Forum - Golf 4 (98-04) - Köpråd Golf v6 4-motion

azelinius
Golf 2 1.8 -91 Ort: Örkelljunga
Mån 11 jul 2016 15:01 Svara med citat
Tjena! Går i tankarna på att köpa en v6 4-motion. Har ni några köpråd? Lite snabb info om bilen jag funderar på. Årsmodell -02, 15 000 mil, 7 ägare, väl ifylld servicebok. Undrar också om det är en svårsåld bil ifall jag vill sälja den senare?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 11 jul 2016 20:05 Svara med citat
azelinius skrev:
Tjena! Går i tankarna på att köpa en v6 4-motion. Har ni några köpråd? Lite snabb info om bilen jag funderar på. Årsmodell -02, 15 000 mil, 7 ägare, väl ifylld servicebok. Undrar också om det är en svårsåld bil ifall jag vill sälja den senare?

Kolla att det är rostfri bil, även 'under skärmkanter' etc

säljaren är ägaren, idkoll

att det inte finns restskulder genom samtal till transportstyrelsen, skatt betald etc

skick på bilen, inga konstiga missljud

oljan luktar olja och inte bensin

att det finns servicedokumentaion och service gjord vid korrekta intervall

INGEN bil är svårsåld, så länge priset är rätt. Att många begagnade bilar grovt övervärderas bidrar till tänkandet svårsåld bil.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Sön 17 jul 2016 7:26 Svara med citat
Det är en grymt trevlig bil. Jag körde en sådan i 4år.
Oljebyten på motorn är ju vanligt att kolla.
Men på denna med 4wd ska Haldex olja o filter bytas vid 6k 12k osv.

Du kanske redan köpt den isåfall upp med bild!

Golf R mk6
azelinius
Golf 2 1.8 -91 Ort: Örkelljunga
Sön 17 jul 2016 15:54 Svara med citat
Har ännu inte bestämt mig på grund av att jag tycker det finns för lite servicehistorik.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Sön 17 jul 2016 16:00 Svara med citat
Men 15k mil är inte mkt på en gammal bil. O väl ifylld bok. Vad saknar du?

Men det kan bli dyrt om någon går sönder. Så bra att du är noggran.
De flesta verkar tycka att coils o 25k mil är bättre än orginal med 15k.

Golf R mk6
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 17 jul 2016 16:52 Svara med citat
Ser inte heller problemet? Väl ifylld servicebok. Min MK4 variant -02 jag precis köpte var bara serviceboken ifylld till 3000 mil trots att bilen gått 20 000 mil och som grädde på moset var de en ägare från 2003-2016.
¨Har haft som vana att ALLTID göra service på en bil jag köpt, trots att säljaren skriver att "service är gjord" eller "olja/filter bytt". Sånt vill jag byta själv, för då vet jag med säkerhet att de är gjort (oftast är de saker jag inte vill ha i en bil heller, som Biltema saker, de åker lång väg.

En sak till. Bilen jag precis köpte som hade en ägare de senaste 13 åren. Tänkte att de skulle va en buffé i dokument... fick senaste besiktningspappret, samt ett intyg på att passagerarairbagen var urkopplad. De var allt.

Om de är för att du tror att du får mer för den när du säljer den (service historik) så betyder sånt väldigt lite. Varje normal person byter olja/filter. Bilen är oxå så pass gammal så ingen bryr sej om vilken service som gjordes för 10 år sen.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!