Edberg 70
Golf 4 1,6 Ort: Oskarshamn |
| Mån 04 maj 2015 17:16 |
|
Golfen (bad motorn) hugger när man ligger på jämn gas ute på landsvägen.... Känns som den misständer och saknar kraft... Brukar uppstå när bilen kommer upp i temperatur... Går kanonbra ca 2 mil när man startat kall bil. Sen brukar den hugga och de är grymt irriterande... Har också hört vid några tillfällen att den spikar till när man ger gas vid en omkörning.... Märkligt värre.... Och ibland så går den hur bra som helst..... Obs.... Finns inga felkoder att läsa av.
De som är bytt nyligen är:
Alla tändspolar samt stift.
Bränslefilter.
Luftfilter.
Någon på detta forumet som är duktig på dessa motorer. 1.6 fsi....
Mvh Edberg 70
Senast ändrad Tor 29 okt 2015 8:54, ändrad totalt 2 gånger
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
| Mån 04 maj 2015 18:43 |
|
| Tempgivare,vevaxelgivare skulle jag tro
|
|
Edberg 70
| Mån 04 maj 2015 19:29 |
|
Ja de är ju några tips.... Ska kolla upp dom.... Får köpa på mej lite givare när lönen kommer denna Månaden.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 05 maj 2015 18:36 |
|
Jag har en annan teori innan du köper olika dyra givare, har du provat med injektion cleaner? det var inte länge sedan någon hade problem med igensatt spridare, kan inte ditt fel vara något liknande fast inte så långt gånget som totalstopp?
Jag tänker att när motorn inte är driftsvarm så får den lite mer bränsle som choke och detta avtar varefter motorn blir varmare och har då spridarna lite beläggningar så kan det hindra bensinmängden som behövs för den fart du vill ha och då kommer rycken.
FSI motorn är väl konstruerad för att dra lite bränsle så jag kan tänka mig att det är något där som är boven sedan kostar enflaska bara en 50-lapp så det kan väl vara värt att prova själv håller jag spridarna iordning med en flaska rengöring varje vår och tro det eller ej det känns en avsevärd skillnad varje gång så avlagringar blir det, sköter deu spridar-rengöringen kontinuerligt?
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
bildock
| Tis 05 maj 2015 18:36 |
|
Jag har en annan teori innan du köper olika dyra givare, har du provat med injektion cleaner? det var inte länge sedan någon hade problem med igensatt spridare, kan inte ditt fel vara något liknande fast inte så långt gånget som totalstopp?
Jag tänker att när motorn inte är driftsvarm så får den lite mer bränsle som choke och detta avtar varefter motorn blir varmare och har då spridarna lite beläggningar så kan det hindra bensinmängden som behövs för den fart du vill ha och då kommer rycken.
FSI motorn är väl konstruerad för att dra lite bränsle så jag kan tänka mig att det är något där som är boven sedan kostar enflaska bara en 50-lapp så det kan väl vara värt att prova själv håller jag spridarna iordning med en flaska rengöring varje vår och tro det eller ej det känns en avsevärd skillnad varje gång så avlagringar blir det, sköter deu spridar-rengöringen kontinuerligt?
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 05 maj 2015 20:01 |
|
Eller en egen häxblandning bstående av: diesel för 20:-, 1 liter lacknafta, 1 liter fotogen, kör tills bilen vill att man ska tanka den
häll på häxbladningen och kör bilen med försiktigt gaspådrag ca 5-10km, låt bilen stå några dygn, starta upp bilen och tanka upp den med 98 oktan
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
bildock
| Tis 05 maj 2015 21:32 |
|
A128
jag läste om din blandning i just det inlägget du gjorde om den igensatta spridaren en fråga: vad är skillnaden mellan fotogen och lacknafta? kanske det är renheten men var finner man fotogen?, jo möjligen lampolja men den är väl också väldigt renad?
|
|
Edberg 70
| Tis 05 maj 2015 21:38 |
|
| Har provat spridarrengörning samt K-sprit.... Tankat ca 20% etanol i tanken utan resultat. Men däremot hittade jag en läcka i främre avgasröret eller så kallade flexröret innan katalysatorn,,,, Kanske kan var något sådant som ställer till det eftersom det läcker i avgassystemet,,,, Kanske blir fel på Lambda sonden samt Noxsensorn samt avgastempgivaren som sitter på avgassidan..... Har beställt ett nytt flexrör från Hova.se så att systemet blir tätt och förhoppsningvis felet avhjälp...
|
|
a128
| Tis 05 maj 2015 21:42 |
|
| bildock skrev: | A128
jag läste om din blandning i just det inlägget du gjorde om den igensatta spridaren en fråga: vad är skillnaden mellan fotogen och lacknafta? kanske det är renheten men var finner man fotogen?, jo möjligen lampolja men den är väl också väldigt renad? |
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysf otogen-2000033852/
ok-macken kanske har En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Edberg 70
| Fre 08 maj 2015 8:41 |
|
Byte tändstift igen från Bosch stift till Biltemas stift Brisk och nu går bilen riktigt bra igen. (Peppar ta i trä)..... Kanske kan vara så att Golfen inte gillar dom Bosch stiften.....
