Hans_Gruber
Golf 4 1.4 -01 Ort: Skellefteå |
| Tor 02 jun 2016 18:16 |
|
Hej, ny här på forumet och hoppas på lite råd från er som är insatta i VAG världen.
Våran andrabil är en Golf IV 1.4 -01 som gått 23...mil.
Det finns inga uppgifter på när kamreren är bytt, varken i pärmen eller på kåpan. Så vitt jag förstår så är det Max 12000mil mellan byten, alltså hög tid att byta på våran.
Den knackar rejält och har gjort sedan vi köpte den för 4 år sedan, vilket verkar vara en 1.4 sjuka. Anledningen verkar kunna vara allt från ventillyftare till lösa kolvbultar.
Den dricker även friskt med olja.
Nu till frågan.
Jag har läst VÄLDIGT mycket dåligt om dessa 1.4 motorer, totalhaverier trots fulla serviceböcker osv.
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur omfattande dessa problem är, men någon här kanske har bättre koll? Kom dessa haverier i ett tidigt skede, eller "nöts" motorerna ut med åren?
Summa sumarum, lönar det sig ens att lägga ut pengarna för ett kamremsbyte på denna bil?
Nu menar jag inte ekonomiskt, den bedömningen får jag göra själv, utan rent bruksmässigt?
Tacksam för svar.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 03 jun 2016 21:05 |
|
| Hans_Gruber skrev: | Hej, ny här på forumet och hoppas på lite råd från er som är insatta i VAG världen.
Våran andrabil är en Golf IV 1.4 -01 som gått 23...mil.
Det finns inga uppgifter på när kamreren är bytt, varken i pärmen eller på kåpan. Så vitt jag förstår så är det Max 12000mil mellan byten, alltså hög tid att byta på våran.
Den knackar rejält och har gjort sedan vi köpte den för 4 år sedan, vilket verkar vara en 1.4 sjuka. Anledningen verkar kunna vara allt från ventillyftare till lösa kolvbultar.
Den dricker även friskt med olja.
Nu till frågan.
Jag har läst VÄLDIGT mycket dåligt om dessa 1.4 motorer, totalhaverier trots fulla serviceböcker osv.
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur omfattande dessa problem är, men någon här kanske har bättre koll? Kom dessa haverier i ett tidigt skede, eller "nöts" motorerna ut med åren?
Summa sumarum, lönar det sig ens att lägga ut pengarna för ett kamremsbyte på denna bil?
Nu menar jag inte ekonomiskt, den bedömningen får jag göra själv, utan rent bruksmässigt?
Tacksam för svar. |
NEJ, inte efter din beskrivning.
Ska du nu fixa den 'seriöst' så du vet att du har en bil som startar och går varje dag etc och då fixa knack bla bla så landar du säkert på femtio-sextiotusen eller mer.
Kör skiten tills den rasar, du kan köpa en likada gammal eller även äldre bil för typ tiotusen som inte knackar och lever rövare. Är den bilen inte för upprostad kan det vara värt att byta kamrem och kunna ha en billig bil i fem-tio år.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|