant sätt där jag försöker uppnå så låg förbrukning som möjligt. Gör det lite till en sport och tävlar mot mina egna rekord. Mina senaste 6 bilar har varit VW och jag vet att det går att nå riktigt bra siffror på dieslarna framförallt. Hade Passat TDI170 4M DSG tidigare. Den låg jag som oftast runt 0,5 vilket jag anser är helt outstanding med tanke på bilens/motorns storlek. I kombination med automat och fyrhjulsdrift. Hade också en Polo TSI90 DSG, och antar det är samma motor som den 1,2 litersmotorn som sitter i Golf. Den var helt värdelös. Hur jag än körde så fick jag aldrig ned den under 0,7. Dessa siffror går jag utan problem under med min alltrack TSI 4m DSG.

Vill man ned i riktigt bra siffror på en bensinare så är det BMW man ska titta på
hzsigo
Golf 7 Alltrack-16 Ort: Karlstad
Fre 04 mar 2016 15:40 Svara med citat
Krille, vad ligger du på med din Alltrack? Har kört ca 80 mil med min och kommer inte under 0,7
Krille84
Fre 04 mar 2016 15:54 Svara med citat
hzsigo skrev:
Krille, vad ligger du på med din Alltrack? Har kört ca 80 mil med min och kommer inte under 0,7

Rekordet är 0,58 på en tank mätt vid pumpen. Men till vardags ligger jag mellan 0,75-0,8
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 05 mar 2016 15:20 Svara med citat
Hur är skillnaden vid belastning?
har bara testat en nyare bensinare med släp en gång och aldrig mer.
jag kör väldigt ofta med släp så vill ha en diesel för den delen.
grannen har en caddy av nyare sort med bensinmotor och den drar för mycket tycker han eftersom den rullar fulllastad som arbetsbil.

Inte aktiv längre.
Lastrada 1960
Golf 7 1,8 TSI Alltrack Ort: Vimmerby
Lör 05 mar 2016 19:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
Beror på vilken SUV du menar, men du menar kanske bara din koreanska?

Enligt mig och min körning blir bensinare billigare att äga. Självklart DSG.

Jag föredrar 122hk bensinaren jämfört med 105 hk diesel, bensinaren är mycket rappare.

Jag har absolut inte ångrat bensinaren, kommer att bli bensin i nästa bil också.
Thumbs up

Min Alltrack 1,8 TSI-16
Tsaren
Golf 7 GT 150hk. 2016 Ort: Karlstad
Sön 06 mar 2016 1:00 Svara med citat
Slänger in mig i debatten. Kör sparring. Smile

Har kört både bensin och diesel. Numer kör jag bara cirka 1300-1500 mil per år med mycket korta körningar. Vet att att alla korta körningar är dåliga.
Har en Golf kombi GT 150 HK bensin. Denna bil passar mitt behov perfekt.
Min svärrmor har en Volvo V60 diesel som hon kör likadant. Efter 10 månader sade bilen ifrån pga hennes korta körningar. Bilen hade inte tid att göra rent filtret. Diesel behöver rastas med mil på lnadsvägar.
På tal om släp. Körde senast med högt släp i 100 km och då sa färddatorn 0.85. tungt var det. Annars säger datorn cirka 0.70 vid blandad körning.(mycket i stan) Vet att datorn ljuger en del.

Summa summarum: Köp det ni behöver beroende på hur ni kör.
Gurfen
Golf 7 GT 2.0TDI 4-MOTION Ort: Hofors
Sön 06 mar 2016 18:10 Svara med citat
Diesel är till för de som kör långa streckor.
För min del, som kör 26 mil/dag till o från jobbet, så finns inget annat alternativ än Diesel.
Då jag kör landsväg som underhålls rätt olika under vintersäsongen var heller inget annat än 4WD ett alternativ.
Var o provkörde en TDI110 4-Motion, men den effekten räckte helt enkelt inte till för att lugna mina nerver.
Jag kör lugnt som fan (troligen världens mest hatade medtrafikant, som alltid följer hastigheten på skyltarna), men om jag ska göra en omkörning, då ska det fan gå undan!

