Kvist
Golf 4 1.6-02 Ort: Ljungby |
| Ons 18 maj 2011 20:08 |
|
Hej på er alla!
Jag är ny sen typ fem minuter sedan. Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har golf IV 1.6 - 02. Jag fick nyligen en felkod om att EGR-ventilen släppte igenom för mycket - för stort flöde dektekterat. Jag nollade felkoden hos verkstad då bilen inte visade några som helst symptom. Nu har lampan tänts igen och bilen har fått konstiga saker för sig. När jag kör (bilen är varm) och släpper gasen och frikopplar så dör den ibland, övriga gånger dippar tomgången för att sedan inte stabilisera sig riktigt - pendlar upp och ner. Notera att jag av misstag råkade dra ut en säkring när bilen var igång en gång så sen dog...
Kan symptonen ha med EGR.en att göra, hände något jag drog säkringen? Eller har någon något mer förslag på vad det kan vara? Snälla hjälp!
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Ons 18 maj 2011 20:40 |
|
| Vanligt fel med kass erg, byter dessa flertal ggr i veckan på 16v maskinerna, är egr ventilsbyte, rengörning av gasspjäll samt givare i insug samt byte av samtliga tätningar till erg och gasspjäll som gäller, samt ev kolla programvaruuppdatering motorstyrdon, du kan även ha ett gasspjäll som inte hänger med, men kan med allsäkerhet ha med egr och göra, byt även tätningar till oljepåfyllning, är rek göra när man ändå river i det
|
|
Kvist
| Ons 18 maj 2011 20:47 |
|
Tusen tack för svaret )
Jag var inne på gasspjället då jag hade de problemet med en volvo jag hade. Men jag tänkte även, med tanke på den specifika felkoden, att det kunde ha med det att göra. Jag ska köpa ny ventil, nya packningar till allt som har med det att göra. Samt rengöra spjäll, EGR-rör och grundinställa allt för att se om det blir bättre. Är det någon mening att ta bort ventilen, smörja upp den och se om den håller lite till eller det kört (ha ha ha) för den?
|
|
Kvist
| Ons 18 maj 2011 20:58 |
|
| Dum fråga kanske, men givaren i insuget du nämde? Vad går den under för namn?
|
|
tobbe80
| Ons 18 maj 2011 21:05 |
|
| Höjdtrycksgivaren sitter i insuget på höger sida vid oljestickan, bruka gegga igen så skada inte rengöra det, sot å klegg som sätter igen gasspjäll mm
|
|
Kvist
| Ons 18 maj 2011 21:18 |
|
| Tack! Jo, jag rengjorde spjället så gott jag kunde utan att ta väck det från sin plats, fan vad skitigt det var, usch. Beror kanske på EGR:en som sitter precis under. Då ska jag, innan jag ger mig på byte, prova rengöra och smörja ventilen. Hoppas på bättring! Om, vid eventuellt byte, symptomen kvarblir. Vad kan det då vara? (Jävla fråga när jag vet att det kan vara så mycket, men skadar inte att fråga)
|
|
Kvist
| Tor 19 maj 2011 22:19 |
|
| Idag har jag gjort en ny smått underlig upptäckt. Jag har ett bromsok som läcker och då menar jag läcker!! Jag har hört att bromsservon, vid läckage, kan ge liknande sympton? När bilen gick ojämnt på tomgång idag så ställde jag mig på bromsen och släppte efter kanske tio sekunder, bilen gick jämt efter det. Jag gjorde om samma sak när bilen återigen gick ojämt, tomgången blev jämn efteråt. Kan mitt läckande bromsok ha något samband med den ojämna gången?
|
|
VW1.6
Golf 4 1.6 Ort: Stockholm |
| Fre 20 maj 2011 10:27 |
|
Har du fått ordning på problemet, inte det med bromsoket?
Några nya felkoder eller lampor som lyser?
|
|
tobbe80
| Fre 20 maj 2011 10:44 |
|
| Gasspjället kommer du inte direkt åt rengöra riktigt på plats, lättare få bort all avlagring om du plockar bort det ! att du har ett bromsok som läcker skapar inte att bilen går dåligt på tomgång men därmot så kan du ha en skada på undertrycksröret som går från insuget till bromsservot, ett svart plaströr, dessa bruka spricka och orsaka då att pedalen blir stenhård samt du får insugs läcka som gör att den kan reagera på tomgång, dock är de rätt vanligt att bromsröret/slangen till bromsoken ba läcker vid anslutningen, rek dig byta hela biten då det bruka va rätt rostigt i infästningen på bakaxeln
|
|
Kvist
| Lör 21 maj 2011 8:47 |
|
| VW1.6 skrev: | Har du fått ordning på problemet, inte det med bromsoket?
