Forum - Golf 7 (13-19) - Vädring med hjälp av bensinvärmaren

S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Tor 02 jun 2016 20:32 Svara med citat
Jag har en fråga angående vädringsfunktionen som finns i menyn för bensinvärmaren. Går den bara på batteriet eller använder den själva bensinvärmaren på något sätt?
Skulle ju vara skönt att sätta sig i en urvädrad bil nu när det är så varmt.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Tor 02 jun 2016 21:42 Svara med citat
Både värmaren och ventilationen är beroende av att det finns tillräcklig laddning i batteriet för driften av kupéfläktarna
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Fre 03 jun 2016 10:54 Svara med citat
ekf skrev:
Både värmaren och ventilationen är beroende av att det finns tillräcklig laddning i batteriet för driften av kupéfläktarna

Det är jag också med på, det jag funderade på var om själva brännare startat vid vädring också. För om man ska vädra ur så borde det ju räcka med 5-10min. Och då är jag rädd att brännaren sotare igen om den går så korta stunder.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Fre 03 jun 2016 16:05 Svara med citat
S319 skrev:
Det är jag också med på, det jag funderade på var om själva brännare startat vid vädring också. För om man ska vädra ur så borde det ju räcka med 5-10min. Och då är jag rädd att brännaren sotare igen om den går så korta stunder.

Självklart startar ju inte brännaren! Värmaren förblir avstängd men aktiverar bilens fläktsystem. Det blir samma effekt som att slå på tändningen och starta fläkten manuellt med motorn avslagen. För att få kupén svalare fordras att motorn och ac-kompressorn är igång. Har inte ens tänkt tanken på att pröva vädringsfunktionen på min bil.

Bättre att hissa ner alla rutor med fjärrkontrollen, som Walle81 tipsar om i en annan tråd Thumbs up
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Lör 04 jun 2016 0:14 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Självklart startar ju inte brännaren! Värmaren förblir avstängd men aktiverar bilens fläktsystem. Det blir samma effekt som att slå på tändningen och starta fläkten manuellt med motorn avslagen. För att få kupén svalare fordras att motorn och ac-kompressorn är igång. Har inte ens tänkt tanken på att pröva vädringsfunktionen på min bil.

Bättre att hissa ner alla rutor med fjärrkontrollen, som Walle81 tipsar om i en annan tråd Thumbs up

Jag tycker ventilationsläget man starar via fjärren fungerar helt okej. Som du säger så kyler den inte luften, men med tanke att luften som befinner sig inne i bilens kupé värms upp och når 80 grader utan problem då pumpas ny luft in som är betydligt svalare än så. Jag föredrar ju att sätta mig i en bil där det är 40 grader framför 80 om man säger så.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 05 jun 2016 7:15 Svara med citat
Helmut.K skrev:

Helt klart mycket effektivare, bara att dra ner alla fyra rutorna när man närmar sig bilen, så har jag alltid gjort med min Golf.