Så det blev en TDI150 4-Motion. Är inne på 4e dieselbilen på rad nu, gick från en 230hk Merca med 4wd, till 2st Passater, bägge TDI140 4-Motion, till denna, o jag är hittills mer än nöjd.
Kört ca 100 mil på 3 da'r, så än har jag bara hunnit tanka en gång. Ett snitt på den första tanken på 0.56l/mil uträknat, är helt ok med tanke på min körstil, speciellt då jag nu kan slå av ESP helt, och vi har lite vinter kvar här i Norrland Smile

Kort sagt: Kör man korta sträckor, Bensin. Redan vid 2500 mil/år börjar dieseln löna sig, om det inte är en Touareg V10 då ^^

Bild
candyweiss
Sön 06 mar 2016 19:04 Svara med citat
Gurfen skrev:
Diesel är till för de som kör långa streckor.
För min del, som kör 26 mil/dag till o från jobbet, så finns inget annat alternativ än Diesel.
Då jag kör landsväg som underhålls rätt olika under vintersäsongen var heller inget annat än 4WD ett alternativ.
Var o provkörde en TDI110 4-Motion, men den effekten räckte helt enkelt inte till för att lugna mina nerver.
Jag kör lugnt som fan (troligen världens mest hatade medtrafikant, som alltid följer hastigheten på skyltarna), men om jag ska göra en omkörning, då ska det fan gå undan!

Så det blev en TDI150 4-Motion. Är inne på 4e dieselbilen på rad nu, gick från en 230hk Merca med 4wd, till 2st Passater, bägge TDI140 4-Motion, till denna, o jag är hittills mer än nöjd.
Kört ca 100 mil på 3 da'r, så än har jag bara hunnit tanka en gång. Ett snitt på den första tanken på 0.56l/mil uträknat, är helt ok med tanke på min körstil, speciellt då jag nu kan slå av ESP helt, och vi har lite vinter kvar här i Norrland Smile

Kort sagt: Kör man korta sträckor, Bensin. Redan vid 2500 mil/år börjar dieseln löna sig, om det inte är en Touareg V10 då ^^

Känns som om 4-motion är perfekt för dig Applause Undrar vem som egentligen behöver fyrdriv, förutom jordbruksmaskiner?
Men annars tror jag att gränsen går vid ca 2000mil/mil året för att det ska löna sig.
candyweiss
Sön 06 mar 2016 19:12 Svara med citat
candyweiss skrev:
Känns som om 4-motion är perfekt för dig Applause Undrar vem som egentligen behöver fyrdriv, förutom jordbruksmaskiner?
Men annars tror jag att gränsen går vid ca 2000mil/mil året för att det ska löna sig.

Jag ska snart beställa en Tiguan, tyvärr finns den enbart med framhjulsdrift i Tyskland då vi har sådant extremt väder i Sverige att vi måste ha fyrhjulsdrift här, enligt säljaren på Din Bil i Malmö.
Krille84
Ons 09 mar 2016 11:32 Svara med citat
Inte en Golf, men fick en Fabia 1,2 TSI90 manuell som lånebil på verkstaden idag. Har kört 6 mil med den idag, med ett snitt på 0,33. Blir många mil per år om det ska löna sig med en diesel på dom siffrorna. Riktigt imponerad!
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Ons 09 mar 2016 20:39 Svara med citat
Krille84 skrev:
Inte en Golf, men fick en Fabia 1,2 TSI90 manuell som lånebil på verkstaden idag. Har kört 6 mil med den idag, med ett snitt på 0,33. Blir många mil per år om det ska löna sig med en diesel på dom siffrorna. Riktigt imponerad!