Mvh Edberg 70
|
|
Edberg 70
| Tor 21 maj 2015 21:31 |
|
Hugger fortfarande... Hjälpte inte att byta stift.... Går bra kall eller i ca 2 mil innan den börjar hugga med små snabba intervaller.Känns extra mycket när man har farthållaren. Får inte upp några felkoder att jobba på.... Undrar om felet ligger på bränsle eller el sidan... Spridare? Egr? Gasspjäll? Någon givare.... Hur ska man felsöka?
Mvh Edberg 70
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
| Tor 21 maj 2015 22:50 |
|
| Kollat tändkablar?
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 8:41 |
|
Har 4 separata tändspolar... Bytt dom till nya. Bosch original
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Fre 22 maj 2015 8:53 |
|
| Är det dubbel-massa-svänghjul på denna motorn?
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 11:51 |
|
| Vet ej !!! Men de är väl knappast det som är felet?
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 12:22 |
|
Vad ha denna sensorn för funktion? Sitter på bromsservoslangen.
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 12:23 |
|
Bifogar en bild till.
|
|
a128
| Fre 22 maj 2015 15:03 |
|
Denna givare mäter undertrycket till bromsservot, man kan testa den genom att gasa samtidigt som man bromsar då ska gaspådraget upphöra, annars skulle man kunna lossa på kontakten för att se om ryckningarna upphör En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 15:46 |
|
Hade en felkod på den när jag tog över bilen.... Men felkoden kom aldrig upp igen... Kanske ligger och spökar i det dolda och skapar dessa ryckningar jag har i bilen... Fick tag i en på skroten för en billig peng iallafall.... Bara att prova
|
|
Edberg 70
| Fre 22 maj 2015 18:05 |
|
Fick upp 2 felkoder nu...
Kod 17746 och 17912.
|
|
Edberg 70
| Lör 23 maj 2015 8:27 |
|
| Var sitter vevaxelgivaren och kamaxelgivaren på en 1.6 fsi BAD motorn? Eller är det samma givare men med olika namn?
|
|
Edberg 70
| Mån 25 maj 2015 14:33 |
|
Kod 17746 har jag nu lokaliserat... Defekt kamaxelgivare... Ska bytas i morgon....
Men vad orsakar den andra koden? Är lite av en gåta. 17912 P1504 Intake Air System Bypass Air Determined.
Mvh Edberg 70
|
|
Edberg 70
| Sön 14 jun 2015 15:49 |
|
| I morgon åker bilen in på felsökning på VAG verkstad för att se om dom kan hitta felet.... Har börjat spika vid gaspådrag efter jag bytte kamaxelgivare..... Hoppas dom hittar vad felet är för jag är annars nöjd med bilen.... Går billigt och bra när den är kall i motorn.....
|
|
a128
| Sön 14 jun 2015 16:27 |
|
Sitter knacksensorn ordentligt fastskruvat ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Edberg 70
| Sön 14 jun 2015 17:56 |
|
| Har inte lokaliserat vart den sitter på min motor..... Samtidigt som bilen börjar spika blir den orkeslös när den blir varm.... Men när den sått under natten och man kör iväg när den är kall så går den kanonbra.... Inga spikningar eller att den hackar....
|
|
a128
| Sön 14 jun 2015 18:25 |
|
Bränslepumpen i tanken ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Edberg 70
| Sön 14 jun 2015 21:22 |
|
| Kan vara den.... Nog det ända jag inte kolla snart.... Jag får se om dom hittar något fel på VAG verkstan i morgon.
|
|
a128
| Sön 14 jun 2015 21:40 |
|
Lyssa efter missljud under baksätesdynan ta evt. ur den för att kolla silen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Edberg 70
| Mån 15 jun 2015 9:41 |
|
Ett sådant fel tycker man ju att dom borde hitta nu när den är inne på verkstad.... Dom kan ju inte bara felsöka via en laptop... Lite oldschool felsökning borde ju göra biffen.... Typ öppna huven på bilen.....
|
|
Edberg 70
| Tis 16 jun 2015 12:11 |
|
Vag ringde upp nyss.... Troligen motorstyrdonet som det är fel på.... Kostar 13700:- att byta till ett nytt.... Artnummer 036906013 D.... Men dom vart inte helt säkra på att det var det som var felet.... 4000:- spänn för att installera ett begagnat om man hittar något..... Fanns inga i Sverige att få tag i..... Behöver hjälp att hitta något begagnat lite akut.....
Mvh Edberg70
|
|