Några nya felkoder eller lampor som lyser? |
Jag har inga felkoder som lyser nu. Den enda felkod jag fått har varit från EGR-ventilen, för stort flöde. Men nu har jag kört 30-40 mil utan att den tänts igen efter släckning. Annars kvarstår problemet, dock har bilen gått fint och som den ska när jag körde igår. Inga tendenser till ovanstånde problem.
|
|
Kvist
| Lör 21 maj 2011 8:54 |
|
| tobbe80 skrev: | | Gasspjället kommer du inte direkt åt rengöra riktigt på plats, lättare få bort all avlagring om du plockar bort det ! att du har ett bromsok som läcker skapar inte att bilen går dåligt på tomgång men därmot så kan du ha en skada på undertrycksröret som går från insuget till bromsservot, ett svart plaströr, dessa bruka spricka och orsaka då att pedalen blir stenhård samt du får insugs läcka som gör att den kan reagera på tomgång, dock är de rätt vanligt att bromsröret/slangen till bromsoken ba läcker vid anslutningen, rek dig byta hela biten då det bruka va rätt rostigt i infästningen på bakaxeln | ,
Gasspjället ska tas väck helt och rengöras, samt EGR-rör och ventilen ska smörjas upp.
Okej, då vet jag att oket inte orksakar det, tyckte själv det var långsökt, haha. Jag ska kolla bromsservon med startgas och se om jag har någon läcka där. Mycket pekar på det när du säger att pedalen blir hård. Det räcker jag tittar på min bromspedal så bromsar den hehe.
Bromsoket läcker vid själva mekanismen till handbromsen, först bara när handbromsen var dragen men nu även när den inte är det. Nytt ok ska inköpas och bytas i helgen
Tyckte det var konstigt dock att tomgången blev superstabil efter hårt tryck på bromsarna, hjälp! Haha.
|
|
Kvist
| Lör 21 maj 2011 8:55 |
|
| tobbe80 skrev: | | Gasspjället kommer du inte direkt åt rengöra riktigt på plats, lättare få bort all avlagring om du plockar bort det ! att du har ett bromsok som läcker skapar inte att bilen går dåligt på tomgång men därmot så kan du ha en skada på undertrycksröret som går från insuget till bromsservot, ett svart plaströr, dessa bruka spricka och orsaka då att pedalen blir stenhård samt du får insugs läcka som gör att den kan reagera på tomgång, dock är de rätt vanligt att bromsröret/slangen till bromsoken ba läcker vid anslutningen, rek dig byta hela biten då det bruka va rätt rostigt i infästningen på bakaxeln | ,
Gasspjället ska tas väck helt och rengöras, samt EGR-rör och ventilen ska smörjas upp.
Okej, då vet jag att oket inte orksakar det, tyckte själv det var långsökt, haha. Jag ska kolla bromsservon med startgas och se om jag har någon läcka där. Mycket pekar på det när du säger att pedalen blir hård. Det räcker jag tittar på min bromspedal så bromsar den hehe.
Bromsoket läcker vid själva mekanismen till handbromsen, först bara när handbromsen var dragen men nu även när den inte är det. Nytt ok ska inköpas och bytas i helgen
Tyckte det var konstigt dock att tomgången blev superstabil efter hårt tryck på bromsarna, hjälp! Haha.
|
|
Kvist
| Lör 21 maj 2011 8:55 |
|
|
|
tobbe80
| Lör 21 maj 2011 9:05 |
|
Trippel post, inte illa du behöver knappt köra med startgas för se om röret är kass, bruka synas väldigt lätt ! spricker främst vid backventilen samt anslutningen mot bromsservot
|
|
Kvist
| Lör 21 maj 2011 9:10 |
|
Haha, jag är riktigt nöjd med den själv :-p
okej så det syns så pass tydligt. Det ska undersökas om en liten stund. Jag återkommer med (förmodligen fler frågor) och vad jag kommer fram till. Tack tack tack för hjälpen så länge!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Lör 21 maj 2011 10:23 |
|
O.B.S att du får inte repa gasspjället under rengörning så var välldigt varksam.
Använd en trasa och rengörnings medel och dina fingrar bara.
|
|
Kvist
| Mån 23 maj 2011 20:45 |
|
| polomannen skrev: | O.B.S att du får inte repa gasspjället under rengörning så var välldigt varksam.
Använd en trasa och rengörnings medel och dina fingrar bara. |
Det ska jag tänka på, tack!
|
|
Kvist
| Mån 23 maj 2011 20:49 |
|
| Av någon anledning så verkar bilens sympton värre när det är varmare ute. Gärna i samband med AC:n, ballar ut helt när jag stänger av den, tomgången går upp och ner med sekundlånga intervaller med ett "sugande" ljud vid själva dippen. Vid användning av AC.n, höjs varvtalet som det ska och går endast aningen ojämt. Börjar misstänka gasspjället mer och mer, borde jag inte fått felkod på detta om så var fallet?
|
|
VW1.6
| Mån 23 maj 2011 22:12 |
|
Det låter ju märkligt. Tankarna som slår mig, för mig också till gasspjället men den är ju elektronisk och bör ge ifrån sig felkoder av något slag.