Precis. Finns absolut ingen ekonomisk anledning att köpa diesel till en så liten bil om man inte kör över 4000 mil per år.
LaszloG
Tor 10 mar 2016 7:09 Svara med citat
Intressant. Med tanke på att detta är en Golf forum så är det spännande att jämföra en Skoda Fabias (underförstått VW Polo) förbrukning med en Golf som lirar i en annan storleksklass. Alttså Octavia, möjligen Rapid. Tittar man på motorstorleken som Krille84 körde då är Golfens mindre motorer man ska jämföra med. Men då glömmer man att Fabian är så mycket mindre och lättare. Alltså Polo. Men visst, man ska överväga noga alla aspekter (även värdeminskningen och körda sträckor) vid ett bilköp. Men man kan minska skillnaden så att man köper en begagnad, 2år gammal knappt inkörd diesel.
Men som sagt många intressanta aspekter att ta hänsyn till. Men jag håller fullständigt med. En ny diesel är en dyr affär som är svår att räkna hem.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Krille84
Tor 10 mar 2016 11:36 Svara med citat
LaszloG skrev:
Intressant. Med tanke på att detta är en Golf forum så är det spännande att jämföra en Skoda Fabias (underförstått VW Polo) förbrukning med en Golf som lirar i en annan storleksklass. Alttså Octavia, möjligen Rapid. Tittar man på motorstorleken som Krille84 körde då är Golfens mindre motorer man ska jämföra med. Men då glömmer man att Fabian är så mycket mindre och lättare. Alltså Polo. Men visst, man ska överväga noga alla aspekter (även värdeminskningen och körda sträckor) vid ett bilköp. Men man kan minska skillnaden så att man köper en begagnad, 2år gammal knappt inkörd diesel.
Men som sagt många intressanta aspekter att ta hänsyn till. Men jag håller fullständigt med. En ny diesel är en dyr affär som är svår att räkna hem.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo

Därför jag startade min mening med "inte en Golf, men..."

Det var inte på något sätt min mening att jämföra den med en golf och jag vet mycket väl att den är mindre. Jag var mest imponerad över förbrukningen, som i min mening är helt sjukt bra för en bensinare, trots att bilen är liten..
LaszloG
Tor 10 mar 2016 12:30 Svara med citat
Jepp. Men mycket intressant tanke! Oavsätt, imponerande förbrukning. Vore spännande att se en jämförelse mellan lika stora bilar och liknande motorer så att man kan se hur VAG:s bilar klarar sig. Jag menar diesel vs bensin. Dels sinsemellan - Skoda, Seat, VW, Audi -, dels över märkesgränserna. Jag är även oerhört nyfiken på förbrukningssiffrorna jämfört med tex Subarus boxerfyra. När når man break even? Dvs när blir en viss motortyp ekonomiskt försvarbar. Men det blir kanske i en annan tråd. Är det någon som är sugen för en sån sammanställning? .xls proffs någon?
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tor 10 mar 2016 23:09 Svara med citat
Sådana tester har gjorts i t ex Auto Motor och Sport. Utan att ha den tidningen framför mig vill jag minnas att generellt så är dieseln mer lönsam ju större bilmodell det handlade om. Golfen vill jag minnas hade en brytpunkt strax över 3000 mil per år. För många mellanklassare och större familjebilar var dock diesel alltid den bästa affären.

Hur man än vrider och vänder på det så är det i slutändan endast de egna personliga körvanorna som styr vad som är det bästa köpet.
golfsilver
Golf 7 GT16 Ort: Trollhättan
Fre 18 mar 2016 22:05 Svara med citat
Vad tror ni om detta förslaget ni som kör dieselbilar
Fordonsskatt 2015 = en skattechock? – Regeringen utreder alternativ och åtgärder för att få en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Utredningen påbörjades hösten 2012 och skall vara klar inom ett år, dvs hösten 2013. Enligt DI.se kommer utredningen att peka på radikala förslag och förslag på ett nytt system för bilskatt som liknar det som Frankrike införde 2008. Det skattesystemet innebär att små/lätta bilar (1370 kg) samt snåla (120 g/km) får tillgodoräkna skatt från dom tyngre/törstigare bilarna. Rent praktiskt innebär det att dom tyngre/törstigare bilarna får betala 375 kr för varje gram som överstiger 120 g/km.
Till exempel skulle en bil som släpper ut 200 g/km beskattas med 30.000 kr/år. Utöver detta vill man sänka nivån med 6 gram per år, vilket skulle innebära en gräns på 90 g/km år 2020 (och samma bil skulle beskattas med 41.250 kr).
candyweiss
Fre 18 mar 2016 22:45 Svara med citat
golfsilver skrev:
Vad tror ni om detta förslaget ni som kör dieselbilar
Fordonsskatt 2015 = en skattechock? – Regeringen utreder alternativ och åtgärder för att få en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Utredningen påbörjades hösten 2012 och skall vara klar inom ett år, dvs hösten 2013. Enligt DI.se kommer utredningen att peka på radikala förslag och förslag på ett nytt system för bilskatt som liknar det som Frankrike införde 2008. Det skattesystemet innebär att små/lätta bilar (1370 kg) samt snåla (120 g/km) får tillgodoräkna skatt från dom tyngre/törstigare bilarna. Rent praktiskt innebär det att dom tyngre/törstigare bilarna får betala 375 kr för varje gram som överstiger 120 g/km.
Till exempel skulle en bil som släpper ut 200 g/km beskattas med 30.000 kr/år. Utöver detta vill man sänka nivån med 6 gram per år, vilket skulle innebära en gräns på 90 g/km år 2020 (och samma bil skulle beskattas med 41.250 kr).

