John Eriksson
Golf 4 Ort: Bollnäs |
| Sön 17 apr 2016 10:58 |
|
Hej.
Min son har en Golv GTI turbo Årsm. 99. Har problem med att ABS lampan lyser konstant. Borde då vara ABS ringen eller ABS givare som krånglar. Tittar jag på både Biltema och Mekonomens hemsida så verkar det vara så att det bara finns en typ av ABS Ring men den verkar bara passa bakhjul höger och vänster. Alltså ingen ABS ring till framhjulen? Eller passar ringen bak till fram trots att det inte står något om detta. Sitter det någon ABS ring fram eller är det en annan lösning där.
Vet att det går att mäta upp ABS givarna med hjälp av ett universalinstrument ställd på resistansmätning. Men vilka mätvärden är att vänta om felaktig eller hel. Samt vilka pinnar i kontakten mäter jag på.
Om det inte är ABS givare eller ring som krånglar vad kan det vara.
Tacksam för alla svar och tips.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
|
|
Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby |
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Sön 17 apr 2016 14:07 |
|
| Har du kollat vad du har för felkoder?
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Sön 17 apr 2016 14:09 |
|
| Kan vara abs enheten men det första börja med fel koder
|
|
John Eriksson
| Sön 17 apr 2016 15:05 |
|
Hej.
Det är just detta att jag inte kan redogöra för några felkoder just nu.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 17 apr 2016 20:05 |
|
| John Eriksson skrev: | Hej.
Det är just detta att jag inte kan redogöra för några felkoder just nu.
Mvh John Eriksson i Bollnäs. |
Och det är i stort sett väldigt dyrt att byta ALLTING det kan tänkas vara, betydligt enklare att kolla felkoder. Det finns verkstäder som kollar felkoder om du inte själv har utrustning.
Bak är det en lös givarkrans, fram tror jag givarkransen är bearbetad i drivknuten.
|
|
John Eriksson
| Sön 17 apr 2016 20:27 |
|
Hej.
Fick ett tips av min bror att gå in på följande sida.
http://www.anideko.se/catalog.php
Långt ner på sidan finns ABS ringar för VW. Låten man pekdonet vila över ikonen längst ut till vänster så dyker bilder upp på olika ringar och en av dessa verkar väldigt lik den ring som sitter fram enligt tidigare länkar i tråden. Det verkar vara en lös ring även fram. Vet inget om prisbilden på dessa än men har skickat mail med en pris och leverans fråga få se om jag får något svar. Min bror köpte en ABS ring till sin Audi där och den var mycket billigare än på andra ställen
Få se om jag klan redogöra för felkoder om några dagar.
|
|
John Eriksson
| Mån 16 maj 2016 18:49 |
|
Hej på Er.
Jag har nyss fått felkoder avlästa på en Golf GTI 98. Där det indikerade på ABS Givare vänster fram. Har bytt den efter lite besvär, den gamla satt som berget. ABS lampan lyser dock fortfarande. Måste jag släcka felkoden. Kransen var lite angripen av rost men verkade hel är det så att för rostig kuggkrans eller om det blir för stort avstånd mellan givare och krans kan det göra att ABS lampan lyser.
|
|
Grandell79
| Mån 16 maj 2016 19:14 |
|
| Lampan ska slockna om felet är borta.
|
|
John Eriksson
| Mån 16 maj 2016 19:18 |
|
Hej.
Skall lampan slockna direkt när jag sätter i den nya givaren eller måste givaren sitta på plats mot kuggkransen.
Var skulle felet kunna ligga om det inte är den givare som jag bytt.
|
|
Grandell79
| Mån 16 maj 2016 19:24 |
|
| Lampan ska slockna när du sen kör med felet åtgärdat. Kan väl ta några varv på hjulen för datorn o fatta att de e ok. Är givaren ok så är väl nästa steg kransen. Sen absenheten alt kabel!
|
|
John Eriksson
| Mån 16 maj 2016 22:03 |
|
Hej.
Var lite missbelåten tidigare ikväll efter att jag hade kämpat i flera timmar. Utan att kunna släcka denna eländiga kontrollampa, trodde till slut att det krävdes att ta bort felkoder som var nästa steg. Efter ditt svar Grandell så tänkte jag att det bara är att riva bort hjulen och ta bort kontakterna till de övriga givarna och resistansmäta. Skruvade ihop och skulle åka en liten sväng då såg jag att kontrollampana hade slocknat, så nu har missnöje och missmod förbytts till ett glädjerop, felet lagat. Allt är nu frid och fröjd nästan. Återstår att hitta ett fel på vänstra bakdörren som inte går att öppna utifrån men det är en annan diskussion.
Tack för förslagen alla som svarat i tråden.
|
|
Grandell79
| Tis 17 maj 2016 5:22 |
|
| Skönt att de löste sig.
|
|