Pollt
Golf 2 1.6 -88 Ort: Skellefteå |
| Tor 19 maj 2016 21:37 |
|
Har en HM-motor med keihingasare som varvtalsmässigt "hänger kvar" när man dragit på lite, endast vid belastning (alltså på väg, inte tomgång) och trampar man lite lätt på gasen och släpper igen så sjunker varven till mer vanliga nivåer.
Vad ska jag misstänka? Har testat att smörja vajern där den går in i höljet i motorrummet utan resultat. Ska jag ändå misstänka vajern eller är det förgasaren som kan må bra av en rengöring och packningsbyte, något jag misstänker behövs i vilket fall, då den svettas rätt ymnigt?
Inga symtom i övrigt, lättstartad, har rätt jämn tomgång och så vidare.
Om det är förgasaren jag ska ge mig på så skulle jag uppskatta lite vägledning eller lästips innan jag ger mig in i det handgripligen, senast jag pillade med gasare var på en volvo 142 för typ 10 år sedan, så känner att mina baskunskaper behöver fräschas upp en aning..
|
|
DanneS
Jetta GTX -86 Ort: Norrtälje |
| Tor 19 maj 2016 23:02 |
|
Prova att spruta startgas vid spjälaxlarna! Troligen så har du samma problem som jag, då min tar tjuvluft där! VW Caddy 2015. VW Jetta 1983. VW Jetta coupe 86 GTX m.m.
|
|
Pollt
| Tor 19 maj 2016 23:08 |
|
| Spjällaxlarna på gasaren då antar jag?
|
|
DanneS
| Tor 19 maj 2016 23:12 |
|
Japp! VW Caddy 2015. VW Jetta 1983. VW Jetta coupe 86 GTX m.m.
|
|
Notch
Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken |
| Lör 21 maj 2016 2:25 |
|
Har också haft samma problem, löste det med att köpa en beggad förgasare på skroten. Fast snart kommer det en weber 32/36 dgv med posten, gött med nya prylar VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
|
|
DanneS
| Lör 21 maj 2016 13:06 |
|
Kommer bli en Weber här också, då jag köpt 3st beg från skrotar alla har läckt vid axlarna, så det blir en ny som gäller här också! VW Caddy 2015. VW Jetta 1983. VW Jetta coupe 86 GTX m.m.
|
|
Pollt
| Lör 21 maj 2016 14:16 |
|
| Får bli startgas och kolla då! Av nyfikenhet, vad får en ge för en 32/36 med insugsadapter nu för tiden?
|
|
Notch
| Tis 24 maj 2016 14:34 |
|
| Pollt skrev: | | Får bli startgas och kolla då! Av nyfikenhet, vad får en ge för en 32/36 med insugsadapter nu för tiden? |
Mitt kit med förgasare, luftfilter och nytt insug köpte brorsan i USA åt mig så mitt pris speglar väl inte svenska marknaden. Men det kostade mig 2900:- ungefär. Då är det nya prylar. VW Jetta 1,6 -87
|
|
Pollt
| Tis 24 maj 2016 14:37 |
|
| Notch skrev: | | Mitt kit med förgasare, luftfilter och nytt insug köpte brorsan i USA åt mig så mitt pris speglar väl inte svenska marknaden. Men det kostade mig 2900:- ungefär. Då är det nya prylar. |
Inte alltför våldsamt ändå, särskilt inte om det var med ett "helt" insug och inte bara en adapterplatta, men tror att jag ska ge mig på en renovering av keihinen först och se vad det kan ge.
Har du någon biltråd här så att man kan följa bytet av gasaren?
|
|
Notch
| Tis 24 maj 2016 15:59 |
|
| Pollt skrev: | Inte alltför våldsamt ändå, särskilt inte om det var med ett "helt" insug och inte bara en adapterplatta, men tror att jag ska ge mig på en renovering av keihinen först och se vad det kan ge.
Har du någon biltråd här så att man kan följa bytet av gasaren? |
5500kr tar dom för ett sånt kit hos Misab.
Har inte gjort nån tråd om bilen än, men det kommer när jag väl börjar förgasarbytet och sen ska den ju rostlagas, lackad, sänkas osv. VW Jetta 1,6 -87
|
|