Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 4 TDI -99 Turbon slutar ladda när den pressas

ivwe
Golf 4 1.9 TDI -99 Ort: Hudiksvall
Tis 21 jun 2016 8:55 Svara med citat
När man pressar bil hårt så slutar turbon ladda, ofta på treans växel, stänger man av bilen så laddar den som vanligt sen igen, den kommer även tillbaka av sig själv om man fortsätter köra, det händer inte alltid, 3 - 4 gånger på 100 mils körning. Nu tänkte jag försöka felsöka det här. Jag får ingen felkod från motorn när jag kollar med min maxidas felkodsdator. När jag kollar värdet på N75 ventilen så ligger den på ca 90 % vid tomgång och 30-40% vid gaspådrag. Är det normalt?

Nu kanske det lät som jag kan mycket om det här, men så är inte fallet, läste bara någonstans att man skull kolla n75. Alla tips på vad det kan vara är intresse. Går det att på något sätt få fram om i dator. Om drt finns läckage i någon slang. Eller hur jag gör för att kolla vad som är fel "live" i datorn ledans man kör och detta händer?. Kommer inte håg modellnamnet på min maxidas men det är en stor lite mer avancerad modell.

Bilen är en 90 hästare.

Mvh Henrik
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 21 jun 2016 10:09 Svara med citat
På något sätt känns det som för högt laddtryck.
Kolla så vnt armen rör sig fritt när du startar bilen.

Inte aktiv längre.
ivwe
Golf 4 1.9 TDI -99 Ort: Hudiksvall
Ons 22 jun 2016 9:20 Svara med citat
Vart sitter den någonstans? Funderar om bilen kanske är trimmad med en diesellbox, vart sitter den i så fall? Bilen känns ju väldig rapp och pigg för att bara vars 90 häst. Sen drar den bara 0.45 blandad körning
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 22 jun 2016 12:42 Svara med citat
Vnt armen sitter på ovansidan av turbon.
Skall röra sig när man startar till ändläge.

Dieselboxen om den har en sådan sitter på tempgivaren på dessa gamla bilar.

Kan även vara läckage på någon vaccumslang.

Min klipper vid för hård belastning och den slutar ladda om jag segt släpper av gasen. Tror mottrycket blir för högt.

Inte aktiv längre.