Dajjmen
Golf 4 R32 Ort: Helsingborg |
| Lör 14 maj 2016 19:08 |
|
Hej alla golfare.
Har ett problem som jag måste lösa så fort det bara går pga besiktning. Det är så att min vänstra bakbroms tar inte när jag drar handbromsen. Så idag plockade jag av oket och rengjorde allt, satt i nya gummi delar och allt ser ut att röra på sig fint, när jag drar i handbromsmekanismen flyttar kolven sig ca 2mm ut men det räcker inte för att låsa hjulet.
Jag vet att oket ska vara självjusterande men det verkar den inte vilja göra. Jag kollade även under mittkonsolen där man kan justera handbromsen och vajrarna ligger inte jämt, på vänster sida är vajern mycket längre.
Finns det något sätt att manuellt ställa handbromsen eller hur fungerar egentligen självjusterningen? Dra många gånger i bromsen eller köra några mil?
MVH Dajjmen
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 15 maj 2016 10:51 |
|
| Dajjmen skrev: | Hej alla golfare.
Har ett problem som jag måste lösa så fort det bara går pga besiktning. Det är så att min vänstra bakbroms tar inte när jag drar handbromsen. Så idag plockade jag av oket och rengjorde allt, satt i nya gummi delar och allt ser ut att röra på sig fint, när jag drar i handbromsmekanismen flyttar kolven sig ca 2mm ut men det räcker inte för att låsa hjulet.
Jag vet att oket ska vara självjusterande men det verkar den inte vilja göra. Jag kollade även under mittkonsolen där man kan justera handbromsen och vajrarna ligger inte jämt, på vänster sida är vajern mycket längre.
Finns det något sätt att manuellt ställa handbromsen eller hur fungerar egentligen självjusterningen? Dra många gånger i bromsen eller köra några mil?
MVH Dajjmen |
Grundkravet för att självjusteringen ska fungera är att vajern är lite slack i en aktiverat läge, och att armen går hela vägen tillbaka. När oken fått för mycket saltslask är det vanligt att armen börjar kärva och inte går hela vägen tillbaka.
Givetvis kan tex även vajern kärva och inte tillåta armen gå hela vägen tillbaka.
Börja med att koppla bort vajrarna från oken, kolla att vajern löper lätt och smidigt. Annars byt.
Kolla nu att båda armarna går lika långt tillbaka, prova även med tex en polygriptång att dra de max bakåt. Om någon av oken inte går tillbaka tillräckligt kan massa krypolja och motionerande tillfälligt få liv i oket, men börja leta efter ett nytt ok.
Häng tillbaka handbromsvajrar etc, se till att du har ett litet litet slack i vajrarna.
Skruva tillbaka kolven i botten för att 'nollställa' självjusteringen, ibland verkar de kunna fastna. Om du har slitna belägg och skivor skruva ut kolven till högst 1 mm spel mellan kolv/belägg/skiva.
Fungerar det inte nu är det fel inuti ditt ok.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|