Det låter på dig som om du tror att det är år 2013 i år Surprised
golfsilver
Golf 7 GT16 Ort: Trollhättan
Lör 19 mar 2016 15:18 Svara med citat
Nä men utredning pågår för att iscensättas år 2020
Patcro
Golf 7 Alltrack 1.8TSI-16 Ort: Gotland
Fre 06 maj 2016 21:24 Svara med citat
Jag kör en Golf Alltrack 1.8tsi , är än så länge jättenöjd med den.
Det enda som jag inte tycker om är bensin förbrukningen. Fastän jag kör mjukt och planerar körningen så kommer jag sällan under 0.8 på den , har gynnsam körning ca 2 mil till jobbet och landsvägskörning.
tommy5547
Golf 7 Alltrack 1.8 Ort: Stockholm
Lör 07 maj 2016 14:33 Svara med citat
Patcro skrev:
Jag kör en Golf Alltrack 1.8tsi , är än så länge jättenöjd med den.
Det enda som jag inte tycker om är bensin förbrukningen. Fastän jag kör mjukt och planerar körningen så kommer jag sällan under 0.8 på den , har gynnsam körning ca 2 mil till jobbet och landsvägskörning.

Samma för mig. Golf Alltrack 1.8 tsi -16. Kommer inte under 0.8 hur jag än kör. Kör väldigt passivt och lugnt nu när den inte har rullat så långt heller. Trodde den skulle vara lite snålare faktiskt. Min gamla Volvo S60 t5 -12 med 240hk låg på ungefär samma.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Lör 07 maj 2016 18:07 Svara med citat
tommy5547 skrev:
Samma för mig. Golf Alltrack 1.8 tsi -16. Kommer inte under 0.8 hur jag än kör. Kör väldigt passivt och lugnt nu när den inte har rullat så långt heller. Trodde den skulle vara lite snålare faktiskt. Min gamla Volvo S60 t5 -12 med 240hk låg på ungefär samma.

Samma även för min del!

Jag ställde frågan om bränsleförbrukning på Alltrack TSI i en annan tråd innan jag hade fått min bil levererad och drog då slutsatsen att min bil borde dra runt 0,8 men min typ av körning. Det visar sig stämma bra men jag har noterat att det är väldigt lätt att komma upp i högre förbrukning om man är lite hård på gasen. Min gamla diesel var mer förlåtande i det avseendet.

Visst kunde den vara lite snålare men kalkylen håller som beräknat med min körsträcka på 1500 mil/år och motorn kommer dessutom snabbt upp i driftstemperatur i kyla även på mina kortkörningar.

Färddatorn visar väldigt nära verklig förbrukning, vilket är positivt. Den anger 0,79 när bilen har dragit 0,82 men då har jag kört en del med bensinvärmaren. På min Renault Megane visade färddatorn konstant 10% för lite mot verklig förbrukning.
Krille84
Lör 07 maj 2016 19:59 Svara med citat
Min åsikt är att 0,8 är acceptabel förbrukning på en bil i storlek med golf alltrack med 180 hk, fyrhjulsdrift och automatlåda.
Självklart hade det varit trevligt om den var snålare.
Sida 1, 2  >