Hej, jag har en golf 4 1.6 från 1999 som inte gick igenom besiktningen för höga avgasvärden. Trots lite bensin i tanken med k-sprit och ordentligt varmkörd så lät värdena såhär:
CO: 0.6 (0.5). HC: 210 (100). CO2500 0.9 (0.3). Lambdavärde 1.01 (0.97-1.03)
Bilen har vart på två olika verkstäder men ingen av dom har löst problemet. Insuget läckte och jag hade några avgasläckor vilket är åtgärdat nu med ett nytt insug och mittre och bakre ljudämparna är bytta. Efter det bytte dom tempgivare och körde en rengöring av oljesystemet. Jag bytte även olja, filter och tändstift nu i våras innan besiktningen.
Kan tillägga att förra året gick den inte heller igenom pga samma problem som nu och då byttes termostaten också. Men det som löste problemet förra året var att kamremmen satt en kugg fel, vilket åtgärdades och då gick den igenom men på gränsen.
Jag tycker bilen går bra förutom att jag tycker det låter som att det pyser någonstans under passagerarsätet fram när man gasar fullt, speciellt på hög växel och lägre varv. Det luktar även mycket bensin om den när den står på tomgång plus att den drar mycket trots att jag kör lugnt.
Detta verkar vara ett vanligt problem på en vanlig bil så känns konstigt att ingen verkstad får löst det.
Kan det vara katalysatorn som är dålig kanske?
Tips och hjälp vore guld värt!
Spridare e det inte , eftersom den får på lamb 1.01 och går snålare , där bränsle/ luft blandas. Jag tror mer på att katalysator har sagt sitt den e slut.
Tack för svaren! Blir nog att börja med att byta katalysatorn och se vart det leder. Men att den drar mycket och även går lite ojämnt på tomgången, någon som har några tips på vad det kan vara?