Kan styrdonet vara bränt?
|
|
Kvist
| Tis 24 maj 2011 20:35 |
|
| VW1.6 skrev: | Det låter ju märkligt. Tankarna som slår mig, för mig också till gasspjället men den är ju elektronisk och bör ge ifrån sig felkoder av något slag.
Kan styrdonet vara bränt? |
Ja,minst sagt. Fick en felkod idag och jag hoppas verkstaden har tid med mig fem minuter nu i veckan så jag får reda på vad det är. EGR-ventilen fungerar nog från och till (om det nu är felkoden) funderar på att om den går lite när den känner för det i samband med ett skitigt spjäll kan ge dessa sympton...jag hoppas det är så.
Styrdonet är jag inte så insatt i och därmed den dumma frågan vad det (trots namnet fattar jag inte helt, haha) gör och hur letar jag fel på detta?
|
|
VW1.6
| Tis 24 maj 2011 20:51 |
|
Det finns inga dumma frågor, jag vet faktiskt inte svaret på din fråga.
Har du fått byta någon säkring? Vet inte vilken säkring exakt men om man tex kopplar fel med startkablar så kan man bränna styrdonet och då ryker nog en del säkringar också.
Polomannen är en riktig kunskapskälla så hoppas han kollar här snart igen.
Om du får besked att det är gasspjället har jag ett nytt liggandes här för Golf IV.
|
|
Kvist
| Ons 25 maj 2011 17:58 |
|
Jag fick min felkod/felkoder idag och dom lyder följande.
VAG-kod 5-siffrig: 16555
EOBD-kod -
Felställe - System för magert, cylinderrad 1
Trolig orsak - Insugs/avgasläckage, luftinblåsningssystem, grenrörstrycksensor, luftmassamätare, bränsletryck/-pump, insprutare, evakueringsventil i sluten tankventilation, uppvärmd lambdasond.
Bilen går alltså väldigt ojämnt på tomgång och stannar ibland när jag släpper gasen i samband med frikoppling, jag tycker mig också att den drar för mycket bensin.
Bör jag använda bilens alls?? Har hört att om den går för magert kan hela motorn rasa ihop, hjälp!
|
|
Kvist
| Ons 25 maj 2011 20:47 |
|
| VW1.6 skrev: | Det finns inga dumma frågor, jag vet faktiskt inte svaret på din fråga.
Har du fått byta någon säkring? Vet inte vilken säkring exakt men om man tex kopplar fel med startkablar så kan man bränna styrdonet och då ryker nog en del säkringar också.
Polomannen är en riktig kunskapskälla så hoppas han kollar här snart igen.
Om du får besked att det är gasspjället har jag ett nytt liggandes här för Golf IV. |
Är det gasspjället är det ju kanonbra, tack!!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tor 26 maj 2011 22:05 |
|
| Kvist---du har pm.
|
|
VW1.6
| Sön 29 maj 2011 13:27 |
|
Hur har det gått?
Tänkte om ni fortsatte via PM om det var information som andra kan få nytta av
|
|
Kvist
| Tis 31 maj 2011 17:09 |
|
| Har rengjort spjället, grundinställt det och bilen går bättre. Dock finns fortfarande oroligheter på tomgång i samband med AC:n på. Under körning går den som en dröm och den har inte stannat sen dess heller. Men det med tomgången bekymrar mig :-S
|
|
VW1.6
| Mån 13 jun 2011 19:44 |
|
| Nu har det fått gå en tid, har du fått ordning på't?
|
|
Kvist
| Tor 30 jun 2011 6:51 |
|
| Jo. tid har det gått lite och mitt internet är nu även tillbaka. Jag håller med att byta spjället än så länge. Bilen går bra, förutom tomgången som är orolig ibland. Att den stannar har bara hänt ett par gånger sen grundinställningen på spjället. Jag rätt säker på att det är gasspjället som håller på att ge sig men det får ge sig lite till innan byte. Ledsen att jag skrivit på länge, mitt internet har som sagt ballat ur :-S
|
|
VW1.6
| Ons 13 jul 2011 11:26 |
|
Sånt som händer.
Hör av dig när du tänkte byta så blire lite billigare än ett nytt om jag har den kvar dvs..
|
|
Kvist
| Tor 27 dec 2012 13:03 |
|
Problem solved. Jag bytte EGR ventil och nu går bilen jämt som aldrig förr
|
|