VW accepterar både röd och lila glykol, går dessa att blanda? Eftersom det finns risk att man är lite färgblind så får jag för mig att det är rätt lätt att se fel på om det verkligen är röd eller lila färg i expansionskärlet. Tänker på om man någon gång behöver efterfylla. Eller vad har de original i systemet? Eller det kanske varierar i samma modell av bil likt det gör med reservdelarna till våra bilar?
Jag tycker min ser rosa ut och är rätt säker på att den är det. Men helt säker är man aldrig. Är den röda, RÖD så att säga? Så att det verkligen inte går miste om vilken färg man har.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 04 sep 2016 7:28
FRS05 skrev:
VW accepterar både röd och lila glykol, går dessa att blanda? Eftersom det finns risk att man är lite färgblind så får jag för mig att det är rätt lätt att se fel på om det verkligen är röd eller lila färg i expansionskärlet. Tänker på om man någon gång behöver efterfylla. Eller vad har de original i systemet? Eller det kanske varierar i samma modell av bil likt det gör med reservdelarna till våra bilar?
Jag tycker min ser rosa ut och är rätt säker på att den är det. Men helt säker är man aldrig. Är den röda, RÖD så att säga? Så att det verkligen inte går miste om vilken färg man har.
Tack men jag blev inte så mycket klokare av det. Köper helt enkelt en röd och en lila flaska enligt specifikationerna för min bil. Blandar de sedan enligt rätt formel och ser vilken färg som matchar expansionskärlets bäst .
För övrigt tycker jag det är ett rätt konstigt ställe de satt mini/max märket på expansionskärlet. Det är rätt omöjligt att läsa av eftersom där är massa slangar och skit i vägen. Finns ju betydligt bättre ställen att sätta dem, exempelvis rakt framifrån där det inte går massa kablar och grejer. Men det finns väl säkert någon anledning till att de satt strecken där de satt dem. Jag mätta i alla fall med skjutmått för att se helt korrekt:).