Forum - Golf 7 (13-19) - Vibrationer och vinglig/orolig gång

marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Lör 12 jul 2014 0:25 Svara med citat
Hej!

Har under senaste året upplevt min bil lite orolig/vinglig vid motorvägskörning. Man får ofta småratta fram och tillbaka för att den ska köra rakt. Den har varit inne på vw verkstad men de hittade inga fel.

NU har ett nytt bekymmer kommit. Det vibrerar ibland fruktansvärt i bilen, ofta kring 80-100km/h (mest vibrerar den när jag kör med olastad släpvagn). Det känns alltid i ratten. känns även i andra hastigheter som små små ryck eller vibrationer.

Någon annan som varit med om detta? Vad kan det bero på? Kan det behövas hjulinställning? Hjulbalansering? Går i så fall det på nybilsgarantin?

Bilen har gått 3500mil.

Tack på förhand! Smile
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Lör 12 jul 2014 1:06 Svara med citat
Plötsligt uppkomna vibrationer vid vissa hastigheter låter som en tappad balanseringsvikt eller pyspunka, annars något i framvagnen. Zick-zack i landsvägs/motorvägsfart borde bara finnas under vintern pga det bränslesparande elektromekaniska styrservot.

· · · – – – · · ·
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Tis 29 jul 2014 11:08 Svara med citat
Jag har upplevt liknande orolig gång med min golf-sc i farter uppåt 140-160km/h. Inga vibrationer dock. Vad har du för däck på din bil? Min går på pirelli cinturato p7, 225/45-17" men jag tror inte de är orsaken, även om jag kör med väldigt hårt tryck (3,2).

Möjligtvis kan det ganska korta axelavståndet i förhållande till sportcombins längd ge viss vinglighet. Annars är jag mycket nöjd med chassit och styrningen. Bilen har ett distinkt nästan neutralt uppträdande i de flesta situationer.
fredrik_p
Golf 7 140 TSI Ort: Stockholm
Fre 10 okt 2014 18:12 Svara med citat
Jag har precis också fått problem med att bilen känns vinglig och allmänt orolig i allmänhet och särskilt när det regnade kraftigt.
marcusjj fick du ordning på din bil?
marcusjj
Lör 18 okt 2014 20:57 Svara med citat
fredrik_p skrev:
Jag har precis också fått problem med att bilen känns vinglig och allmänt orolig i allmänhet och särskilt när det regnade kraftigt.
marcusjj fick du ordning på din bil?

Bilen har varit inne på verkstad men de hittade inget Sad enligt verkstad "går den som tänkt"
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Lör 18 okt 2014 23:37 Svara med citat
Länk till tråd jag skapade i början på året:

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=41737&highlight=styrv%E4x el
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Mån 20 okt 2014 8:34 Svara med citat
Provat max-min resp "mitt i" på lufttryck?

Vibrationer låter onekligen som en tappad balanseringsvikt. Konstigt nog brukar bilar vara mer känsliga för balansering på bakhjulen, medan motorcyklar kan köras helt utan balansering bak.

Har du varit med mekanikern på "provtur? Oftast brukar de streta emot den typen av felsökning, men bestämm tid och följ med ut. Är det att den "Går som tänkt" är det dags att ta diskussion med säljaren om att det inte är acceptabelt.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
marcusjj
Tis 21 okt 2014 13:01 Svara med citat
Verkstaden var ute med den på en 3mil tur och hittade inget. jag upplever själv att dessa vibrationer bara kommer ibland, vilket är mycket märkligt.

Ska slänga på vinterdäcken snart så får vi se om problemet fortsätter. Bäst att utesluta däcken först.
D.a.n.i.e.l
Golf 8 GTI Ort: Tidaholm
Tis 09 dec 2014 14:07 Svara med citat
Tycker också att jag får sitta och småratta i landsväg/motorvägsfart. Samma med vinter och sommardäck. Följer med spänning
fredrik_p
Golf 7 140 TSI Ort: Stockholm
Tis 09 dec 2014 19:02 Svara med citat
Problemen på min bil är mycket bättre nu utan att något är gjort. det enda som är gjort är att jag byt körprofil inställning från "Eco" till "Standard" om det i sin tur påverkat styrning eller om det bara är sammanföll låter jag vara osagt. får se om det återkommer.
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Ons 10 dec 2014 12:04 Svara med citat
Hej .

Jag har haft problem med vibrationer med olastat släpkärra. har balanserat kärrans hjul flera gånger utan resultat .

Men nu har jag löst det ..

När kärran stått ett tag så blir det "stå-sulor" på kärrans däck . d.v.s de är lite platta där de stått mot marken .

Speciellt om man kört med last och fått lite värme i däcken och sen har de fått stå på samma ställe och svalna. då blir de lite platta . har även det fenomenet på min golf 7:a .när bilen stått nån dag så är det lite vibrationer första kilometern innan däcken blivit runda igen. .

Jonas

marcusjj skrev:
Hej!

Har under senaste året upplevt min bil lite orolig/vinglig vid motorvägskörning. Man får ofta småratta fram och tillbaka för att den ska köra rakt. Den har varit inne på vw verkstad men de hittade inga fel.

NU har ett nytt bekymmer kommit. Det vibrerar ibland fruktansvärt i bilen, ofta kring 80-100km/h (mest vibrerar den när jag kör med olastad släpvagn). Det känns alltid i ratten. känns även i andra hastigheter som små små ryck eller vibrationer.

Någon annan som varit med om detta? Vad kan det bero på? Kan det behövas hjulinställning? Hjulbalansering? Går i så fall det på nybilsgarantin?

Bilen har gått 3500mil.

Tack på förhand! Smile

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Janousch
Ons 10 dec 2014 12:05 Svara med citat
Dubbelpost...

marcusjj
Mån 23 maj 2016 11:21 Svara med citat
OK! Dags för lite återkoppling igen...

Bilen var inne på 9000mila service för några veckor sedan. I samband med detta gjordes en hjulinställning som jag efterfrågade själv. Hjulinställningen har gjort att den oroliga gången på framförallt motorväg är borta!

Till vibrationerna har jag fått höra på flera håll att det är motorns normala karaktär. Tråkigt men sant. Vibrationerna är varierande över hela registret Sad Ofta vid lite extra belastning, tex uppförsbacke eller när jag kör med släpvagnen.

Någon kan säkert ha nytta av denna återkopplingen! Smile
Janousch
Ons 25 maj 2016 19:54 Svara med citat
Hej .
Jag har haft problem med vibrationer/skakningar när jag kört med tom eller lätt lastad släpvagn, har balanserat kärrans hjul utan resultat .

Men så kom en kompis på vad som var fel . Däcken på kärran får "ståsulor" det vill säga att kärrans däck blir lite platta på den sida som stått mot marken en längre tid . blir ofta värst om man ställer kärran med varma däck och sedan får kärran stå länge, däcken blir då inte runda längre . dessa problem försvinner om man köper däck av bättre fabrikat (fråga däckhandlarn) eller lastar tungt på kärran och kör däcken varma .

såklart är ett bra sätt att använda kärran oftare . även på bilen får jag ståsulor i bland om man stannat med varma däck som får kallna .Men det går bort efter nån kilometer.

Jonas