Hej
Jag börjar leta efter en nyare begagnad Golf och letar då efter en kombi med dragkrok.
Om man hittar en rimlig sådan bil utan drag, är det möjligt att montera den efteråt utan för stora kostnader?
För det första så är det vanligt att Golf är utrustad med dragkrok. Pris för tillvalet dragkrok 9000, pris för tillvalet backkamera 2100. Pris för tillvalet Dragpaket vilket innebär dragkrok, backkamera, lastrumsmatta, 1:a hjälpen kudde och reflexväst 8900 kr. Det är alltså billigare att välja till dragpaketet än bara dragkroken, och ungefär samma pris att välja dragpaketet som att bara välja till backkameran.
Jag vet inte exakt hur mycket det kostar att montera en dragkrok på en Golf 7. Men jag hade en Skoda Octavia innan och där kostade det kring 10 tusen att få den monterad. Först skulle kroken skruvas dit, sen så skulle man dra en extra kabelstam från bakluckan till bakom instrumentpanelen och slutligen så behövdes datorerna i bilen programmeras om. Om det är samma sak som gäller för Golf 7, så handlar det nog om ungefär samma kostnad.
Jag hade sett till att köpa en med dragkrok direkt. Det är som sagt rätt vanligt med dragkrok på dessa bilarna så att sålla bort bilarna utan dragkrok gör det bara enklare att leta bil med. Här i mina krokar kan man montera dragkrok för 4995:- men då ligger också en av, om inte den billigaste försäljaren av monterade dragkrokar i Halmstad med. Så ett pris mellan 5000-10000:- får du räkna med, beroende på hur marknaden ser ut där du bor. Men, som sagt, köp en med dragkrok direkt. Blir nog billigare.